Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи

Такава възможност е съществувала в Живковската конституция, но не и в действащата

Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов    ©  стоп кадър Novini.bg
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов    ©  стоп кадър Novini.bg

Андрей Янкулов е адвокат, а преди това прокурор в Софийската районна и Софийската градска прокуратура. През 2014 г. е служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. е зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода. Публикуваме негов коментар във facebook. Заглавието е на редакцията.

Главният прокурор говори вече няколко пъти за "надзора за законност".

Главният прокурор не осъществява надзор за законност върху дейността на държавните органи и гражданите.

Просто не притежава такова правомощие нито в мирно, нито във военно, извънредно и прочее време.

Имал го е по конституцията от 1971 г. (т.нар. Живковска конституция). Чл. 133 ал 1 от нея гласи: "Надзор за точното и еднакво изпълнение на законите от министерствата и другите ведомства, местните държавни органи, стопанските и обществените организации, длъжностните лица и гражданите се осъществява от главния прокурор."

В новата конституция такъв текст няма и това не е случайно, а съвсем целенасочено - да няма подобен надзор.

Според нейния чл. 126 ал. 2 главният прокурор "осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори".

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Подобен текст като несъществуващия чл. 133 от Живковската конституция няма в новата и за прокуратурата като институция, ако приемем, че идеята й е била просто "надзорът" да не се упражнява еднолично, а колективно.

Прокуратурата и по Живковската, и по сегашната конституция има правомощието "да предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове" (отменят се от други органи) - чл. 133, ал. 4 от Живковската, респективно чл. 127, т. 5 от сегашната.

Това е съвсем различно от "общия надзор за законност", защото ако съвпадаше с него, нямаше нужда това едно и също нещо да бъде разписано по различни начини и в различни алинеи в чл. 133 от ЖК.

Нито едно от другите сегашни правомощия на прокуратурата по чл. 127 от конституцията не предполага да надзирава дейността на всеки в държавата. Има правомощие да надзирава само изпълнението на наказанията (а досега не съм чул и една дума за ситуацията в местата за лишаване от свобода, за които именно трябва да говори главният прокурор, защото оглавяваната от него институция трябва да надзирава точно тях) и други принудителни мерки (например принудително лекуване на психично болни). Текстът казва буквално "следи за спазване на законността", но не по принцип и по всякакви начини, каквито намери за добре, защото изрично след "законността" е написано "КАТО" и са посочени точните и изчерпателно изброени правомощия, само чрез които може да следи за спазване на законността.

В една правова държава държавните органи могат да упражняват само толкова и такива правомощия, каквито законът им е дал. Другото се нарича произвол - всеки с власт може да реши да си прави всичко, каквото му харесва.

бел. ред.

На 15 март президентът на Казахстан Касим-Жомарт Тоакаев издаде указ за въвеждане на извънредно положение в страната. С указа той възложи надзора на законност по изпълнение на мерките и ограниченията по време на извънредното положение на главния прокурор на Казахстан.

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

За магистралите и хората

За магистралите и хората