Преходен и заключителен парламент
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преходен и заключителен парламент

Pixabay.com

Преходен и заключителен парламент

Законодателство под масата

2642 прочитания

Pixabay.com

© Pixabay.com


През седмицата парламентът криминализира "обществения превоз на пътници без разрешение", като предвиди затвор от две до пет години, отнемане на моторното превозно средство, а в случай че деянието е извършено от две или повече лица или с използването на фалшиви документи - от пет до десет години и конфискация на половината имущество. Колкото за убийство по непредпазливост.

Според кратките мотиви към промените те се налагат заради сигурността на пътниците и от грижа за бюджета. Това, разбира се, не са истинските мотиви. Обществено известно е, че и ГЕРБ, и техните партньори от ДПС имат силни интереси в сектора. Така ще ударят например платформите за споделено пътуване, които не само в България станаха популярни. И понеже в България всичко по отношение на законността е относително - ще бъдат още една бухалка за олигархията.

Неслучайно промените станаха чрез утвърдената законодателна хватка на ГЕРБ и ДПС. Между първо и второ четене в преходните и заключителните разпоредби на закон, който няма нищо общо с темата (в случая - Кодекса за търговско корабоплаване). Тази практика направи впечатление и на Европейската комисия, която в доклада си за върховенството на правото отбеляза, че това е начин за избягване на публичното обсъждане на приеманите закони.

Между другото идентичен проект беше предложен от ГЕРБ в началото на годината, но след като получи негативни становища от съда, прокуратура и адвокатурата, беше прибран под масата. Сега управляващите са решили да го приемат така, че да не се разбере.

Криминализацията на "незаконния превоз" и строгите наказания бяха посрещнати с радост от бранша, който благодари на премиера Бойко Борисов. Съвсем правилно - на него, защото едва ли някой още си мисли, че законите се "коват" и приемат от парламента. За десет години Народното събрание напълно се изпразни от съдържание.

През седмицата парламентът криминализира "обществения превоз на пътници без разрешение", като предвиди затвор от две до пет години, отнемане на моторното превозно средство, а в случай че деянието е извършено от две или повече лица или с използването на фалшиви документи - от пет до десет години и конфискация на половината имущество. Колкото за убийство по непредпазливост.

Според кратките мотиви към промените те се налагат заради сигурността на пътниците и от грижа за бюджета. Това, разбира се, не са истинските мотиви. Обществено известно е, че и ГЕРБ, и техните партньори от ДПС имат силни интереси в сектора. Така ще ударят например платформите за споделено пътуване, които не само в България станаха популярни. И понеже в България всичко по отношение на законността е относително - ще бъдат още една бухалка за олигархията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents

    Апропо взимането на пътници на автостоп равносилно ли е на обществен превоз на пътници?

  • 2
    sfasaf avatar :-(
    sfasaf

    Като трябва да накарат автобусите да слагат колани за пътниците, не става. Иначе за безопасността на пътниците се забранява конкуренцията на същите автобуси.

    Опази Боже, властта да се загрижи за теб. Чакат те проблеми.

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#1] от "MyTwoCents":

    Уж не, но нужно ли е? Много хора ще се уплашат и ще спрат да предлагат споделено пътуване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И още законодателен хаос

И още законодателен хаос

Дефенестрация

Дефенестрация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK