Някой изкарва пари. Просто не е държавата

Някой изкарва пари. Просто не е държавата

Тол системата

4020 прочитания

Ако Агенция "Пътна инфраструктура" бе частно дружество, индикаторът ѝ за ефективност нямаше да е положителен. След като получи 180 млн. лв. от държавата за изграждането на тол системата, нае стотици допълнителни служители и плаща комисиони на посредници, сега се оказва, че инвестицията и повишените разходи засега не носят повече приходи. Корона кризата, разбира се, е част от проблема, но в основата му са преди всичко поредица лоши мениджърски решения, които задълбочиха проблемите.

Първо, бяха предоговорени условията с доставчика Kapsch - в негова полза, не в полза на държавата. Това се случи с анекс през 2018 г., който на практика опрости дейности за 20 млн. лв. без промяна в цената на договора. После цялата тол система трябваше да заработи през август 2019 г., но бе отложена заради лоша комуникация с бизнеса и липса на планиране от страна на пътната агенция и регионалното министерство. След това под натиска на превозвачите беше намален обхватът на платените пътища и таксите, които трябва да се плащат.

В крайна сметка толът тръгна през март 2020 г. - посред пандемия, с огромно закъснение и с много ниски такси. Близо година по-късно парите за пътища не растат, даже леко намаляват предвид новите разходи - комисиони за търговци, ново държавно звено със стотици служители и т.н. Това обаче не спира АПИ да харчи още пари - сега системата ще се поддържа срещу още 141 млн. лв. от частния оператор, защото държавното дружество изведнъж е открило, че не може да се справи.

Най-странното е, че насред целия този хаос никой - нито в правителството, нито в МРРБ, нито в АПИ, нито в самото тол управление, не признава, че са допуснати грешки. "Толът е печатница за пари, изкарвайте си пари...", каза премиерът Бойко Борисов през юни 2019 г. Очевидно е, че някои изкарват. Но не и държавата.

Ако Агенция "Пътна инфраструктура" бе частно дружество, индикаторът ѝ за ефективност нямаше да е положителен. След като получи 180 млн. лв. от държавата за изграждането на тол системата, нае стотици допълнителни служители и плаща комисиони на посредници, сега се оказва, че инвестицията и повишените разходи засега не носят повече приходи. Корона кризата, разбира се, е част от проблема, но в основата му са преди всичко поредица лоши мениджърски решения, които задълбочиха проблемите.

Първо, бяха предоговорени условията с доставчика Kapsch - в негова полза, не в полза на държавата. Това се случи с анекс през 2018 г., който на практика опрости дейности за 20 млн. лв. без промяна в цената на договора. После цялата тол система трябваше да заработи през август 2019 г., но бе отложена заради лоша комуникация с бизнеса и липса на планиране от страна на пътната агенция и регионалното министерство. След това под натиска на превозвачите беше намален обхватът на платените пътища и таксите, които трябва да се плащат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Някой изкарва пари. Просто не е държавата...тя ги прахосва !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

БНР има да ви каже нещо важно

БНР има да ви каже нещо важно

Във водовъртежа на три кризи

Във водовъртежа на три кризи

КапиталНО

КапиталНО