Някой изкарва пари. Просто не е държавата

Някой изкарва пари. Просто не е държавата

Тол системата

3896 прочитания

Ако Агенция "Пътна инфраструктура" бе частно дружество, индикаторът ѝ за ефективност нямаше да е положителен. След като получи 180 млн. лв. от държавата за изграждането на тол системата, нае стотици допълнителни служители и плаща комисиони на посредници, сега се оказва, че инвестицията и повишените разходи засега не носят повече приходи. Корона кризата, разбира се, е част от проблема, но в основата му са преди всичко поредица лоши мениджърски решения, които задълбочиха проблемите.

Първо, бяха предоговорени условията с доставчика Kapsch - в негова полза, не в полза на държавата. Това се случи с анекс през 2018 г., който на практика опрости дейности за 20 млн. лв. без промяна в цената на договора. После цялата тол система трябваше да заработи през август 2019 г., но бе отложена заради лоша комуникация с бизнеса и липса на планиране от страна на пътната агенция и регионалното министерство. След това под натиска на превозвачите беше намален обхватът на платените пътища и таксите, които трябва да се плащат.

В крайна сметка толът тръгна през март 2020 г. - посред пандемия, с огромно закъснение и с много ниски такси. Близо година по-късно парите за пътища не растат, даже леко намаляват предвид новите разходи - комисиони за търговци, ново държавно звено със стотици служители и т.н. Това обаче не спира АПИ да харчи още пари - сега системата ще се поддържа срещу още 141 млн. лв. от частния оператор, защото държавното дружество изведнъж е открило, че не може да се справи.

Най-странното е, че насред целия този хаос никой - нито в правителството, нито в МРРБ, нито в АПИ, нито в самото тол управление, не признава, че са допуснати грешки. "Толът е печатница за пари, изкарвайте си пари...", каза премиерът Бойко Борисов през юни 2019 г. Очевидно е, че някои изкарват. Но не и държавата.

Ако Агенция "Пътна инфраструктура" бе частно дружество, индикаторът ѝ за ефективност нямаше да е положителен. След като получи 180 млн. лв. от държавата за изграждането на тол системата, нае стотици допълнителни служители и плаща комисиони на посредници, сега се оказва, че инвестицията и повишените разходи засега не носят повече приходи. Корона кризата, разбира се, е част от проблема, но в основата му са преди всичко поредица лоши мениджърски решения, които задълбочиха проблемите.

Първо, бяха предоговорени условията с доставчика Kapsch - в негова полза, не в полза на държавата. Това се случи с анекс през 2018 г., който на практика опрости дейности за 20 млн. лв. без промяна в цената на договора. После цялата тол система трябваше да заработи през август 2019 г., но бе отложена заради лоша комуникация с бизнеса и липса на планиране от страна на пътната агенция и регионалното министерство. След това под натиска на превозвачите беше намален обхватът на платените пътища и таксите, които трябва да се плащат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Някой изкарва пари. Просто не е държавата...тя ги прахосва !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Звезди, скелети и зелен прах

Звезди, скелети и зелен прах