Умоляването не е стратегия срещу пандемия без край

Умоляването не е стратегия срещу пандемия без край

Американците имат право да вземат лични решения, но техните работодатели, здравни застрахователи и съграждани не са длъжни да съобразяват живота и работата си с тях

3446 прочитания

Джулиет Кайем, ръководител на програма по вътрешна сигурност и международни здравни проекти във факултета по държавни науки "Кенеди" в университета в Харвард, в статия за The Atlantic.

В продължение на месеци институции и компании подготвят планове за агресивно насърчаване или дори за задължаване на служителите си да се ваксинират, а тази седмица Агенцията за храните и лекарствата (FDA) в САЩ им даде разрешение да ги направят публични. Същия ден ръководството на системата за обществено образование на Ню Йорк обяви, че ваксинацията ще е задължителна за учителите и други непедагогически служители в системата. На следващия държавният университет на Луизиана наложи подобно изискване на преподавателите и студентите си. В рамките на 24 часа от решението на FDA водещи работодатели като Chevron и Goldman Sachs въведоха правила за задължителна ваксинация. Иновативен ход предприе и Delta Air Lines, която обяви, че здравните вноски за осигуряването на неваксинираните й служители ще се увеличат с 200 долара на месец. Независимо от причините за колебанието им, неваксинираните служители ще плащат за него.

Всички тези решения демонстрират, че ключови институции в обществото искат животът най-сетне да продължи напред и че им е писнало да чакат нежелаещите да размислят. Извън корпоративните офиси много други американци също желаят повече сигурност. Баровете и ресторантите, които искат да останат отворени, започват да проверяват за ваксинационни паспорти - поне в щати, където уж свободолюбиви законодатели не са забранили на частния бизнес да пази своите клиенти и служители, като изисква ваксинация. Женещи се двойки искат от гостите си да предоставят доказателство за ваксинация.

Тези хора казват нещо важно: Да се ваксинираш, за да предпазиш себе си и другите от COVID-19, е не само социална отговорност, но и най-добрият начин да се ускори краят на пандемията. И ако не вярвате в това, нямаме време да ви чакаме да се вземете в ръце. Над 70% от подлежащите на ваксинация американци вече са получили поне една доза. От януари насам изследователи в сферата на общественото здраве, репортери и социолози се опитват да си обяснят защо значителна част от американските възрастни още не желаят да го направят. Някои са много погрешно информирани, други се страхуват от игли или от потенциални странични ефекти, трети са изключително подозрителни към здравната система, а има и група, която вече е карала COVID-19 и смятат, че придобитият имунитет е достатъчен. Една част от всички тях изразяват категорично нежелание да се ваксинират, други все още не са взели решение. Специфичните им чувства и тревоги обаче не би трябвало да са от значение за ваксинираните хора, които просто искат да продължат напред. Американците имат право да вземат собствени решения, но техните работодатели, здравни застрахователи и съграждани не са длъжни да съобразяват живота и работата си с тях.

Срещу пандемия без край

Ваксинираните прекалено дълго време носят на гърба си тежестта на пандемията. На теория именно неваксинираните трябва да вземат повече предпазни мерки. Неотдавнашно проучване, проведено за Associated Press, обаче установява, че ваксинираните възрастни са по-склонни от неваксинираните да носят маски на обществени места, да се въздържат от ненужни пътувания и да избягват събирания на големи групи.

Здравните власти могат да продължават да се опитват да намерят начин да убедят неваксинираните и е възможно дори на този много късен етап да открият някакво ново послание, което ще успее там, където всички останали са се провалили. Ще е фантастично, ако това се случи. Но умоляването не е стратегия. Не случайно много от организациите, които най-силно настояват за задължителна ваксинация, са в сектори като висшето образование, туризма, развлеченията, които са и най-силно засегнати от непредсказуемите вълни на инфекцията и са екзистенциално застрашени от продължаваща безкрай пандемия.

Хората в областта на управлението на кризи отдавна са се примирили с факта, че еднаквите мерки за всички, които понякога са наложителни, не се приемат от всички. Но когато един кораб потъва, пътниците не могат да си позволят лукса да се карат за цвета или дизайна на спасителната жилетка, нито имат времето да се колебаят вечно дали да я надянат или не. Извънредните ситуации неизменно принуждават хората да вземат някои решения, които може да не смятат за идеални. Но да помолите всички да се ваксинират срещу потенциално смъртоносен вирус не е прекалено тежко искане. Като говорят така, сякаш след някакво неопределено време всички в крайна сметка ще изберат да се ваксинират, агенциите за обществено здраве може би подценяват неотложността на въпроса и по този начин дават на колебаещите се оправдание да обмислят безкрайно.

Съжалявам. Времето изтече

Работодателите проявяват изобретателност с някои от правилата, които въвеждат. Вместо да уволнява несъгласни служители например, Delta Air Lines предпочете финансово наказание. Този подход може да е подходящ за индустриите, където бърза серия уволнения би навредила на функционирането на бизнеса. Освен това той отчита и свободната воля на нежелаещите да се ваксинират - стига да приемат последствията от това.

До този момент много работодатели и доставчици на медицински услуги - предпазливи да не обидят някого, внимателно описват ваксинацията като дълбоко лично решение. Вероятно трябва да се опитам по-сериозно да разбера чувствата на неваксинираните. Ваксинираните също имат чувства. И знаете ли какво е наистина хубаво? Да се върнем в училище безопасно. Да пътуваме, без да се чувстваме уязвими. Да видим нация, върнала се към нормалния си живот.

Джулиет Кайем, ръководител на програма по вътрешна сигурност и международни здравни проекти във факултета по държавни науки "Кенеди" в университета в Харвард, в статия за The Atlantic.

В продължение на месеци институции и компании подготвят планове за агресивно насърчаване или дори за задължаване на служителите си да се ваксинират, а тази седмица Агенцията за храните и лекарствата (FDA) в САЩ им даде разрешение да ги направят публични. Същия ден ръководството на системата за обществено образование на Ню Йорк обяви, че ваксинацията ще е задължителна за учителите и други непедагогически служители в системата. На следващия държавният университет на Луизиана наложи подобно изискване на преподавателите и студентите си. В рамките на 24 часа от решението на FDA водещи работодатели като Chevron и Goldman Sachs въведоха правила за задължителна ваксинация. Иновативен ход предприе и Delta Air Lines, която обяви, че здравните вноски за осигуряването на неваксинираните й служители ще се увеличат с 200 долара на месец. Независимо от причините за колебанието им, неваксинираните служители ще плащат за него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


2 коментара
  • evpetra

    Така е. Докога неваксинираните ще ни пречат да живеем нормално!

  • 2
    faith..no..more avatar :-|
    faith..no..more

    Никой не ти пречи да се страхуваш до безкрай. Чувствай се в пълното си право да бъдеш манипулирана овца.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал