Държавната лавка за бензин

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Един от неочакваните резултати на последните години е, че много хора изгубиха способността си да се възмущават. Причината вероятно е пренасищане на всички сетива - толкова често се е случвало да си недоволен от държавата, че трябва да стане нещо наистина голямо, за да предизвика реакция.

Преди седмица правителството обяви, че ще създаде държавна компания за търговия на едро и дребно с горива. Ще се строят бензиностанции, петролни складове и прочее инфраструктура. Преди няколко години това вероятно щеше да предизвика бурна реакция - идеята е толкова очевидно вредна, че едва ли щеше дори и да мине през главата на някой политик.

Може би най-големият абсурд в тази история е основният аргумент, с който идеята беше представена публично. Двама от ключовите министри в кабинета - на финансите и на икономиката, обясниха, че това се прави, за да се намали цената на горивата на пазара. В момента тя била прекалено висока предвид международната конюнктура, а това не се отразявало в бензиностанциите. Иначе казано, от двете ключови икономически ведомства в правителството признаха, че пазарът на горива не работи и на него няма реална конкуренция. Финансовият министър с половин уста призна, че според КЗК там няма проблем, но те въпреки всичко ще направят държавна конкуренция на частния (предполагаме) монопол, за да помогнат на хората за евтин бензин/дизел. Тази история е скандална и от двете си страни.

На теория, напълно е възможно пазарът на горива да е изкривен. Дори и това да се случва обаче, то няма как да бъде установено. През последните години Комисията за защита на конкуренцията се превърна в напълно превзет орган. Основната причина за това е участието му в процедурата за усвояване на държавни поръчки, но веднъж превзет, той върши работа и в други посоки. Той беше ключов например за това "Нова телевизия" да отиде в близкия до властта Кирил Домусчиев, а не в неясния за българските играчи Петр Келнер. КЗК влезе в употреба и в други случаи, но идеята e, че основният й предмет на дейност е защита на монопола около властта, а не да пази свободния пазар и конкуренцията.

Вина за това носи основно ГЕРБ, през десетте години управление на които тя беше все по-успешно приватизирана. И сега, когато властта, предизвикала това положение, усеща пазарните ефекти от него (и съответните рискове от недоволството на хората), решава да го поправи не като възстанови работата на КЗК и конкуренцията на пазара, а като го изкриви още повече, като създаде държавна компания. Тази двойна перверзия по всички личи, че наистина ще се случи - вижте всичко за нея тук.

Едно от обясненията защо няма масово възмущение от идеята за държавни бензиностанции е, че хората все още са силно зашеметени от първата вълна заразени с коронавирус. Тя поразмести доста сериозно представите за света на всички и сега, когато има някакво успокоение, започват усилията за нейното осмисляне. Какво точно се случи, какво се промени и какво предстои през следващите месеци и години са въпроси, които вълнуват в различна степен абсолютно всеки. Големите международни издателства за книги вече започват да публикуват силна серия от заглавия, в които ярки фигури от различни области размишляват по въпроса. Един от тях е българският интелектуалец Иван Кръстев, който през последните месеци успя да напише нова книга. Тя ще бъде издадена едновременно на 19 езика, а тук може да прочетете някои от изводите в нея.

Още от Капитал