Вирус по концесиите

Вирус по концесиите

Предоговаряне

3296 прочитания

Заразата с ковид плъзна и по концесионните договори и дългосрочните споразумения между държавата и частния бизнес едно след друго започнаха да излизат от релси.

Най-шумно отразената промяна на договорките се случва при концесията на летище София. Заради епидемията и без много усилия концесионерът - фондът Meridiam, с лекота успя да си издейства да отложи плащането на концесионни такси за цели 10 години. И това при липсата на информация за какъвто и да било опит от страна на министерството на транспорта да защити държавния интерес.

Последва новината за концесията на жп гара Пловдив, която се менажира от занимаващия се с автобусни превози Миролюб Столарски. Тя е път да бъде прекратена или поне преформулирана. Столарски обяснява нежеланието си да се занимава повече с концесията с пробива под гарата, който ще се прави от Национална компания "Железопътна инфраструктура" и за който се знае от години, и, разбира се, заради ефектите от пандемията върху бизнеса на концесията - който освен жп гара включва автобусни превози, хотел и сграда за събития.

Промени се очакват и при още концесии в полето на министерството на транспорта, като например летище Горна Оряховица, което беше дадено на фирма, свързана с Румен Гайтански-Вълка. Или, след като досега управляващите даваха концесии, сега са във фаза на тяхното предоговаряне.

Проблемите за публиката са няколко. Липсва първоначален обществен и медиен контрол. В състезанията не се съобщава кои са кандидатите и какво предлагат, като концесиите реално са най-непрозрачните държавни и общински процедури. Голяма част от активите в полето на транспорта бяха дадени след състезания с по един участник. Липсва и прозрачен последващ контрол, като няма регистър, който да подава реална информация до каква степен концесионерът изпълнява задълженията си година за година, а отчитането от страна на държавата става със забавяния.

Така мъглата не дава възможност на публиката да прецени доколко предоговарянията на дългосрочни ангажименти са икономически обосновани или са просто яхване на вълната за облекчаване на задължения по лошо планирани проекти и неуспешни бизнес начинания. А последното е важно, тъй като все пак става въпрос за парите на публиката и услугите, които всички получават.

Заразата с ковид плъзна и по концесионните договори и дългосрочните споразумения между държавата и частния бизнес едно след друго започнаха да излизат от релси.

Най-шумно отразената промяна на договорките се случва при концесията на летище София. Заради епидемията и без много усилия концесионерът - фондът Meridiam, с лекота успя да си издейства да отложи плащането на концесионни такси за цели 10 години. И това при липсата на информация за какъвто и да било опит от страна на министерството на транспорта да защити държавния интерес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Очевидно обаче че гангстерът Борисов се е изплашил да подпише скандалните промени към концесионния договор за Летище София и е оставил това за след изборите.

  • 2
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    Ставало въпрос за "парите на публиката"? Не сме "публика" на правителството да му гледаме сеира, а сме нация, граждани, на които то трябва да служи! Колкото и често да го забравяме.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал