DMS за магистрала "Тракия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

DMS за магистрала "Тракия"

DMS за магистрала "Тракия"

И през 2020 г. няма пари за ремонта на злополучните 40 км от трасето между Чирпан и Стара Загора

Мила Чернева
9761 прочитания

© Надежда Чипева


"Ако не можете да се справите, дайте да събираме есемеси, да направим DMS Trakia." Това заяви в петък депутатът от "Воля" Боряна Георгиева в отговор на изказването на регионалния министър Петя Аврамова, че няма пари за ремонт на магистрала "Тракия" в участъка от Чирпан до Стара Загора.

От края на 2018 г., или малко над 10 години след откриването ѝ, за отсечката е въведено ограничение като за междуградски път - максимална скорост 90 км/ч, защото настилката е в лошо състояние. Шофьорите пък се възмущават, че освен неудобството да карат по разбитата настилка зоната се използва от полицията като средство за събиране на глоби. Само за последните месеци санкционираните за превишена скорост (над 90 км/час) са хиляди.

Изглежда обаче, докато правителството работи по "грандиозните" планове за нови проекти - магистралите "Хемус" и "Европа", скоростния път Видин - Ботевград и др., откритите не чак толкова отдавна пътища вече имат нужда от основен ремонт, за който няма пари.

Все по-скъпо

Отсечката на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора получи разрешение за ползване съответно през 2007 г. по време на правителството на Сергей Станишев и 2011 г. по време на първия кабинет на Бойко Борисов. Изпълнител на строителството бе сдружение "Рънуей-БГ" с основен участник Пи Ес Ай от групата на "Трейс". Гаранционният срок е бил пет години и вече е изтекъл, каза министър Петя Аврамова през октомври, когато отново бе запитана от депутати по темата.

Тогава тя обясни, че реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв. Към днешна дата реконструкцията на дясното платно е поскъпнала с 20 млн. лв. и вече струва 60 млн. лв., става ясно от думите на Аврамова. През март 2019 г. пък беше казала, че ограничението ще отпадне скоро, но това обаче, изглежда, няма да се случи поне още година или две.

Приоритети

Макар че магистрала "Тракия" е най-натовареното пътно трасе в страната, за реконструкцията ѝ не могат да се намерят средства вече две години. За другите проекти обаче има пари. Към края на декември регионалното министерство изплати почти 351 млн. лв. на държавната "Автомагистрали" за строежа на 134 км от "Хемус", въпреки че на практика се работи по едва 1.6 км от нея, а за останалите още се правят проекти. Стотици милиони бяха дадени на "Автомагистрали" и за укрепването на свлачища, което също няма да се случи сега и наведнъж.

През есента се раздадоха още 420 млн. лв. за скоростен път от Мездра до Ботевград, а други 119 млн. лв. са предвидени за строителството на 6-километровото трасе от столичния квартал "Младост" до връзката с магистрала "Тракия".

Тол-системата, която дълго време беше сочена от правителството като златния извор на пари за асфалт, не само закъсня сериозно, но и ще събира значително по-малко приходи, след като таксите бяха смъкнати на нивото, което поискаха превозвачите. Затова може да се предложи една нереалистична, но смела идея. По данни от полицията за първата година от въвеждането на ограничението за превишаване на скоростта в проблемния участък са глобени 4546 водачи. Парите от глобите може да се преместят във фонд, който да се инвестира в този ремонт. Така или иначе той ще отнеме повече от година, та има време, докато трябва да се изплати пълната сума.

Абсурдно е, да, но щом пътната агенция и регионалното министерство нямат пари, за да се изравнят вълните по пътя към морето, трябва да се прилага въображение.

Вярно или не: Колко се плаща за ремонтите

По думите на Петя Аврамова бюджетът на пътната агенция за ремонтни програми за тази година още не е утвърден, но тези 60 млн. лева, необходими за едното платно на "Тракия", са повече от половината от планираните средства за ремонти и поддръжка на цялата републиканска пътна мрежа.

На практика обаче това не е вярно. Платената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. (виж текста по темата) надвишава 1 млрд. лв., което е грубо 200 млн. лв. на година

Предвидените бюджети в началото на годината наистина не са особено високи. Същевременно обаче Министерският съвет редовно отпуска десетки милиони левове на АПИ за пътни ремонти. Така че още има вероятност да се намерят и за "Тракия", стига премиерът Бойко Борисов да реши.

За поддържането на цялата "Тракия" в следващите пет години са предвидени 73 млн. лв. прогнозно и договорите са с държавната "Автомагистрали".

"Ако не можете да се справите, дайте да събираме есемеси, да направим DMS Trakia." Това заяви в петък депутатът от "Воля" Боряна Георгиева в отговор на изказването на регионалния министър Петя Аврамова, че няма пари за ремонт на магистрала "Тракия" в участъка от Чирпан до Стара Загора.

От края на 2018 г., или малко над 10 години след откриването ѝ, за отсечката е въведено ограничение като за междуградски път - максимална скорост 90 км/ч, защото настилката е в лошо състояние. Шофьорите пък се възмущават, че освен неудобството да карат по разбитата настилка зоната се използва от полицията като средство за събиране на глоби. Само за последните месеци санкционираните за превишена скорост (над 90 км/час) са хиляди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Цитат: "... Макар че магистрала "Тракия" е най-натовареното пътно трасе в страната..."

    Вземи човече, че се разходи този месец от Стара Загора до Бургас и сам ще се убедиш, че трафика е толкова голям, колкото на вашата снимка - няма никакво движение. Пътят е натоварен само 3 месеца в годината през лятото, но естествено се разрушава.. Целогодишно трафикът е най-голям в отсечката от Русе до Стара Загора и Видин Ботевград. И този трафик основно е от ГИР-ове. . Хайде разходи се по пътя от Велико Търново до Русе, и ми кажи дали тясното двупосочно пътче, без никаква видимост и с разрушена настилка става изобщо за движение. Стума, та Струма!!! Аман от лобита.... Всичко правите само за София. А другите да го духат. Тази територия жадува за държавник. След Тодор Живков и Иван Костов само некадърници, крадци и мошеници !!!

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Иван Костов положи началото на разграждането на държавата.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "mickmick":

    СССР бяха. Още през 50-те години. Сега триумвирата на ДС (ДПС, ГЕРБ и БСП) доразграждат.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Не можете да боядисате това което е построено през социализма.

    Уж голям БВП - а пари нито за пътища, нито за ВиК нито за образование, нито за здравеопазване. А пенсионерите едвам кретат.

    Не гледайте западните държави - те са добре щото изсмукват останалите и нас даже. При капитализма за да е добре 1 поне 10 трябва да са зле. Пряко следствие от принципа на Парето.

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    Признавам ти си най-големия фен на комунизма тук във форума. Дано да има смисъл за теб.
    До коментар [#] от "
    mickmick
    ":

  • 6
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    До коментар [#1] от "proizvoditel":

    Ей това ми трябваше много време да го чета и да го осмисля. Значи Живков до Костов. Единия 2 пъти фалира държавата, ама мощно, а другия изкарва държавата от тежка финансова криза.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK