Мнения Daily - Справяме ли се "прекрасно в една много тежка пандемия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнения Daily - Справяме ли се "прекрасно в една много тежка пандемия"

Мнения Daily - Справяме ли се "прекрасно в една много тежка пандемия"

И още: Демократите в САЩ ще изгубят умерения мейнстрийм; Строителна фирма търси плаж за подпиране

3248 прочитания

© Юлия Лазарова


Карантина

Справяме ли се "прекрасно в една много тежка пандемия"

От анализ на бившия премиер Иван Костов за mediapool.bg

Здравната ни система е под средното ниво на останалите.

Чухме самооценката на премиера, че властите са се справили "прекрасно в една много тежка пандемия". Дали е така може да покаже само задълбочен и всестранен анализ на политиките за противодействие на заразата. Тук това не се прави.

Цялостната оценка изисква да се отговори на много въпроси като: какво бе направено за профилактиката на рисковите групи; какъв бе ефектът и необходимо ли бе затварянето на цели градове и на практика на цели икономически отрасли; защо извънредното положение късно бе заменено с мерки за ограничаване на клъстерното разпространение на вируса, след като е известно, че то винаги е такова.

Тук се прави само сравнителен анализ на справянето с епидемията по статистически критерии.

Цели на антикризисната здравна политика

Целите могат да се сведат до:

1. Недопускане разпространението на епидемията и намаляване щетите сред населението;

2. Избягване на срив на здравната система, за да гарантира достъп до лечение на
заболелите;

3. Ограничаване на икономическите и социални щети.

Рано е да се оценява третата цел, но по отношение на първите две може да се подберат достатъчно информативни статистически критерии и по тях да се прецени в каква степен българските власти се справят с епидемията от Covid 19. Това ще бъде направено чрез сравнение с развитите страни, към които са добавени съседите ни от Югоизточна Европа. Общо са анализирани данни за 40 държави.

Критерии за оценка на антикризисната здравна политика

Следва да се отбележи, че българските власти не наблюдаваха за дълъг период статистическите параметри и съотношения, които характеризират епидемията. В първите седмици съобщаваха само заразени и починали. Не съобщаваха дори колко са изследваните - това започна някъде по средата на епидемията след настоятелна обществена критика. Затова следва да се има предвид, че: а) След Албания България е провела най-малко тестове на 1 млн. жители сред посочените по-горе страни; б) Сравнителният анализ е по данни от 8 юни 2020.

1. Критерият за разпространението на епидемията е броят установени заболели на 1 млн. жители. Средният брой за 40-те страни е 1937. България е на 6-та позиция с 392 след най-добре ограничилите епидемията Южна Корея, Словакия, Австралия, Гърция и Нова Зеландия (Китай и Япония не са включени в анализа);

2. Критерият за непосредствената най-тежка щета от епидемията е броят починали на 1 млн. жители. Средно те са 193-ма. Тоест, 23 души на 1 млн. жители и по този критерий България на 11 -та позиция след най-силно ограничилите тази щета страни;
3. Критерият за способността на здравната система да не допусне смърт от Covid-19 е какъв процент от заболелите са починали. Средният показател за страните е 5.93%. България (5.9%) се нарежда на 25-о място. Най-добре представящата се по този показател е Австралия - с 1.4%. 4. Втори критерий за ефективността на здравната система е процентът починали от общо приключени случаи, който средно е 7.5%. С 9.4% България е на 26-о място след Северна Македония (8.5%). Първа е Нова Зеландия с 1.5%; 5. Критерий за ефикасно и бързо справяне на здравеопазването с болестта е процентът на оздравелите сред заболелите лица, който средно е 76.7%. България (56.8%) заема 33-та позиция. По този показател най-ефикасната здравна система е на Нова Зеландия. По-нисък от нас е процентът на оздравелите в Канада и САЩ, където епидемията се разви по-късно, в Северна Македония, Полша, Франция, Гърция и Белгия;

6. Друг критерий за бързина и ефикасност на здравните власти за справяне със заразата е процентът на активните случаи (клинично и амбулаторно болните) от общо заболелите. Средният показател за страните е 18%. Нашата страна е с 37.4% и се нарежда на 31 -ва позиция. В Нова Зеландия и Черна гора този процент е нула. Швеция, Нидерландия, Великобритания и Испания не дават данни за изчисляване на последните 3 критерия.

Заключения

Рано наложеното извънредно положение, предшествано от две грипни ваканции на учениците, ограничи разпространението на епидемията в България. Поради тези причини разпространението и най-тежката щета у нас от Covid-19 са относително и абсолютно ниски. Това заключение не се отнася за страничните жертви от епидемията. Предприетите мерки доведоха до спиране или отлагане на планови операции, до ограничен достъп до здравни услуги на хронично боледуващите, до самоубийства, тревожни разстройства, домашно насилие и посттравматичен стрес.

Здравната система на страната е под средното ниво на останалите по своята ефективност и ефикасност. Според данните от националната информационна система, лечението у нас се проточва по-дълго, по-рядко постига желания резултат и следователно, натоварването на бърза помощ, на РЗИ и на инфекциозните отделения на част от болниците е по-голямо.

Общият отговор на въпроса, как се справяме досега с епидемията, оставям за читателя.

-------

Радикализация

Демократите в САЩ ще изгубят умерения мейнстрийм

От коментар на политолога Огнян Минчев в неговия фейсбук-профил

Ерозия на потенциално разумните политически послания е най-лошата новина.

