Държавата си измисли оправдания, за да даде на концесия тол системата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата си измисли оправдания, за да даде на концесия тол системата

Регионалният министър Петя Аврамова обяснява скандалното решение за практическа концесия на тол системата с новости в нея. Такива няма, няма обаче и признание, че вината е в поредица лоши политически решения.

Държавата си измисли оправдания, за да даде на концесия тол системата

Министър Петя Аврамова изкриви действителността, като каза, че тол системата се е усложнила и затова са нужни още 28 млн. лв. годишно за оперирането й от Kapsch

Мила Чернева
6677 прочитания

Регионалният министър Петя Аврамова обяснява скандалното решение за практическа концесия на тол системата с новости в нея. Такива няма, няма обаче и признание, че вината е в поредица лоши политически решения.

© Велко Ангелов


В петък в парламента регионалният министър Петя Аврамова опита да оправдае изключително противоречивото решение на пътната агенция да плаща по 28 млн. лв. на година на Kapsch, за да поддържа системата за е-винетка и тол такси. На практика това, което държавата иска да направи, е подарък за Kapsch - концесия, но без отговорност, без конкуренция и състезателна процедура и без каквато и да е била аргументация. На този фон приходите от тежкотоварния трафик почти не са се увеличили (виж сметките долу) след пускането на тола.

Притеснителното в тази идея, която изплува през лятото и все още не е влязла в сила, е, че държавата ще плаща огромна годишна сума за работа, която трябваше да свърши сама. Няма нито разчет как точно е изчислена сумата от 28 млн. лв. на година, нито прозрачност относно взимането на решението за плащането й. Също така има основание да се смята, че се нарушава Законът за пътищата, който гласи, че "Агенция "Пътна инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система за събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система за издадените електронни винетки и електронна система за събиране на тол такси."

Какви са фактите

Обединение от фирми от групата на австрийската Kapsch спечели търга за тол системата и я изгради срещу 180 млн. лв. с ДДС, като още миналото лято предаде "ключа" към системата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Година по-късно се оказа, че държавното ведомство не се справя, но никой не поема отговорността. Първото обяснение беше, че не може да се плащат високите заплати на ИТ специалисти.

Сега министърът твърди, че системата се била променила и едва ли не е твърде сложна за АПИ. Това обаче просто не е вярно - нищо в ситуацията не се е променило заради форсмажорни обстоятелства. Ето едно разшифроване на думите на Аврамова, извадени от прессъобщение на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ):

"За първи път в практиката на такъв тип системи в единна техническа информационна инфраструктура се въвеждат и се поддържат едновременно два различни електронни метода за пътно таксуване - на база време - електронна винетка, и на база изминато разстояние - тол за тежкотоварните автомобили, които обичайно се въвеждат, поддържат и оперират като независими системи."

Това обаче не е новопоявило се обстоятелство, което да промени хода на събитията, а изично записано условие в обявената още през 2016 г. поръчка. Защо изведнъж държавата се оказва "изненадана" от собствения си търг - да има различно таксуване за леки коли и за камиони, е загадка.

"Втора уникална характеристика е, че в българската тол система са обединени всички познати модели за правоприлагане - автоматизирано чрез най-гъстата в Европа мрежа от стационарни контролни точки и чрез три паралелно работещи органа - Агенция "Пътна инфраструктура", Министерството на вътрешните работи и Агенция "Митници" в зоните на ГКПП. По този начин се гарантира ефективно правоприлагане за транзитния трафик и ефективен механизъм на събираемост чрез електронен фиш за физически и юридически лица с постоянен адрес в България."

На практика тук министърът изтъква, че ужасно много хора от администрацията се занимават с една и съща дейност. Всъщност това беше въпрос, на който "Капитал" така и не получи отговор през лятото - защо хем има тол полиция от почти 700 души, хем са ангажирани КАТ и други ведомства. В Германия например само една институция върши тази работа.

Това "удоволствие" струва и немалко пари на държавния бюджет. До 30 септември 2020 г. близо 65 млн. лв. са изхарчени за издръжка на Националното тол управление, става ясно от друг отговор на Петя Аврамова. За 2019 г. разходите за него са били почти 40 млн. лв. Ако прибавим и новите 28 млн. лв., които АПИ иска да дава на Kapsch, то разходите за системата на година ще са около 70 млн. лв. Отделно част от пътните такси отиват в частни фирми под формата на комисиони - сумата за 2019 г. е 20 млн. лв. Накратко - системата ще гълта по близо 100 млн. лв. на година без още да има сериозно отражение върху инвестициите в пътища.

"Третата съществена функционалност е поддържането на собствена област (домейн) за обработка на картови плащания (в т.ч. плащания с карти за гориво ) без посредничество на търговска банка. В резултат българската електронна система за пътно таксуване се оценява от международните експерти като модерно технологично решение без аналог в Европа."

Тук отново няма нищо уникално или революционно. Освен това не е ясно какво значи "собствена област за обработка на картови плащания". АПИ има договор за 8.64 млн. лв. с "Борика" за да обработва плащанията, който изтича през октомври 2021 г.. Освен това и австрийският оператор TECS, сертифициран доставчик на PCI DSS среда за обмен на транзакции, е посочен като подизпълнител на Kapsch от АПИ. Т.е. лицензирани оператори се занимават с картовите плащания. (Впрочем не е ясно дали и TECS също не взимат сума - напр. комисиона, за услугата, която предлагат. В крайна сметка няма логика да предоставят услуга безвъзмездно на България.)

Експерт по транспортни решения и системи за пътно таксуване коментира пред "Капитал", че липсата на използване на посредничество на конкретна търговска банка не би трябвало да се определя като уникално решение, а и използването на една банка за обществени услуги би било рисково от корупционна гледна точка.

"По тази причина първоначалните ресурси, които са предвидени от АПИ за техническото опериране на системата не съответстват на текущата сложност и развитие на проекта и възниква необходимостта от предоставяне на допълнителни услуги. Тези обстоятелства доказват, че след въвеждането на системата и възлагането на договора, тя значително се е усложнила поради въвеждането на нови функционалности."

Посочените горе неща изобщо не показват, че нещо се е променило или усложнило в хода на въвеждането на реформата. Нито едно от тези неща не са нови функционалности. Единственото, което става ясно, е, че нито един политик или държавна институция не поема отговорността за това, че се провали с въвеждането на тази реформа.

Всъщност преди години, когато Световната банка подготви доклад за въвеждането на новата система у нас, тя препоръча да се използва концесионен модел. Държавата въпреки това реши да го прави сама. Сега обаче никой не споменава факта, че правителството е сгрешило.

Какви са приходите

Докато правителството се кани да изхарчи още 28 млн. лв. за управление на системата, то числата показват, че тя така и не се превърна в "печатница за пари" (по думите Бойко Борисов). Прогнозата на Националното тол управление е до края на тази година приходите от електронно таксуване на тежкотоварните автомобили да достигнат около 129 млн. лв., съобщиха от МРРБ. За сравнение - за 2019 г. приходите от тежки автомобили чрез винетки са били общо 122 млн. лв.

Оправданието, разбира се, е COVID-19. Има голяма вероятност обаче проблемът да се крие другаде - държавата намали обхвата и цените на платената мрежа, а редица източници споделят подозрения, че не се начисляват и събират всички дължими такси.

В петък в парламента регионалният министър Петя Аврамова опита да оправдае изключително противоречивото решение на пътната агенция да плаща по 28 млн. лв. на година на Kapsch, за да поддържа системата за е-винетка и тол такси. На практика това, което държавата иска да направи, е подарък за Kapsch - концесия, но без отговорност, без конкуренция и състезателна процедура и без каквато и да е била аргументация. На този фон приходите от тежкотоварния трафик почти не са се увеличили (виж сметките долу) след пускането на тола.

Притеснителното в тази идея, която изплува през лятото и все още не е влязла в сила, е, че държавата ще плаща огромна годишна сума за работа, която трябваше да свърши сама. Няма нито разчет как точно е изчислена сумата от 28 млн. лв. на година, нито прозрачност относно взимането на решението за плащането й. Също така има основание да се смята, че се нарушава Законът за пътищата, който гласи, че "Агенция "Пътна инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система за събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система за издадените електронни винетки и електронна система за събиране на тол такси."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • gosko22

    Корупция и пак Корупция

    За какво протестите не трябва да спират до махането на ГЕРБ

    Явно програмата на ГЕРБ се уеднакви с тази на ДПС и БСП - кражба и лично облагодетелстване с пари под масата за големи не изгодни за държавата договори.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Калинките са ни скъпи. Това, което не се краде, се разхищава. Борисов милионите ги няма за нищо, нали в шкафчето му има сигурно милиарди джобни пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Някои са по-равни от другите

Някои са по-равни от другите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.