Държавната лавка за бензин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавната лавка за бензин

Държавната лавка за бензин

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

5997 прочитания

© Капитал


Един от неочакваните резултати на последните години е, че много хора изгубиха способността си да се възмущават. Причината вероятно е пренасищане на всички сетива - толкова често се е случвало да си недоволен от държавата, че трябва да стане нещо наистина голямо, за да предизвика реакция.

Преди седмица правителството обяви, че ще създаде държавна компания за търговия на едро и дребно с горива. Ще се строят бензиностанции, петролни складове и прочее инфраструктура. Преди няколко години това вероятно щеше да предизвика бурна реакция - идеята е толкова очевидно вредна, че едва ли щеше дори и да мине през главата на някой политик.

Може би най-големият абсурд в тази история е основният аргумент, с който идеята беше представена публично. Двама от ключовите министри в кабинета - на финансите и на икономиката, обясниха, че това се прави, за да се намали цената на горивата на пазара. В момента тя била прекалено висока предвид международната конюнктура, а това не се отразявало в бензиностанциите. Иначе казано, от двете ключови икономически ведомства в правителството признаха, че пазарът на горива не работи и на него няма реална конкуренция. Финансовият министър с половин уста призна, че според КЗК там няма проблем, но те въпреки всичко ще направят държавна конкуренция на частния (предполагаме) монопол, за да помогнат на хората за евтин бензин/дизел. Тази история е скандална и от двете си страни.

На теория, напълно е възможно пазарът на горива да е изкривен. Дори и това да се случва обаче, то няма как да бъде установено. През последните години Комисията за защита на конкуренцията се превърна в напълно превзет орган. Основната причина за това е участието му в процедурата за усвояване на държавни поръчки, но веднъж превзет, той върши работа и в други посоки. Той беше ключов например за това "Нова телевизия" да отиде в близкия до властта Кирил Домусчиев, а не в неясния за българските играчи Петр Келнер. КЗК влезе в употреба и в други случаи, но идеята e, че основният й предмет на дейност е защита на монопола около властта, а не да пази свободния пазар и конкуренцията.

Вина за това носи основно ГЕРБ, през десетте години управление на които тя беше все по-успешно приватизирана. И сега, когато властта, предизвикала това положение, усеща пазарните ефекти от него (и съответните рискове от недоволството на хората), решава да го поправи не като възстанови работата на КЗК и конкуренцията на пазара, а като го изкриви още повече, като създаде държавна компания. Тази двойна перверзия по всички личи, че наистина ще се случи - вижте всичко за нея тук.

Едно от обясненията защо няма масово възмущение от идеята за държавни бензиностанции е, че хората все още са силно зашеметени от първата вълна заразени с коронавирус. Тя поразмести доста сериозно представите за света на всички и сега, когато има някакво успокоение, започват усилията за нейното осмисляне. Какво точно се случи, какво се промени и какво предстои през следващите месеци и години са въпроси, които вълнуват в различна степен абсолютно всеки. Големите международни издателства за книги вече започват да публикуват силна серия от заглавия, в които ярки фигури от различни области размишляват по въпроса. Един от тях е българският интелектуалец Иван Кръстев, който през последните месеци успя да напише нова книга. Тя ще бъде издадена едновременно на 19 езика, а тук може да прочетете някои от изводите в нея.

Един от неочакваните резултати на последните години е, че много хора изгубиха способността си да се възмущават. Причината вероятно е пренасищане на всички сетива - толкова често се е случвало да си недоволен от държавата, че трябва да стане нещо наистина голямо, за да предизвика реакция.

Преди седмица правителството обяви, че ще създаде държавна компания за търговия на едро и дребно с горива. Ще се строят бензиностанции, петролни складове и прочее инфраструктура. Преди няколко години това вероятно щеше да предизвика бурна реакция - идеята е толкова очевидно вредна, че едва ли щеше дори и да мине през главата на някой политик.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    acarid avatar :-|
    acarid

    От тази пушилка най-накрая ще излезем с повишен акциз. Което не е нелогично предвид че Златевци сравняват техните цени с тези в западна европа, където акциза е двоен а маржът наполовина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK