На "Джамбо 33" започна да му върви

На "Джамбо 33" започна да му върви

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

9271 прочитания

© Капитал


Сигурно е: не сте чували за фирма "Джамбо 33". Тя обаче е взела 40 милиона от вашите пари. Строителната компания е регистрирана отдавна и е изпълнявала малки обществени поръчки в региона на Велико Търново и Горна Оряховица. Миналата година 50% от дяловете ѝ купува фирма, близка до бившия депутат от ДПС Камен Костадинов. И изведнъж на "Джамбо 33" започва да му върви.

Горнооряховската компания почти веднага получава от държавната фирма "Автомагистрали" 40 милиона лева. Не е ясно точно за какво, нито как е направен изборът. И това всъщност е най-евтиният пример за неясното разпределение на близо пет милиарда лева, които правителството отдели за строеж на магистрали (основно "Хемус") и пътища. За да направи бързо северната магистрала - така че да стане преди изборите и без досадните подробности на обществените поръчки, кабинетът реши да отпусне парите директно на "Автомагистрали". След това държавната фирма прави с тях каквото си иска. А тя поиска да ги даде на практически същите частни строителни компании, които така или иначе печелят търговете. Ефектът е, че цената на километър магистрала е горе-долу двойно по-висока, отколкото излизаше дори при вероятно също наредените, но все пак търгове. Иначе казано, ако тези пари се раздаваха сравнително честно, с бюджета за "Хемус" можеше да се направи магистрала и до Русе. (Вижте при кои фирми отиват милиардите на "Автомагистрали" тук.)

Сянката на държавата и интересите около сегашната власт не падат само върху пътния сектор. През тази седмица на фокус е и телевизионният пазар заради разрешението на КЗК (вижте защо регулаторът изпълнява всички поръчки на близките до властта тук) да се смени собствеността на групата около "Нова". След оттеглянето на Кирил Домусчиев там на теория има шанс да настъпи разведряване. В същото време обаче около собственика на БТК, който сега купи и "Нова", се концентрира безпрецедентно много медийна власт. В момента на едно място се събират разпространители на телевизии по кабел и ефир, най-голямата национална телевизия и още няколко канала, радиостанции, най-голямата българска онлайн група, списания, вестници и продуцентски компании. Това означава, че United Group - компанията която преди около година купи БТК, се превръща в най-важния играч на българския медиен и рекламен сектор. Нейните действия ще имат не само пазарни, но и обществени измерения - от позицията им за свободата на журналистите и как ще отговарят на натиска от властта ще зависи и как ще изглежда тукашната политика, а и страната като цяло през следващите години (вижте всичко по тази тема тук).

През последната вече близо година пандемията промени страшно много неща на всички възможни нива - хора, бизнеси, начин на работа, комуникация, пътувания, цели държави. През цялото това време "Капитал" описва промените, така че да се ориентираме по-лесно в новия свят. В този брой има поне три текста, които помагат в тази посока:

В броя ще видите още:

Сигурно е: не сте чували за фирма "Джамбо 33". Тя обаче е взела 40 милиона от вашите пари. Строителната компания е регистрирана отдавна и е изпълнявала малки обществени поръчки в региона на Велико Търново и Горна Оряховица. Миналата година 50% от дяловете ѝ купува фирма, близка до бившия депутат от ДПС Камен Костадинов. И изведнъж на "Джамбо 33" започва да му върви.

Горнооряховската компания почти веднага получава от държавната фирма "Автомагистрали" 40 милиона лева. Не е ясно точно за какво, нито как е направен изборът. И това всъщност е най-евтиният пример за неясното разпределение на близо пет милиарда лева, които правителството отдели за строеж на магистрали (основно "Хемус") и пътища. За да направи бързо северната магистрала - така че да стане преди изборите и без досадните подробности на обществените поръчки, кабинетът реши да отпусне парите директно на "Автомагистрали". След това държавната фирма прави с тях каквото си иска. А тя поиска да ги даде на практически същите частни строителни компании, които така или иначе печелят търговете. Ефектът е, че цената на километър магистрала е горе-долу двойно по-висока, отколкото излизаше дори при вероятно също наредените, но все пак търгове. Иначе казано, ако тези пари се раздаваха сравнително честно, с бюджета за "Хемус" можеше да се направи магистрала и до Русе. (Вижте при кои фирми отиват милиардите на "Автомагистрали" тук.)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Тука няма, там има

Тука няма, там има

Искаме още от същото

Искаме още от същото