Кой дължи нещо на такситата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой дължи нещо на такситата

Кой дължи нещо на такситата

Промените в транспорта

2295 прочитания

© Георги Кожухаров


Ако има голям сектор с много лъчи на интереси на местна територия, това е транспортът. Камионите обикалят Европа. Автобусите са трън в очите на железничарите. А такситата представят себе си като армия, която с лекота премахва модерни явления като Uber. Броят на заетите и клиентите е голям, на фирмите - също. Или пазарните сили не би следвало да срещат прегради по пътищата.

Точно този пазар обаче реши да "преправя" министерството на транспорта малко преди изборите, като влезе в силна серия от нови регулации. Последното управление на премиера Борисов се зае с прокарването на промени, от години искани от таксиметрови компании и автобусни превозвачи. А за да се хареса на многолюдния бранш, то е напът да пожертва възможностите за по-голяма конкуренция и интересите на крайния потребител, който отново ще плати сметката.

Непазарните включвания на министерството на транспорта започнаха, след като подопечното му летище София излезе с решение за драстично вдигане на таксите по време на сериозна криза, което да бъде заплатено от пътниците през билетите.

В края на миналата година парламентът прие окончателно нерегламентираните превози да се наказват със затвор, с което ще се елиминират част от дребните конкуренти на автобусите. А сега министерството се зае и с ограничаването на "необоснованото разрастване на транспортните схеми". Тази му намеса срещу роденото от пазара ще намали междуградските автобуси с една трета и ще усложни превоза на жителите от по-малките населени места. Или ще донесе повече бизнес на определени играчи за сметка на пътниците.

Таксиметровите шофьори пък са напът да си издействат държавно вдигане на първоначалната такса - нещо, което и сега могат да направят, и то без никаква намеса на държавата. Целта на разписването на по-висока минимална цена обаче е да се гарантира, че всички ще вдигнат тарифата. И така отново за пътника ще има по-малко възможности. Последното, въпреки че не получи одобрението на КЗК, явно ще се случи в някакъв размер, като министърът на транспорта Росен Желязков дори заяви, че дължим на такситата вдигане на таксиметровата услуга с един лев. Или управляващите се чувстват длъжни, а сметката се плаща от пътника.

Ако има голям сектор с много лъчи на интереси на местна територия, това е транспортът. Камионите обикалят Европа. Автобусите са трън в очите на железничарите. А такситата представят себе си като армия, която с лекота премахва модерни явления като Uber. Броят на заетите и клиентите е голям, на фирмите - също. Или пазарните сили не би следвало да срещат прегради по пътищата.

Точно този пазар обаче реши да "преправя" министерството на транспорта малко преди изборите, като влезе в силна серия от нови регулации. Последното управление на премиера Борисов се зае с прокарването на промени, от години искани от таксиметрови компании и автобусни превозвачи. А за да се хареса на многолюдния бранш, то е напът да пожертва възможностите за по-голяма конкуренция и интересите на крайния потребител, който отново ще плати сметката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Чалгар, некъпан, знае всичко,винаги друг му е виновен. Що е то?
    — Бакшиш сър!

  • 2
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    "като влезе в силна серия от нови регулации" ? Какво точно означава това на български език?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Годината на déjà vu

Годината на déjà vu

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK