Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Когато отлагането убива

Трагичният инцидент с МиГ-29

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трагичният инцидент с българския изтребител МиГ-29 на учението "Шабла 21" за пореден път по недвусмислен и брутален начин освети системните проблеми на националната отбрана на страната, занемарявани с години. Става дума за хроничното недофинансиране на критично важните дейности в армията, за прахосване на и без това недостатъчния бюджет за всичко друго, но не и за реална бойна подготовка, за отказ от инвестиции в съвременни натовски оръжейни платформи. Подобни инциденти, за съжаление, стават и в най-добре оборудваните армии, които летят с модерни самолети. Това обаче трудно може да е успокоение в сегашното състояние на българската армия.

Всички правителства през последните повече от 30 години реално не желаят да модернизират въоръжените ни сили и да инвестират в нова техника. С това излагат на риск не просто сигурността на страната, но буквално живота и здравето на българските военнослужещи дори в мирно време. Ако в началото на прехода всичко това можеше да се замита под килима и да става сравнително безшумно, като се паразитира върху свръхмилитаризираното наследство на армията ни от времето на Варшавския договор, то сега, особено след влизането ни в НАТО, ситуацията с инвестициите в отбрана започва да прилича на нелеп опит да се тунингова стар "Москвич" от времето на СССР. Армията и техниката, с която тя разполага е особен сектор, който или трябва да работи отлично, или по-добре да го няма. Нито едно правителство обаче не събра смелостта да каже, че ще даде всички тези пари за здравеопазване, или образование.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov
    • - 2
    • + 7

    В професионалните среди се говори за недостиг на летателни часове, но не и че МиГ-29 са опасно стари. В този смисъл, вероятността причината да е, че машините са реликви, не е много голяма. Авиацията функционира по различен начин и там не се допускат никакви компромиси - части се заменят дори и самолетът да е стоял на земята през цялото време. Съгласен съм, че армията е напълно занемарена, но не бързайте да политизирате проблема - обидно е за професионализма на ВВС.

    Нередност?
  • 2
    mlu06716149 avatar :-|
    mlu06716149
    • - 2
    • + 9

    Не знам защо пишете статия и критикувате техническото състояние на самолетите преди да е завършило разследването? На каква база преценихте, че самолетите са морално остарели и тех. неизправни? Вие сте журналисти, а не писачи на свободни съчинения... Инцидента с хеликоптера Пантер също ли е породена от остарял хеликоптер?

    Нередност?
  • 3
    onj1484384982514757 avatar :-|
    Iordan Kolev
    • + 2

    Хора!
    Да оставим семейството, приятелите и колегите на майор Терзиев намира! Военните от всички родове войски рискуват живота си в ежедневието и при обучението. Това е основна част от длъжностната характеристика на всеки военен - било то войник или офицер! Няма как да се поддържа тренировка без жертви! От началото на годината има поне половин дузина тежки инциденти и в САЩ, и в Русия, и в други страни! Имало е катастрофи и когато нашите военни летци са правили по 120-150 часа на година! Който не иска да рискува, да си седи у дома при печката и полата на жена си!

    Нередност?
Нов коментар