Какво защитава партия ГЕРБ в модела "Автомагистрали"

Не е ясно защо депутатите от ГЕРБ отказват да заемат страната на обществения интерес дори "от кумова срама"

Какво защитава партия ГЕРБ в модела "Автомагистрали"

За да се раздадат огромни поръчки на конкретни хора, държавата е жертвала гаранцията върху качеството на изпълнението

3573 прочитания

Не е ясно защо депутатите от ГЕРБ отказват да заемат страната на обществения интерес дори "от кумова срама"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Никола Янков

управляващ партньор на "Експат Капитал" и бивш зам.-министър на икономиката и на транспорта и съобщенията, във фейсбук

От заседанието в понеделник на Комисията по ревизия на управлението през последните 10 години стана ясно, че за съжаление депутатите от ГЕРБ не демонстрират никакъв интерес като народни представители към начина, по който са дадени за харчене 5 милиарда лева държавни пари на "Автомагистрали" ЕАД.

Ясно е, че:

- превъзлагането на дейностите, което достига 90% от обема на работите, към подизпълнители, които уж не са подизпълнители, заобикаля ако не буквата, то със сигурност духа на закона и морала

- липсва всякаква прозрачност и обективност как се харчат тези пари
- практиката у нас няма нищо общо с практиката за подобни механизми на възлагане в други европейски страни

- за да се заобиколи ЗОП и да се раздадат огромни поръчки на конкретни хора под формата на "рамкови" договори за "наем", "съвместна дейност", доставка на стоки и услуги" и т.н., за да не се нарушава ЗОП и изискването да няма превъзлагане на строително-монтажни работи, държавата - в лицето на държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД, е жертвала гаранцията на фактическите изпълнители върху качеството на изпълнението, както и възможността да търси отговорност за забавяне на работите по строителството на пътищата и съоръженията.

Ясно е също, че са се плащали огромни аванси (тоест държавата е финансирала 100% подизпълнителите, за да не им се налага да си говорят с банки) без обезпечения или насрещни гаранции, дори в някои случаи - преди да се дефинират техническите задания на проектите. Необичайно високият размер на авансите прави вероятно от тях да са се отчитали суми на правилните хора след подписване на договорите.

Ясно е, че ръководството на "Автомагистрали" ЕАД не е правило детайлно проучване за собствеността и свързаността на своите "контрагенти" въпреки огромните размери на договорите и изискванията на Закона за мерките срещу изпирането на пари и подзаконовите му актове. Банките биха правили такива проучвания, ако на "подизпълнителите" им се налагаше да се финансират от пазара, а и контролът върху паричните потоци щеше да е по-сериозен. Тоест подписвани са договори по списъци, спуснати "отвън".

Държавата е финансирала 100% подизпълнителите, за да не им се налага да си говорят с банки.

Ясно е, че някои от обектите вече дават "фира" и ще се (по)правят отново с държавни пари. Не е ясно защо народните представители от ГЕРБ отказват да заемат страната на обществения интерес, дори "от кумова срама". Едва ли лично те са се облагодетелствали от тези схеми, но срамът от позицията им и загубата на репутация от неистовата публична защита на всяка цена на откровените далавери си е за тяхна лична сметка.

Злоупотребата с публични средства не може и не трябва да е партийна политика. Затова защитата на такива практики не може да става под партийните знамена на ГЕРБ или на която и да е друга политическа партия. Редно е, когато има достатъчно индикации за злоупотреби с публичен ресурс (както е в случая с "Автомагистрали" ЕАД), българските народни представители от всякакви цветове да се дистанцират от потенциалните отговорни физически лица извършители, да заклеймят ясно и принципно порочността на деянието и да настояват за цялостно и публично разследване на случаите, а не да ги защитават с цената на собственото си политическо оцеляване. Търсенето на отговорност за престъпления - особено такива, засягащи публични пари, не е политически акт, а задължение на всеки почтен политик и гражданин, независимо от партийната му принадлежност.

Ако има нещо, в което повечето българи са убедени, това е, че от държавните пари се краде здраво. Затова да се защитава неистово и шумно в ефир обратната теза - особено пред фактите, които са известни за схемите с "Автомагистрали" ЕАД, едва ли помага за имиджа на политическа партия ГЕРБ и народните й представители в предизборната ситуация.

Никола Янков

управляващ партньор на "Експат Капитал" и бивш зам.-министър на икономиката и на транспорта и съобщенията, във фейсбук

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    llw08609054 avatar :-|
    llw08609054

    Къде в случая е мястото на икономическа полиция ? Къде е мястото на прокуратурите местни и централна ? Кой в края на краищата трябва да опазва нашите/държавните средства/? Тези хора, защо продължават да взимат заплати??? Заслужават доживотни присъди !!! За такива пари се водят войни !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И пак чакаме за коли

И пак чакаме за коли