И пак чакаме за коли

И пак чакаме за коли

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

3701 прочитания

© Капитал


В най-горещите засега дни на лятото решихме да избягаме поне за малко от жегата и интригите на българския политически живот с по-глобална тема: все по-усещащият се недостиг на коли в цял свят заради липсата на чипове за производството им (виж тук). Причините са ясни от месеци и включват съвкупност от неблагоприятни фактори - някои при самите автопроизводители, други от независещи от тях обстоятелства.

Темата на корицата на "Капитал" тази седмица засяга недостига не само на новите автомобили, но и на тези втора ръка, където пък търсенето се е увеличило драстично, а предлагането рязко е намаляло. Просто все повече хора по света и у нас избират да купят употребявани автомобили, когато трябва да чакат по няколко месеца и дори година за избрания нов модел. Липсата на предлагане може лесно да бъде установена в който и да е сайт за продажба, където колите не само са по-малко, но дори са и по-скъпи. Вносът на нови и употребявани машини също е по-ограничен. Всичко това се отразява и на цените, които за някои модели са нагоре с около 15%. Все пак единно правило няма и всичко е различно от модел до модел и производител до производител. Никой не може и да каже кога ще бъде възобновена напълно веригата за доставки на чипове, като според прогнози на консултанти тази година загубите за автоиндустрията ще са около 100 млрд. долара.

Частично решение на този казус предлага белгийската група Melexis в софийската си локация (виж тук). Тя разширява производството и разработката на чипове за автоиндустрията в предприятието си в кв. "Горубляне" с инвестиция за 75 млн. евро. Според компанията така ще отговори директно на недостига в глобален план. В София ще бъдат наети още 160 души към сегашния екип от 500 души.

И въпреки всичко това няма как да избягаме напълно от българската политика, особено едва две седмици преди изборите. На сцената някак странно и почти пантомимно се завръща добре познатото, но позабравено лице на бившия премиер Жан Виденов. Макар проучванията да не му дават шанс за парламента, той може да "открадне" гласове от бившата си партия-майка БСП.

Недостатъците на здравната ни система са добре познати и изкристализираха съвсем ясно по време на пандемията. Което не означава, че решение няма. Нов анализ на Американската търговска камара и изследователската компания IQVIA предлага рецепти за по-рационално управление на парите за здраве.

Българите не обичат да ходят на лекар. По всичко личи, че не обичат да бъдат и домоуправители. Споровете кой да поеме управлението на входа може да блокира добрите грижи за етажната собственост. Това пък води до наемането на външни услуги - интересът към професионалните домоуправители расте, а фирмите предлагат комплексни услуги - от събирането на входа до почистването на снега.

Преди човек да се погрижи за управлението на входа, е хубаво все пак да притежава или да наема жилище. А последните данни показват, че цените ще растат и в краткосрочен, и дългосрочен план, което се вижда и от този анализ. Поне засега София остава най-достъпна сред столиците на 11 държави от Централна и Източна Европа.

В най-горещите засега дни на лятото решихме да избягаме поне за малко от жегата и интригите на българския политически живот с по-глобална тема: все по-усещащият се недостиг на коли в цял свят заради липсата на чипове за производството им (виж тук). Причините са ясни от месеци и включват съвкупност от неблагоприятни фактори - някои при самите автопроизводители, други от независещи от тях обстоятелства.

Темата на корицата на "Капитал" тази седмица засяга недостига не само на новите автомобили, но и на тези втора ръка, където пък търсенето се е увеличило драстично, а предлагането рязко е намаляло. Просто все повече хора по света и у нас избират да купят употребявани автомобили, когато трябва да чакат по няколко месеца и дори година за избрания нов модел. Липсата на предлагане може лесно да бъде установена в който и да е сайт за продажба, където колите не само са по-малко, но дори са и по-скъпи. Вносът на нови и употребявани машини също е по-ограничен. Всичко това се отразява и на цените, които за някои модели са нагоре с около 15%. Все пак единно правило няма и всичко е различно от модел до модел и производител до производител. Никой не може и да каже кога ще бъде възобновена напълно веригата за доставки на чипове, като според прогнози на консултанти тази година загубите за автоиндустрията ще са около 100 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал