Автократите да не бързат да празнуват сделката за бюджета на ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автократите да не бързат да празнуват сделката за бюджета на ЕС

Автократите да не бързат да празнуват сделката за бюджета на ЕС

Парламентът не трябва да да го приема, преди Съветът на ЕС да положи печата си върху механизъм, гарантиращ върховенството на правото

4554 прочитания

Пьотр Бурас

е ръководител на офиса на Европейския съвет за външна политика във Варшава

Нееднозначността е хлябът и маслото в политиката на ЕС. Тя често помага за прикриване на празнословието, но понякога е и признак на политическа предвидливост. Фрмулировките от последната среща на Съвета на ЕС по отношение на върховенството на закона биха могли да се окажа тпример за второто.Сделката за бюджета, сключена от европейските лидери във вторник сутринта, с право се смя за историческа. Тя разкрива пътя за повече солидарност сред европейците, пострадали от драстичен икономически спад в резултат от пандемията COVID19. Но разширяването на финансовата солидарност между държавите в ЕС е и възможност да се обърне внимание на втората фундаментална криза: гибелта на демокрацията и върховенството на закона, най-вече в Унгария и Полша.

Европейското финансиране винаги е служило на целта всички в Европа да растат заедно, както икономически, така и политически. Въпреки това финансовата подкрепа за правителства, които нарушават фундаменталните принципи на ЕС, е в абсолютен разрез с тази цел. Точно затова налагането на условия за спазване на закона при разпределението на средства на ЕС е нужно и е ключов инструмент за защитата на основите на целия блок. Предложението, въведено от ЕК още през 2018 г., предвижда възможността средстватаза държавите, които нарушават принципите на върховенството на правото, да могат да бъдат съкратени по инициатива на комисията, освен ако квалифицирано мнозинство (15 държави и 65% от населението на ЕС) не блокира това решение. На този фон решенията, взети на почти най-дългата среща на върха на ЕС, може да изглеждат разочароващи. Не беше договорен никакъв конкретен механизъм за условия за върховенството на правото. Въпросът беше отнесен към Съвета на ЕС за по-нататъшна работа, въз основа на предложение, което ще бъде представено от комисията. А лидерите на ЕС "бързо ще се върнат към въпроса", което може и да е просто обещание за нова политическа битка.

Всъщност унгарският премиер Орбан и полският му колега Моравецки вечеобявиха победа, заявявайки, че няма директна връзка между бюджета и правовата държава. Автократите обаче вероятно избързват със заключенията си. В края на краищата решението да не се претоварва сделката за бюджета с подробности около този силно разделителен механизъм за върховенството на правото може да се окаже мъдро. За приемането на пакета от 1.8 трилиона евро се изискваше единодушие, а вето от Полша или Унгария можеше да изложи цялото начинание на риск. Вместо това споразумението включи общ, но обвързващ ангажимент, споделен от всички подписали го -включително Орбан и Моравецки - да се въведе режим на условие за върховенство на правото.Той трябва да предпази финансовите интереси на ЕС (предотвратяване на измами със средстваот еврофондове), както и принципите на правовата държава - и двете са изрично посочени в споразумението. По този начин,срещата предоставя солидна юридическа и политическа основа за въвеждането на механизъм за върховенство на правотто, който да заслужава името си.

Играта е далеч от края си. Дали обаче ЕС ще се възползва от тази възможност зависи от решителността на основните играчи - най-вече германското председателство на ЕС, Европейския парламент и комисията. Всички те трябва да изпълнят задачите си. Ролята на Германия е ключова. Зависи от Берлин този въпрос да бъде включен в дневния редна Съвета на ЕС и решението да бъде взето през есента, преди началото на Многогодишнатафинансова рамка 2021-2027. Ангела Меркел трябва да работи в тясно сътрудничество с лидери със сходни убеждения, за да подкрепи заключенията от срещата на върха и да се противопостави на твърденията, че приемането на механизма за върховенството на правото все още изисква единодушие. Споразумението гласи, че "Комисията ще предложи мерки, в случай на нарушения, които да бъдат одобрени от Съвета с квалифицирано мнозинство". Меркел с право повтори това в изявлението си пред пресата непосредствено след срещата и тази позиция не трябва да подлежи на преговори.

Във всеки случай сключването на сделка ще бъде трудно, но германското председателство не може да остави автократите да блокират изпълнението на решенията от срещата на върха. Необходимо е и съгласието на Европейският парламент, за да може бюджетът на ЕС да бъдеокончателно приет. Оттам вече се отправиха критики относно някои от важните разпоредби в новата сделка, включително и във връзка с върховенството на правото. Парламентът не трябвада приема пакета преди Съвеъта на ЕС да положи печата си на механизъм, гарантиращ принципите на правовата държава.

Най-накрая, Европейската комисия трябва да промени предложението си. Най-вече тя трябва да утвърди Европейския съд като най-прозрачния и легитимен инструмент за защитата на законността всистемата на ЕС. На правителствата би следвало да бъде отказано финансиране от ЕС в случайна неспазване на решенията на Европейския съд относно Член 19 от Договора на ЕС, който задължава членуващите държави да гарантират независимост на съдебната власт. Нееднозначността на заключенията от срещата на върха по отношение на върховенството на правото не предвещава поражението на идеята за ефективната му защита. Решенията предоставят възможност за създаването на такъв механизъм. Ако тази възможност бъде пропиляна, това би било грешка от исторически мащаб.

Пьотр Бурас

е ръководител на офиса на Европейския съвет за външна политика във Варшава

Нееднозначността е хлябът и маслото в политиката на ЕС. Тя често помага за прикриване на празнословието, но понякога е и признак на политическа предвидливост. Фрмулировките от последната среща на Съвета на ЕС по отношение на върховенството на закона биха могли да се окажа тпример за второто.Сделката за бюджета, сключена от европейските лидери във вторник сутринта, с право се смя за историческа. Тя разкрива пътя за повече солидарност сред европейците, пострадали от драстичен икономически спад в резултат от пандемията COVID19. Но разширяването на финансовата солидарност между държавите в ЕС е и възможност да се обърне внимание на втората фундаментална криза: гибелта на демокрацията и върховенството на закона, най-вече в Унгария и Полша.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    tod1595257830678242 avatar :-|
    16218 Михаил Лютов

    Много хубав анализ, но защо има толкова печатни грешки.

  • 2
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    До коментар [#1] от "16218 Михаил Лютов":

    Това е така, понеже статията е автоматично преведена и публикувана от ИИ бот.
    Велкомен тил фрамтида..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK