Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 8 фев 2020, 14:56, 8202 прочитания

DMS за магистрала "Тракия"

И през 2020 г. няма пари за ремонта на злополучните 40 км от трасето между Чирпан и Стара Загора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако не можете да се справите, дайте да събираме есемеси, да направим DMS Trakia." Това заяви в петък депутатът от "Воля" Боряна Георгиева в отговор на изказването на регионалния министър Петя Аврамова, че няма пари за ремонт на магистрала "Тракия" в участъка от Чирпан до Стара Загора.

От края на 2018 г., или малко над 10 години след откриването ѝ, за отсечката е въведено ограничение като за междуградски път - максимална скорост 90 км/ч, защото настилката е в лошо състояние. Шофьорите пък се възмущават, че освен неудобството да карат по разбитата настилка зоната се използва от полицията като средство за събиране на глоби. Само за последните месеци санкционираните за превишена скорост (над 90 км/час) са хиляди.


Изглежда обаче, докато правителството работи по "грандиозните" планове за нови проекти - магистралите "Хемус" и "Европа", скоростния път Видин - Ботевград и др., откритите не чак толкова отдавна пътища вече имат нужда от основен ремонт, за който няма пари.

Все по-скъпо

Отсечката на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора получи разрешение за ползване съответно през 2007 г. по време на правителството на Сергей Станишев и 2011 г. по време на първия кабинет на Бойко Борисов. Изпълнител на строителството бе сдружение "Рънуей-БГ" с основен участник Пи Ес Ай от групата на "Трейс". Гаранционният срок е бил пет години и вече е изтекъл, каза министър Петя Аврамова през октомври, когато отново бе запитана от депутати по темата.



Тогава тя обясни, че реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв.
Към днешна дата реконструкцията на дясното платно е поскъпнала с 20 млн. лв. и вече струва 60 млн. лв., става ясно от думите на Аврамова. През март 2019 г. пък беше казала, че ограничението ще отпадне скоро, но това обаче, изглежда, няма да се случи поне още година или две.

Приоритети

Макар че магистрала "Тракия" е най-натовареното пътно трасе в страната, за реконструкцията ѝ не могат да се намерят средства вече две години. За другите проекти обаче има пари. Към края на декември регионалното министерство изплати почти 351 млн. лв. на държавната "Автомагистрали" за строежа на 134 км от "Хемус", въпреки че на практика се работи по едва 1.6 км от нея, а за останалите още се правят проекти. Стотици милиони бяха дадени на "Автомагистрали" и за укрепването на свлачища, което също няма да се случи сега и наведнъж.

През есента се раздадоха още 420 млн. лв. за скоростен път от Мездра до Ботевград, а други 119 млн. лв. са предвидени за строителството на 6-километровото трасе от столичния квартал "Младост" до връзката с магистрала "Тракия".

Тол-системата, която дълго време беше сочена от правителството като златния извор на пари за асфалт, не само закъсня сериозно, но и ще събира значително по-малко приходи, след като таксите бяха смъкнати на нивото, което поискаха превозвачите. Затова може да се предложи една нереалистична, но смела идея. По данни от полицията за първата година от въвеждането на ограничението за превишаване на скоростта в проблемния участък са глобени 4546 водачи. Парите от глобите може да се преместят във фонд, който да се инвестира в този ремонт. Така или иначе той ще отнеме повече от година, та има време, докато трябва да се изплати пълната сума.

Абсурдно е, да, но щом пътната агенция и регионалното министерство нямат пари, за да се изравнят вълните по пътя към морето, трябва да се прилага въображение.
Вярно или не: Колко се плаща за ремонтите

По думите на Петя Аврамова бюджетът на пътната агенция за ремонтни програми за тази година още не е утвърден, но тези 60 млн. лева, необходими за едното платно на "Тракия", са повече от половината от планираните средства за ремонти и поддръжка на цялата републиканска пътна мрежа.

На практика обаче това не е вярно. Платената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. (виж текста по темата) надвишава 1 млрд. лв., което е грубо 200 млн. лв. на година

Предвидените бюджети в началото на годината наистина не са особено високи. Същевременно обаче Министерският съвет редовно отпуска десетки милиони левове на АПИ за пътни ремонти. Така че още има вероятност да се намерят и за "Тракия", стига премиерът Бойко Борисов да реши.

За поддържането на цялата "Тракия" в следващите пет години са предвидени 73 млн. лв. прогнозно и договорите са с държавната "Автомагистрали".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Достъп до информация във време на извънредно положение Достъп до информация във време на извънредно положение

Институциите са задължени активно да информират обществото по време на криза

6 апр 2020, 6833 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 20 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

5 апр 2020, 59606 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Мнения Daily - "Зеленото есе" на Томислав Дончев закъсня с 10 години

И още: Българите въздишат по кинопрегледи от 70-те години; На президента ще му припари под краката

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10