Не става само с асфалт, трябва и акъл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не става само с асфалт, трябва и акъл

Не става само с асфалт, трябва и акъл

Реформите не се случват

4578 прочитания

© Цветелина Белутова


"Виждаш ли как става магистралата - так-так-так-так", каза премиерът Бойко Борисов преди време при един от многобройните си огледи с джипката. За него пътищата без съмнение са основен повод за гордост. Там са насочени и големи порции от държавния бюджет - последно в сряда бяха отпуснати близо 400 млн. лв. за пътя Ботевград - Видин, макар да няма избрани изпълнителни за някои участъци от него, миналата седмица пък се дадоха 90 млн. лв. за тол системата, а преди това милиарди за това или онова, включително без конкурс за магистрала "Хемус". Но това е лесната част. Трудното идва при изпълнението на задачите.

Особено ярък пример за слабата администрация е провалът с най-важната реформа в пътищата - въвеждането на електронна винетка и тол система. Въпреки направения от Световната банка модел, дали заради лоши политики, некомпетентност или корупция, проектът буквално се провали. Властите демонстрираха липса на готовност, сменяха закони, срокове, договори, докато накрая се предадоха и решиха да дадат системата на концесия, но без абсолютно никаква конкуренция и със сериозни съмнения за нагласен процес.

Другият грандиозен провал е изграждането на участъка от "Струма" през Кресненското дефиле - там пътната агенция така и не разбра, че ще трябва да се съобрази с екодирективите на ЕС и няма да може да "прескочи" процедурите, както иначе вероятно би направила, ако зависеше само от нея. От Института за пътна безопасност пък изтъкнаха, че покрай проблема с "вълнистия" участък от "Тракия" се вижда, че нито се анализират данни, нито се планира рискът, а "липсата на експертен потенциал и идеен мениджмънт са причината в България вероятността да загинеш по пътищата да е най-голяма в целия Европейски съюз".

Това са само три примера, но те издават, че у нас управлението на пътищата остава просто раздаване пари - "так, так, так", и нищо повече.

"Виждаш ли как става магистралата - так-так-так-так", каза премиерът Бойко Борисов преди време при един от многобройните си огледи с джипката. За него пътищата без съмнение са основен повод за гордост. Там са насочени и големи порции от държавния бюджет - последно в сряда бяха отпуснати близо 400 млн. лв. за пътя Ботевград - Видин, макар да няма избрани изпълнителни за някои участъци от него, миналата седмица пък се дадоха 90 млн. лв. за тол системата, а преди това милиарди за това или онова, включително без конкурс за магистрала "Хемус". Но това е лесната част. Трудното идва при изпълнението на задачите.

Особено ярък пример за слабата администрация е провалът с най-важната реформа в пътищата - въвеждането на електронна винетка и тол система. Въпреки направения от Световната банка модел, дали заради лоши политики, некомпетентност или корупция, проектът буквално се провали. Властите демонстрираха липса на готовност, сменяха закони, срокове, договори, докато накрая се предадоха и решиха да дадат системата на концесия, но без абсолютно никаква конкуренция и със сериозни съмнения за нагласен процес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Какъв акъл в администрация, напълнена с прислужници, обслужващи корупционните схеми задавани "отгоре". Умеят едниствено да козируват и да очакват за благодарност мечешката прегръдка на ББ и евентуално някое бонусче. Единствената светлина в тунела е, че дори за това не ги бива особено и мизериите им често лъсват, та поне разсъждаващите граждани да видят в какъв битпазар се е превърнала държавната администрация. Да благодарим и на няколкото останали истински медии и журналисти у нас, че аман от глашатаи на "стабилността".

  • 2
    wsx42540943 avatar :-|
    PisnaMi

    До коментар [#1] от "alien04":

    +++
    НО!
    Заетите, получаващи пари директно от бюджета, стават все повече. Те са съвсем наясно, че са на позициите си по благоволението на някой. И ако този някой (от ГЕРБ) не е на власт и те няма да са на позициите (за които са некомпетентни). Така те - със зъби и нокти, ще се порят за статуквото, контрапротести, провокации и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кръчмарски COVID правила

Кръчмарски COVID правила

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK