Учениците ще се нуждаят от сериозна помощ, за да наваксат

Младите мозъци гладуват поради липса на стимулация

Учениците ще се нуждаят от сериозна помощ, за да наваксат

Затварянето на училищата по време на пандемията нанесе сериозни щети на образованието

The Economist
3258 прочитания

Младите мозъци гладуват поради липса на стимулация

© Shutterstock


Децата рядко се разболяват сериозно от COVID-19. И въпреки това заради пандемията училищата по света бяха изцяло или частично затворени за около две трети от академичната година.

Огромната вреда е за шансовете на учениците в живота. И затварянето на класните стаи би било оправдано, ако беше сред най-добрите начини за предотвратяване на смъртоносни инфекции при възрастните. Малко правителства обаче преценяват цената и рисковете от тази мярка внимателно. Много от тях държат училищата затворени дори когато баровете и ресторантите работят за да успокоят изнервени родители или учителските профсъюзи, чиито членове получават заплатите си независимо дали преподават на живо или онлайн.

Младите мозъци гладуват поради липса на стимулация. Дори преди пандемията нещата не изглеждаха добре - над половината от десетгодишните в държави с ниски и средни доходи не можеха да прочетат обикновен абзац. Световната банка предупреждава, че този дял може да нарасне почти до две трети. Във всички държави затварянето на училищата ще разшири пропастта между учениците с по-добро социално положение (тези, които имат собствени iPad-и и собствени стаи, в които да учат от разстояние) и тези в неравностойно положение (които често не разполагат с подобни екстри).

В същото време трусът в системата, предизвикан от ковид, дава възможност на училищата да станат по-добри. Толкова много ученици имат толкова много за наваксване, че преподавателите са принудени да търсят най-ефективните начини за това. Някои богати държави предлагат допълнителни уроци за изоставащите - индивидуално или в малки групи. Някои бедни страни опростяват претрупаните си учебни програми и дават на учителите повече свобода да се отклоняват от одобрените от правителството учебници и да отделят повече време на четенето и математиката.

Само 2% от средствата, налети в програми за възстановяване от ковид кризата, отидоха за образование.

Опитът с дистанционното преподаване даде на учителите интензивен курс по образователни технологии. Уроците на живо може да станат по-ефективни, ако преподавателите са добре подготвени и им бъде разрешено да експериментират. Софтуерът може да направи опита на учениците в класните стаи по-персонализиран, така че да бъдат обучавани според собствените им умения и напредък с материала. А ако учителите бъдат освободени от монотонните си задачи, включително и от голяма част от оценяването, която може да бъде поета от софтуер, те ще имат повече време за учениците, които се нуждаят от най-много помощ.

Пандемията ясно подчерта как семейната среда влияе на академичните успехи. Пълноценното хранене, поощряващите ученето родители и домът, пълен с книги, винаги са били силно предимство. Последната година показа необходимостта от социални работници, които да помагат на ученици в неравностойно положение - да се уверят, че имат очила, с които може да разчетат урока си на екрана например, или да помогнат на родителите с попълването на документи. Училищата могат да предлагат и консултации за психично здраве, както и да свържат учениците с организации, които помагат за решаването на разсейващи битови проблеми.

За жалост прекалено малко правителства полагат дори минимални усилия да наваксат за изгубеното време. Само 2% от средствата, налети в програми за възстановяване от COVID-19, отидоха за образование. Според проучване на ООН децата, които не са успели да схванат важни уроци по време на локдауните, може да продължат да изостават.

В САЩ само 20% от допълнителните пари за училищата са за наваксване на материала. Голяма част от средствата ще бъдат изхарчени за безсмислен "санитарен театър" - като пластмасови разделители между чиновете, които правят виждането на дъската или чуването на учителя по-трудно. Две трети от бедните страни по света са орязали разходите за образование. Парите не са всичко, но дори в добри времена най-бедните харчеха само по 48 долара на година на ученик, което не е достатъчно. (Богатите държави харчат средно по 8500 долара на ученик.)

Правителствата често неглижират образованието - подобряването му струва пари и може да предизвика сблъсъци с влиятелни групи като учителските профсъюзи. А ползите ще дойдат чак след като политиците напуснат сегашните си позиции.

Почти нищо не е по-важно за добрия живот утре от доброто образование днес обаче. Правителствата трябва да активизират усилията си за възстановяване на щетите от затварянето на училища. Ще е още по-добре, ако пренапишат и правилата за тях.

Децата рядко се разболяват сериозно от COVID-19. И въпреки това заради пандемията училищата по света бяха изцяло или частично затворени за около две трети от академичната година.

Огромната вреда е за шансовете на учениците в живота. И затварянето на класните стаи би било оправдано, ако беше сред най-добрите начини за предотвратяване на смъртоносни инфекции при възрастните. Малко правителства обаче преценяват цената и рисковете от тази мярка внимателно. Много от тях държат училищата затворени дори когато баровете и ресторантите работят за да успокоят изнервени родители или учителските профсъюзи, чиито членове получават заплатите си независимо дали преподават на живо или онлайн.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал