Преходен и заключителен парламент

Законодателство под масата

Pixabay.com
Pixabay.com    ©  Pixabay.com
Pixabay.com
Pixabay.com    ©  Pixabay.com

През седмицата парламентът криминализира "обществения превоз на пътници без разрешение", като предвиди затвор от две до пет години, отнемане на моторното превозно средство, а в случай че деянието е извършено от две или повече лица или с използването на фалшиви документи - от пет до десет години и конфискация на половината имущество. Колкото за убийство по непредпазливост.

Според кратките мотиви към промените те се налагат заради сигурността на пътниците и от грижа за бюджета. Това, разбира се, не са истинските мотиви. Обществено известно е, че и ГЕРБ, и техните партньори от ДПС имат силни интереси в сектора. Така ще ударят например платформите за споделено пътуване, които не само в България станаха популярни. И понеже в България всичко по отношение на законността е относително - ще бъдат още една бухалка за олигархията.

Неслучайно промените станаха чрез утвърдената законодателна хватка на ГЕРБ и ДПС. Между първо и второ четене в преходните и заключителните разпоредби на закон, който няма нищо общо с темата (в случая - Кодекса за търговско корабоплаване). Тази практика направи впечатление и на Европейската комисия, която в доклада си за върховенството на правото отбеляза, че това е начин за избягване на публичното обсъждане на приеманите закони.

Между другото идентичен проект беше предложен от ГЕРБ в началото на годината, но след като получи негативни становища от съда, прокуратура и адвокатурата, беше прибран под масата. Сега управляващите са решили да го приемат така, че да не се разбере.

Криминализацията на "незаконния превоз" и строгите наказания бяха посрещнати с радост от бранша, който благодари на премиера Бойко Борисов. Съвсем правилно - на него, защото едва ли някой още си мисли, че законите се "коват" и приемат от парламента. За десет години Народното събрание напълно се изпразни от съдържание.

Още от Капитал