Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи

Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов

Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи

Такава възможност е съществувала в Живковската конституция, но не и в действащата

Андрей Янкулов
16572 прочитания

Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов

© стоп кадър Novini.bg


Андрей Янкулов е адвокат, а преди това прокурор в Софийската районна и Софийската градска прокуратура. През 2014 г. е служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. е зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода. Публикуваме негов коментар във facebook. Заглавието е на редакцията.

Главният прокурор говори вече няколко пъти за "надзора за законност".

Главният прокурор не осъществява надзор за законност върху дейността на държавните органи и гражданите.

Просто не притежава такова правомощие нито в мирно, нито във военно, извънредно и прочее време.

Имал го е по конституцията от 1971 г. (т.нар. Живковска конституция). Чл. 133 ал 1 от нея гласи: "Надзор за точното и еднакво изпълнение на законите от министерствата и другите ведомства, местните държавни органи, стопанските и обществените организации, длъжностните лица и гражданите се осъществява от главния прокурор."

В новата конституция такъв текст няма и това не е случайно, а съвсем целенасочено - да няма подобен надзор.

Според нейния чл. 126 ал. 2 главният прокурор "осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори".

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Подобен текст като несъществуващия чл. 133 от Живковската конституция няма в новата и за прокуратурата като институция, ако приемем, че идеята й е била просто "надзорът" да не се упражнява еднолично, а колективно.

Прокуратурата и по Живковската, и по сегашната конституция има правомощието "да предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове" (отменят се от други органи) - чл. 133, ал. 4 от Живковската, респективно чл. 127, т. 5 от сегашната.

Това е съвсем различно от "общия надзор за законност", защото ако съвпадаше с него, нямаше нужда това едно и също нещо да бъде разписано по различни начини и в различни алинеи в чл. 133 от ЖК.

Нито едно от другите сегашни правомощия на прокуратурата по чл. 127 от конституцията не предполага да надзирава дейността на всеки в държавата. Има правомощие да надзирава само изпълнението на наказанията (а досега не съм чул и една дума за ситуацията в местата за лишаване от свобода, за които именно трябва да говори главният прокурор, защото оглавяваната от него институция трябва да надзирава точно тях) и други принудителни мерки (например принудително лекуване на психично болни). Текстът казва буквално "следи за спазване на законността", но не по принцип и по всякакви начини, каквито намери за добре, защото изрично след "законността" е написано "КАТО" и са посочени точните и изчерпателно изброени правомощия, само чрез които може да следи за спазване на законността.

В една правова държава държавните органи могат да упражняват само толкова и такива правомощия, каквито законът им е дал. Другото се нарича произвол - всеки с власт може да реши да си прави всичко, каквото му харесва.

бел. ред.

На 15 март президентът на Казахстан Касим-Жомарт Тоакаев издаде указ за въвеждане на извънредно положение в страната. С указа той възложи надзора на законност по изпълнение на мерките и ограниченията по време на извънредното положение на главния прокурор на Казахстан.

Андрей Янкулов е адвокат, а преди това прокурор в Софийската районна и Софийската градска прокуратура. През 2014 г. е служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. е зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода. Публикуваме негов коментар във facebook. Заглавието е на редакцията.

Главният прокурор говори вече няколко пъти за "надзора за законност".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    За момента не виждам някой да му обръща внимание, но не е лошо премиер и президент да му го напомнят. И с СМС става.

  • 2
    indreal avatar :-(
    indreal

    За чудене ли е, че милиционерите още живеят в реалностите на Живковската конституция (или поне лелеят за нейните времена)...

  • 3
    astronavt avatar :-|
    astronavt

    Вероятно Прокуратурата се позовава на чл 16- ал1- т 3 от Административнопроцесуалния кодекс

    Участие на прокурора в административния процес

    Чл. 16. (1) Прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като:

    3. започва или встъпва във вече образувани по този кодекс производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.
    (2) Прокурорът упражнява предоставените му от закона права съобразно правилата, установени за страните по делото.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    К-вируса отдавна погълна изцяло вниманието на публиката и обезсмисли редовното присъствие в новините на човека с каскета. На него му доскуча извън телевизора и реши да се вкара в новините. Още повече във властта зее определен вакуум.

    НС приема на коляно извънредно законодателство, но много видимо пропуска да посочи органът, който ще координира и провежда ограничителните политики за времето на черезвичайното.
    Има някакъв щаб с 5-6 специалисти по всичко, но той няма правомощия да налага мерки. Директорът му - коремен хирург с пагони - само ни се кара. Всяка вечер. Понякога и по-често.

    Логично е решенията и мерките по извънредното законодателство да ги взема МС, но в закона от днес такъв текст няма. И продължава да е неясно с какво право здравният министър (счетоводител по образование!) още преди ЗИПоложение да е приет от НС, праща полиция и жандармерия да блокират един български град?!

    Да не говорим, че в карантинираното Банско има всичко на всичко 5 ОПЛ и още двама-трима специалисти на 12 хил. население, в аптеките няма предпазни средства, липсват и най-належащите медикаменти, доставките на храни са бавни и тегави. Абе - концлагер!

    Това не е град в карантина, това е карантинен лагер по модела от Първата война. В такива, далеч от войската, са откарвали болните от холера или коремен тиф войници и е имало един санитар, който да им дава водица, докато Господ не си ги прибере. Който оцелее - оцелее...

    Това, което се случва с Банско е позор! И за оня гологлавия с пагоните и за цялата поникьосана властова върхушка!

    Ето затова и Гешев реши, че както върви, нищо не пречи и той да гепи някаква манивела и да вземе държавата на ръчно управление.
    Да не е по-прост от останалите?

    Както се вижда, те се посбутаха и му направиха място да върти и той манивелата...

  • 5
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    До коментар [#3] от "astronavt":

    Административния процес..... не където реши!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK