На българина вторият акъл

На българина вторият акъл

Кризата с круширалия кораб

3763 прочитания

© Maritime.bg


Българинът се сеща за морето само когато трябва да почива, когато се появят пакети с наркотици или когато... някой кораб реши да се блъсне в скалите. Тогава всички медии се скупчват на брега и гледат умно към водата. Управляващите пък застават пред микрофоните и почват да се вайкат - ама как може такава безотговорност. (Един пък, дето партията му управлява вече 12 години, дори се оплака от Брюксел.) Еми може - като десетилетия никой не се сеща за това, че България като морска държава има своите отговорности към спасяването на хора, имущество и екология по редица международни съглашения.

Така при случая с кораба Vera Su изведнъж се разбра, че държавата нито има спасителен кораб, нито има баржа за улавяне на нефтени петна, нито организация, нито отговорности - НИ-ЩО! И не е като държавните институции да не са знаели - точно уволненият сега директор на "Морска администрация" лично е писал докладни, препоръки и цялата тая бумащина, която да обърне внимание на транспортното министерство, че България трябва да има техника, организация и планове за действие в подобни ситуации. И отговорности. Защото иначе става по-скъпо. Както сега - на помощ идва вторият акъл на българина - що да не наемем едни холандци, дето са вадили атомни подводници. Така ще е хем по-скъпо, хем по-бавно, хем по-трудно.

Вместо да се направи план, да се предвидят едни средства и да се възстановят необходимите аварийните служби, които съществуваха преди и които успешно бяха съсипани и потопени. Защото сега става въпрос за три хиляди тона азотен тор, но утре може да става въпрос за 300 000 тона нефт. Или ядреното гориво за АЕЦ "Козлодуй". Вярно, по-трудно може да се откраднат пари от това, но пък има шанс да защитим екологията и живота на круширалите.

Българинът се сеща за морето само когато трябва да почива, когато се появят пакети с наркотици или когато... някой кораб реши да се блъсне в скалите. Тогава всички медии се скупчват на брега и гледат умно към водата. Управляващите пък застават пред микрофоните и почват да се вайкат - ама как може такава безотговорност. (Един пък, дето партията му управлява вече 12 години, дори се оплака от Брюксел.) Еми може - като десетилетия никой не се сеща за това, че България като морска държава има своите отговорности към спасяването на хора, имущество и екология по редица международни съглашения.

Така при случая с кораба Vera Su изведнъж се разбра, че държавата нито има спасителен кораб, нито има баржа за улавяне на нефтени петна, нито организация, нито отговорности - НИ-ЩО! И не е като държавните институции да не са знаели - точно уволненият сега директор на "Морска администрация" лично е писал докладни, препоръки и цялата тая бумащина, която да обърне внимание на транспортното министерство, че България трябва да има техника, организация и планове за действие в подобни ситуации. И отговорности. Защото иначе става по-скъпо. Както сега - на помощ идва вторият акъл на българина - що да не наемем едни холандци, дето са вадили атомни подводници. Така ще е хем по-скъпо, хем по-бавно, хем по-трудно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Доста патос и малко мисъл. Наистина ли някой мисли че всичките изброени институции щяха да се справят по-добре,ако имаше финансиране? Справянето със сложни задачи не е точно силата на специализираните звена у нас. Примери бол.

  • 2
    selofia avatar :-|
    Селофия

    До коментар [#] от "":

    Да, и какво предлагате, освен герберски плам.. Да ръсим със захар за изгонване на злите духове? /ГЕРБ Нова Загора срещу катастрофите по пътя/.. Ясно е че требе сех, мадафак и сръбска чалга на отговорните в Селофия... дето са си сложили тапи в ушите и са гледали повече за командировки към Брюксела...Париж.. Амстердам... Да не ви разправям вица за стария моряк...

  • 3
    cubandissident avatar :-?
    Svetlusha

    До коментар [#] от "":
    Стана ми любопитно. Я го разправи.

  • 4
    plh57 avatar :-|
    plh

    Коментар на секретарят на БМК Свилен Крайчев:Много се нервя, когато управниците ни нямат топки да поемат личната си отговорност за батака, който са сътворили и гледат все да я прехвърлят другиму. Което е типично за нас, българите, де. Четох смехориите, как Борисов щял бил да разтовари с кофи кораба, а пък президентът и той се включи в опяването и е, видите ли, много възмутен от десетилетия безхаберие. Като че ли забравя, че самият той е президент от 5 години, но те явно не влизат в десетилетията...

    Не ми се щеше, защото наближават избори, но съм длъжен да разкажа накратко една история, която се разви преди няколко години.

    Когато се видя, че години наред герберските калинки назначени в транспортното министерство не щяха и да чуят, пък и да чуеха, не ги интересуваше, пък и да се интересуваха, нищо не разбираха от проблемите на търсенето и спасяването на море, което вече бе разбито на пух и прах, та, тогава бе решено да се организира една депутация от стари морски вълци, които да отидат при президента, че белким от това високо място се удари камбаната, за да чуят всички за тези проблеми, защото както се вижда покрай този кораб, ако се случи нещо лошо, цялото крайбрежие ще го отнесем, като стой, та гледай...

    Речено-сторено. Подготовката течеше около месец. То, данни за хората, които ще ходят, то информации, кой, кой е и т.н., сякаш се готвеха за среща с Ким Чен Ун, а не с българския президент. Отиват хората в президентството, ама срещата не е с президента, защото той явно е над тези маловажни за него работи, а с негов съветник, който сега ни се явява като служебен премиер. Интересът на този съветник е траял точно 7 минути, в които разговор от е бил – „Здравейте-здрасти“ и „Как е по Варната...“, след което казал, че ги оставя на сътрудниците си, които ще запишат всичко....

    Връщат се нашите хора и ги питаме как мина, а те отговарят:

    - Абе (цензурирано, цензурирано, цензурирано)... И на оня (цензурирано, цензурирано...)… И на всички (цензурирано, цензурирано, цензурирано…)... Софийска им работа... (цензурирано, цензурирано…)...

    Сега, президентът ни говори за безхаберието през годините и ние питаме, на кого е това безхаберие, ама кой да ни отговори…

    Същото наблюдаваме и при сегашния министър на транспорта, който щял да рови години назад, за да търси виновните за ситуацията. Докато се е търкалял на топло от борд в борд, по време на предишното служебно правителство дори беше министър. Е, и? Какво направи той тогава за да подобри това положение? Точно нищо! И в същото време, същият министър, който ще търси до девето коляно виновните назад във времето, назначава нов началник на Морска администрация, който е бил навремето също началник на същата Морска администрация, със значителен принос в разбиването на същата система! ... Е, аз вече съм без думи… :(


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Тука няма, там има

Тука няма, там има

Искаме още от същото

Искаме още от същото