Трябва ли Discovery да направи филм за "Хемус"

Или как магистралата се строи по-скъпо от преди, а може би и с нарушения

   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева

"В Discovery тея предавания, където са за строежите, си заслужава да го видят този строеж", каза вчера премиерът Бойко Борисов при поредното си посещение на изграждащата се магистрала "Хемус". Завършването на трасето в Северна България със сигурност ще е добра новина. Малко вероятно е обаче да е инженерно чудо, освен ако не се има предвид това, че вече над 40 години пътят не може да се изгради в цялост, а ремонтите по готовите участъци не свършват.

По време на вчерашната си разходка министър-председателят изрече и написа в профила си във Facebook и други неща по адрес на магистралата. Някои от тях са близо до истината, други - не. В повечето време обаче удобно се пренебрегват неудобни въпроси и факти около реализирането на този проект, както и историята му.

"Никой преди нас дори не си е помислял да построи АМ "Хемус". Ние ще я направим и ще я оставим за поколенията. През 2024 г. от София до Варна ще се пътува само по магистрала, финансирането е осигурено, процесът е необратим. С "Хемус" и пътя Ботевград - Видин Северна България само за няколко години ще догони Южна България по развитие."

Когато си на власт една трета от общо 30 години демокрация, е странно все още да говориш за хората "преди нас". Но историята помни и друго. В миналия си мандат правителството на Борисов е хвърляло "Хемус" в коша поне веднъж. Преди пет години беше изработена една амбициозна стратегия за съживяване на Северозападна България. Тя обаче се загуби в небитието заедно с "Хемус" за известно време. В началото на 2018 г. бившият депутат от Реформаторския блок от Видин Вили Лилков обясни пред "Капитал", че тогавашният финансов министър Владислав Горанов и премиерът Бойко Борисов са отхвърлили стратегията.

Впрочем в този документ "Хемус" от Ябланица до Велико Търново беше на стойност 890 млн. лв. Сега излиза повече пари. Само отсечката от Ябланица до Боаза, дълга 9 км, бе построена за 66 млн. лв. с ДДС.

В края на 2018 г., почти три години след публикуването на стратегията, правителството изведнъж отпусна 1.34 млрд. лв., за да може държавната "Автомагистрали" да построи липсващите 134 км. Така, поне на хартия, планът поскъпна с над 400 млн. лв.

Отделно изречението, че Севера "само за няколко години ще догони Южна България", звучи твърде оптимистично. Двата големи пътни проекта - Ботевград - Видин и "Хемус", ще бъдат завършени след поне няколко години. Шансът дотогава демографските проблеми в Северозападна България да се задълбочат обаче е голям. Догонването ще е предизвикателство.

"Работи се активно по цялата 52-километрова отсечка на "Хемус" между "Боаза" и разклона Плевен - Ловеч. Навсякъде има влезли в сила строителни разрешения. На първия подучастък предстои циментова стабилизация и след това ще се премине към асфалтиране."

През 2020 г. наистина са издадени разрешителни за строеж за около 50 км, т.е. на практика може да се работи по всичко това. До голяма степен решението "Хемус" да се строи без търг беше основано на това, че всичко ще се случва по-бързо. Но договорът с "Автомагистрали" - официалният строител на магистралата, е подписан декември 2018 г. Тоест за близо две години не е завършен дори първият участък, дълъг 15 км. За сравнение - договорът за 9.3 км между Ябланица и Боаза бе подписан през юли 2017 г. и строителството беше завършено след две години и три месеца.

По-големият проблем е, че над 80 км от магистралата в посока Варна след разклона Плевен - Ловеч все още дори не са проектирани. Заради което срокът 2024 г. за завършването на целия обект е не само амбициозен, но дори невъзможен.

"Над 4000 души работят на трасетата на "Хемус"."

Според финансовия си отчет за 2019 г. "Автомагистрали" има 294 служители. Това означава, че ако на трасетата реално работят хиляди хора, то те не са служители на държавното дружество. Тук обаче идва евентуалният проблем. При възлагането на "Хемус" без търг на държавна фирма законодателството категорично забранява тя да ползва подизпълнители. Това изискване е заобиколено чрез редица споразумения на "Автомагистрали" с частни компании - за изпълнение на дейности, за наем на техника и за продажба на строителни материали. По последните два тя взима и служители, като на практика другите компании строят, което и няколко източника от пътния бранш потвърдиха. Така обаче не се проследява кой от частния сектор колко пари получава и за какво. Рискът е държавата да се превърне в непрозрачен брокер за строителен бизнес.

"В края на ноември ще пуснем отсечката от Търговище за Варна."

Тук става въпрос за 16-те километра от Търговище до Шумен, т.е. между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово". Стойността на проекта е 143.7 млн. лв. с ДДС, осигурени от държавния бюджет. Срокът за изпълнение е 910 календарни дни, или 30 месеца, които изтекоха през април 2020. Първоначално откриването се отложи за август 2020 г., сега за ноември, но и тогава шансът участъка да е готов е малък, тъй като разрешителните за строеж бяха издадени през миналата година, а за строителство са предвидени 730 календарни дни. Дори и с ускорено действие и мека зима най-вероятно отсечката ще е готова през 2021 г.

А какво пропуска премиерът

Около проекта за "Хемус" в последните близо две години има няколко притеснителни момента, които удобно премиерът Борисов не коментира.

Решението с два договора да се възложи строителство за над 3 млрд. лв. не бе подложено на дискусия в обществото. Не е ясно и как е изчислена сумата. Достъпът до информация беше ограничен - пътната агенция удобно се възползва от правото си да не публикува договорите и "Капитал" ги получи едва след запитване по Закона за достъп до обществена информация.

На сайта на "Автомагистрали" няма информация за прогреса и процеса на изграждане на този голям обект. Няколко следи сочеха, че на места се строи без разрешение за строеж.

Освен това преди година риболовен клуб "Балканка" сигнализира, че строителна техника извозва баластра от река Вит до строежа на магистралата, което е незаконно и опасно. Сега реката буквално е унищожена в този участък и прилича на кариера. На поредица от клипове, които Димитър Куманов от "Балканка" е качил през юли 2020 г., се вижда, че тежки машини продължават да взимат речна баластра.

На един от клиповете се вижда, че машината е с логото "Мони 07", подизпълнител на "Хидрострой", която построи Ябланица - Боаза, а сега явно съдейства на "Автомагистрали".

Това обаче не се обсъжда или разследва.

Още от Капитал

Капитализмът беше суспендиран

Капитализмът беше суспендиран

Зимната приказка на Фандъкова

Зимната приказка на Фандъкова

КапиталНО

КапиталНО

Последният окоп

Последният окоп