Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 18 мар 2020, 15:12, 14483 прочитания

Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи

Такава възможност е съществувала в Живковската конституция, но не и в действащата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Андрей Янкулов е адвокат, а преди това прокурор в Софийската районна и Софийската градска прокуратура. През 2014 г. е служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. е зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода. Публикуваме негов коментар във facebook. Заглавието е на редакцията.

Главният прокурор говори вече няколко пъти за "надзора за законност".


Главният прокурор не осъществява надзор за законност върху дейността на държавните органи и гражданите.

Просто не притежава такова правомощие нито в мирно, нито във военно, извънредно и прочее време.

Имал го е по конституцията от 1971 г. (т.нар. Живковска конституция). Чл. 133 ал 1 от нея гласи: "Надзор за точното и еднакво изпълнение на законите от министерствата и другите ведомства, местните държавни органи, стопанските и обществените организации, длъжностните лица и гражданите се осъществява от главния прокурор."



В новата конституция такъв текст няма и това не е случайно, а съвсем целенасочено - да няма подобен надзор.

Според нейния чл. 126 ал. 2 главният прокурор "осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори".

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Подобен текст като несъществуващия чл. 133 от Живковската конституция няма в новата и за прокуратурата като институция, ако приемем, че идеята й е била просто "надзорът" да не се упражнява еднолично, а колективно.

Прокуратурата и по Живковската, и по сегашната конституция има правомощието "да предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове" (отменят се от други органи) - чл. 133, ал. 4 от Живковската, респективно чл. 127, т. 5 от сегашната.

Това е съвсем различно от "общия надзор за законност", защото ако съвпадаше с него, нямаше нужда това едно и също нещо да бъде разписано по различни начини и в различни алинеи в чл. 133 от ЖК.

Нито едно от другите сегашни правомощия на прокуратурата по чл. 127 от конституцията не предполага да надзирава дейността на всеки в държавата. Има правомощие да надзирава само изпълнението на наказанията (а досега не съм чул и една дума за ситуацията в местата за лишаване от свобода, за които именно трябва да говори главният прокурор, защото оглавяваната от него институция трябва да надзирава точно тях) и други принудителни мерки (например принудително лекуване на психично болни). Текстът казва буквално "следи за спазване на законността", но не по принцип и по всякакви начини, каквито намери за добре, защото изрично след "законността" е написано "КАТО" и са посочени точните и изчерпателно изброени правомощия, само чрез които може да следи за спазване на законността.

В една правова държава държавните органи могат да упражняват само толкова и такива правомощия, каквито законът им е дал. Другото се нарича произвол - всеки с власт може да реши да си прави всичко, каквото му харесва.

бел. ред.
На 15 март президентът на Казахстан Касим-Жомарт Тоакаев издаде указ за въвеждане на извънредно положение в страната. С указа той възложи надзора на законност по изпълнение на мерките и ограниченията по време на извънредното положение на главния прокурор на Казахстан.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77 6 АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77

Законът за извънредното положение трябва да бъде променен, за да помогне на повече хора в рамките на ресурса от 1 млрд. лв.

31 мар 2020, 5554 прочитания

Зайо, що си без маска 7 Зайо, що си без маска

Една добра и една лоша новина от тангото на правителството със задължителното носене на маски

31 мар 2020, 6179 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Как да се справим с нов вид финансов шок

Ликвидната криза ще засегне широк кръг от компании, тъй като карантините ги принуждават да затварят офиси и фабрики

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10