Закон за конкуренцията или за ръчно управление на бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закон за конкуренцията или за ръчно управление на бизнеса

Shutterstock

Закон за конкуренцията или за ръчно управление на бизнеса

Промените в ЗЗК

2268 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Коментар на Института за пазарна икономика за предложените промени в Закона за защита на конкуренцията

От години живеем в ситуация, в която администрацията и законодателят измислят и приемат напълно политически мотивирани и/или лобистки правила. Предложените промени в Закона за защита на конкуренцията със сигурност ще се състезават за топ 10 на най-вредните поправки за 2021 г., ако бъдат приети така, както са предложени. Бизнесите и клиентите им, т.е. потребителите, дълго ще плащат цената на невежеството и безпардонността на чиновниците.

Ето няколко примера:

- забраняват се ексклузивни доставки на храни и селскостопански продукти, въпреки че подобни договори подпомагат по-малки производители да развият производството си по начин, че да отговорят на нуждите на пазара, и представляват нормална търговска практика, която сама по себе си не застрашава конкуренцията

- въвежда се забрана на искане за заплащане от доставчика на транспортни и/или логистични разходи, въпреки че споделяне на транспортни и логистични разходи между доставчик и търговец може да има множество предимства за оптимизация на разходи и лесен достъп до качествени логистични услуги, което би било в полза на двете страни в договарянето, както и на крайните потребители

Ако предложенията бъдат приети, със сигурност ще влязат в топ 10 на най-вредните поправки за 2021 г.

- удължава се мандатът на КЗК и се въвежда възможност за преизбиране, което означава, че съставът на комисията може да се запази за 14 години един и същ, което е по-дълго от всички мандатни длъжности в страната.

Възможно е според нас добронамерено и не толкова добронамерено тълкуване за осмисляне на повечето предложения, които засегнатите пазарни участници определят като вредни.

При добронамерена интерпретация тези примери показват колко малко българската администрация и правителство разбират икономиката. Тази липса на разбиране се отнася както за обичайните бизнес модели, например семеен магазин или ферма за мляко, така и за по-сложните - голяма търговска верига или производител на месо със затворен цикъл на производство. Традиционните компании създават стойност под формата на стоки или услуги и след това ги продават на някого по веригата за доставки. Големите търговски вериги са фокусирани върху изграждането и улесняването на мрежа, осигуряването на лесен достъп, голям избор и конкурентни цени. На практика те свързват собствениците на средства (производителите) с тези, които се нуждаят от продукт или услуга (потребителите).

При по-малко добронамерен прочит се вижда, че институциите в България напълно разбират икономиката на традиционния и големия бизнес, но решават да не я вземат предвид, за да постигнат две политически цели - протекционизъм и възможност за ръчно влияние върху бизнеса според целите. Резултатът от този избор се отразява на лошите резултати на България по отношение на конкурентоспособност, инвестиции и иновации в икономиката.

Очакванията ни са, че ако се приемат тези предложения и се продължи принципно с вредните, необосновани и лобистки регулации, България все повече ще влоши ефекта от регулирането на продуктовите пазара, а това изобщо, ама изобщо няма да е добре - и за предприемачите, и за потребителите.

От становището на БСК

Под предлог за въвеждане две директиви на ЕС в българското законодателство предложението за промени на ЗЗК немотивирано и без предварителна дискусия със заинтересованите страни:

- въвежда нарушения, които не представляват нелоялни търговски практики (НТП) съгласно директивата и водят до непропорционална намеса в свободата на договаряне между производители и купувачи на селскостопански и хранителни продукти

- предвижда за НТП прекомерни санкции в размер до 5 на сто от приходите на предприятието нарушител, които не се изискват от директивата

- позволява на КЗК допълнителна намеса при сливания и придобивания без ясни критерии за тези правомощия

- ограничава правото на достъп на страните до преписката, водена от КЗК, което е предпоставка за нарушаване на правото им на защита

- променя правилата за мандатност на членовете на КЗК по начин, който не се изисква от директивата, и създава съмнение за разрешаване на конюнктурни въпроси вместо засилване на независимостта на институцията.

Изброяването на проблемите е неизчерпателно. Някои от повдигнатите въпроси изискват по-съществено преосмисляне и не могат да бъдат разрешени само с редакционни промени.

Коментар на Института за пазарна икономика за предложените промени в Закона за защита на конкуренцията

От години живеем в ситуация, в която администрацията и законодателят измислят и приемат напълно политически мотивирани и/или лобистки правила. Предложените промени в Закона за защита на конкуренцията със сигурност ще се състезават за топ 10 на най-вредните поправки за 2021 г., ако бъдат приети така, както са предложени. Бизнесите и клиентите им, т.е. потребителите, дълго ще плащат цената на невежеството и безпардонността на чиновниците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Вхтераиниска ле си?*

Вхтераиниска ле си?*

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.