Кризата започна да подкопава здраво Тръмп "отвътре". Процесът ще продължи, защото анти-Тръмп крилата в "партията на слона" все повече ще излизат от принуденото мълчание, което спазваха допреди седмица-две.

Фотограф: Reuters

Но в "партията на магарето" е рано да се радват. В момента имат инициативата с динамиката на бунтовете и демонстрациите, но след няколко седмици ща трябва също да платят цената.

Радикалните фракции, които нанесоха основния удар по Тръмп ще поискат своето - Байдън вече започна да "плаща", вижте последните му изяви. Но ще дойде момент, в който за него и за кампанията му ще стане безумно да вървят след претенциите на анархистката левица и нейните многолики съюзници от обществената периферия вляво. Защото ще бъдат заплашени да изгубят умерения мейнстрийм на демократите, който ще се събуди от еуфорията на анти-Тръмп революцията, която тече пред очите ни. Така и двете страни ще имат силно уязвени - и силно уязвими позиции.

Тази ерозия на потенциално разумните политически послания е най-лошата новина, която идва при нас от Америка. Защото тя може да се окаже опасна блокада на политическите институции, на политическата система и на всякакъв разумен център в обществения живот. Пътят оттук нататък е много опасен и трънлив. Време е кукловодите и от двете страни да укротят битката на сцената. Ще могат ли?

---------

Бетономорие

Строителна фирма търси плаж за подпиране

От коментар на Ясен Бояджиев за "Дойче веле"

Строежът на Алепу с наглостта си успя да засенчи в новините дори мафиотските "приказки на Али Баба" от Дубай.

Изглежда пак е време за политически вицове. Като този: Подпорна стена на южното Черноморие набира камериерки. Ясно е за какво става дума, нали? За строежа на Алепу, който с наглостта си успя да засенчи в новините дори мафиотските "приказки на Али Баба" от Дубай.

Фотограф: Dronburgas

Сюжетът изплува миналата зима под формата на огромен изкоп и тук-там излят бетон. Тогава се вдигна голяма дандания, но после се забрави. Днес вече са вдигнати няколко етажа с оформени стаи, апартаменти, стълбища и асансьорни шахти. За всеки нормален човек - скелет на хотел на плажа. За "отговорните" институции: "съоръжение с паралелепипеди, които приличат на стаи, но всъщност са конструкция, играеща роля на брегоукрепване". Асансьорните шахти били за повече здравина. Всъщност щяло да има и хотелска част, но на следващ етап. И то само за да се покрият финансовите разходи по брегоукрепването.

В този случай схемата се задейства чрез апортиране на "изоставени" общински ниви в частно дружество, с последваща продажба на общинския дял в дружеството на смешна цена и преобразуване на нивите в урбанизирана територия.

После, не щеш ли, се появява т.нар. свлачище, което с годините по чудодеен начин се разраства (с решаващата помощ на багерите), за да послужи за заобикаляне на териториално-устройствените, строителните и екологичните норми. Идеята е под прикритието на брегоукрепващо съоръжение да се построи ваканционно селище на място, където при стриктно спазване на закона това въобще не би било възможно.

Естествено, схемата не би била възможна и без любезното съдействие на местната власт и куп държавни институции. Както и без съответната "нормативна база", която (сякаш нарочно) е толкова объркана и противоречива, че заобикалянето ѝ е фасулска работа.

Впрочем, "усъвършенстването" на законодателството в тази посока продължава. Точно в дните, когато сюжетът "Алепу" гръмна отново, в парламента напредват два законопроекта, чиято очевидна цел е улесняването на подобни далавери чрез предварително неутрализиране на онези, които биха могли да им попречат.

Под предлог, че се въвежда "нов подход" за мрежата Натура 2000, с промени в Закона за биологичното разнообразие от управлението на защитените зони практически се елиминират научните институции и природозащитните организации с експертиза в тази област. За сметка на заинтересовани собственици на земи и на всевъзможни организации без ни най-малка представа за растителните и животинските видове и техните местообитания, за чието опазване е създадена Натура 2000.

С изменение на Закона за опазване на околната среда пък се премахва двуинстанционното съдебно производство при административни актове за екооценки и оценки за съвместимост с Натура 2000, с което се ограничава възможността за обжалване на решения, увреждащи природата. Мотивът е: "стимулиране на инвестиционния процес".

Така се подготвя почвата за довършване на започнати и захващане на нови градежи като "подпорната стена" на Алепу. И за творенето на нови вицове, родени от безсилието. Като този: Строителна фирма търси плаж за подпиране.

Карантина


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dpnps avatar :-|
    dpnps

    Кога ще видим следния анализ по Фокс Нюз и СиЕнЕн?

    Южна Корея: Първи регистриран случай 20 Януари 2020
    САЩ: Първи регистриран случай 21 Януари 2020

    Южна Корея: 276 жертви
    САЩ: 115,130 жертви

    И двете държави са демокрации, с двупартийна система, политически проблеми, скандали, религиозни малцинства (християнски секти) и тн.

    В този смисъл подобно сравнение съвсем не е лишено от логика.

    Но ако настояват, че Корея е с много по-малко население, да умножат броя на жертвите в Корея по коефициент 6.3 и да сравнят наново.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кръчмарски COVID правила

Кръчмарски COVID правила

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK