Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 май 2020, 13:55, 3745 прочитания

Държавната лавка за бензин

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от неочакваните резултати на последните години е, че много хора изгубиха способността си да се възмущават. Причината вероятно е пренасищане на всички сетива - толкова често се е случвало да си недоволен от държавата, че трябва да стане нещо наистина голямо, за да предизвика реакция.

Преди седмица правителството обяви, че ще създаде държавна компания за търговия на едро и дребно с горива. Ще се строят бензиностанции, петролни складове и прочее инфраструктура. Преди няколко години това вероятно щеше да предизвика бурна реакция - идеята е толкова очевидно вредна, че едва ли щеше дори и да мине през главата на някой политик.


Може би най-големият абсурд в тази история е основният аргумент, с който идеята беше представена публично. Двама от ключовите министри в кабинета - на финансите и на икономиката, обясниха, че това се прави, за да се намали цената на горивата на пазара. В момента тя била прекалено висока предвид международната конюнктура, а това не се отразявало в бензиностанциите. Иначе казано, от двете ключови икономически ведомства в правителството признаха, че пазарът на горива не работи и на него няма реална конкуренция. Финансовият министър с половин уста призна, че според КЗК там няма проблем, но те въпреки всичко ще направят държавна конкуренция на частния (предполагаме) монопол, за да помогнат на хората за евтин бензин/дизел. Тази история е скандална и от двете си страни.

На теория, напълно е възможно пазарът на горива да е изкривен. Дори и това да се случва обаче, то няма как да бъде установено. През последните години Комисията за защита на конкуренцията се превърна в напълно превзет орган. Основната причина за това е участието му в процедурата за усвояване на държавни поръчки, но веднъж превзет, той върши работа и в други посоки. Той беше ключов например за това "Нова телевизия" да отиде в близкия до властта Кирил Домусчиев, а не в неясния за българските играчи Петр Келнер. КЗК влезе в употреба и в други случаи, но идеята e, че основният й предмет на дейност е защита на монопола около властта, а не да пази свободния пазар и конкуренцията.

Вина за това носи основно ГЕРБ, през десетте години управление на които тя беше все по-успешно приватизирана. И сега, когато властта, предизвикала това положение, усеща пазарните ефекти от него (и съответните рискове от недоволството на хората), решава да го поправи не като възстанови работата на КЗК и конкуренцията на пазара, а като го изкриви още повече, като създаде държавна компания. Тази двойна перверзия по всички личи, че наистина ще се случи - вижте всичко за нея тук.



Едно от обясненията защо няма масово възмущение от идеята за държавни бензиностанции е, че хората все още са силно зашеметени от първата вълна заразени с коронавирус. Тя поразмести доста сериозно представите за света на всички и сега, когато има някакво успокоение, започват усилията за нейното осмисляне. Какво точно се случи, какво се промени и какво предстои през следващите месеци и години са въпроси, които вълнуват в различна степен абсолютно всеки. Големите международни издателства за книги вече започват да публикуват силна серия от заглавия, в които ярки фигури от различни области размишляват по въпроса. Един от тях е българският интелектуалец Иван Кръстев, който през последните месеци успя да напише нова книга. Тя ще бъде издадена едновременно на 19 езика, а тук може да прочетете някои от изводите в нея.

Капитал #20

Текстът е част от брой 20 на седмичния Капитал (22-28 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещата енергийна реалност 1 Бъдещата енергийна реалност

Или защо сегашната криза е предпоставка за ускоряване на енергийния преход

24 май 2020, 2427 прочитания

...И никога срещу властта 1 ...И никога срещу властта

(Без)действието на прокуратурата по казуса "Васил Божков"

22 май 2020, 13214 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Утре ли е вече?*

Как пандемията промени Европа, седемте парадокса на COVID-19

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10