Божидар Божанов: Русия иска да запази България като троянски кон в ЕС

Много хора не си дават сметка, че са облъчвани с фалшива информация - за нуждите на националната сигурност ще подобрим аналитичната работа как тя се разпространява в обществото, казва министърът на електронното управление

"Искаме да депутинизираме България", казва министърът от "Демократична България"
"Искаме да депутинизираме България", казва министърът от "Демократична България"
"Искаме да депутинизираме България", казва министърът от "Демократична България"    ©  Надежда Чипева
"Искаме да депутинизираме България", казва министърът от "Демократична България"    ©  Надежда Чипева
Божидар Божанов, министър на електронното управление, в интервю за германския вестник Der Tagesspiegel

Русия очевидно не е склонна да се разделя с дългогодишното си влияние в България и иска да го запази. Възможно е зад това да стои желанието й да си има един вид троянски кон в Европейския съюз.

В България сега се наблюдава засилена дезинформация, която обаче е трудно да се измери, тъй като Facebook, която е най-популярната социална мрежа сред българите, не предоставя съответните данни. Подобно е положението и в другите социални мрежи като TikTok, Twitter или Instagram.

Искаме да "депутинизираме" страната и да сложим край на влиянието на Кремъл в различните области - икономика, политика, тайни служби, медии. Говоря най-малкото за политическата сила, която представлявам -"Демократична България". "Демократична България" и "Продължаваме промяната" са прозападно настроени партии, докато преди това управляваха прокремълски настроени правителства, които играеха в един отбор със Запада, стискаха си ръцете с Ангела Меркел, но същевременно работеха за стратегически проекти на Кремъл - като например изграждането на тръбопроводи.

Кремъл злоупотребява с исторически обусловените чувства на българите към Русия и целенасочената дезинформация не започва с началото на войната, а много преди това. Целта на Русия никога не е особено конкретна, става дума за всяване на хаос и разединение. За да постигне това, Русия използва конкретни наративи: мощта на руската армия, славянското величие, упадъчният Запад, агресивните НАТО и ЕС и т.н.

Много хора изобщо не си дават сметка, че са облъчвани с фалшиви информации, а с годините техните убеждения се засилват и това намира отражение в социологическите проучвания. Така се стига до ситуацията над половината българи да смятат, че Западът е виновен за войната в Украйна, защото бил провокирал руснаците.

Друг използван наратив е свързан с украинските бежанци, настанени досега в хотели в България, или пък с онези, които са дошли със скъпи автомобили. В България само една малка част от тях са дошли с колите си, но целта тук е да се настрои населението срещу бежанците. Още един наратив, който повтаря изцяло реториката на Кремъл, е, че Украйна избивала цивилни хора в Донбас, затова Русия трябва да го освободи.

За дезинформационните кампании се използват анонимни уебсайтове с фалшиви новини, а фабриките за тролове тиражират коментарите към тези публикации. И всичко това се усилва от алгоритмите на Фейсбук.

Битката с дезинформацията обаче е трудна. От една страна, не искаме да блокираме достъпа до сайтове, а от друга - не можем да регулираме самисоциалните мрежи, тъй като сме малък пазар. От една страна, разчитаме на общоевропейския подход, и по-специално на подготвяния нов Закон за дигиталните услуги (Digital Service Act, DSA), чиято цел е да накара социалните мрежи да разкриват повече данни и да направят алгоритмите по-прозрачни.

Второто направление, по което се работи, е подобряването на аналитичната работа. Ще създадем звено за наблюдение на медиите, което много частни компании правят по комерсиални причини. Ние ще го правим за нуждите на националната сигурност. Ще следим за това кои са важните теми и как те се разпространяват в обществото. Такъв беше например случаят с опашките по бензиностанциите в България след пусната фалшива новина за липсата на горива.

Важно е в страната да бъде повишена и медийната компетентност. Сега Кремъл използва финансови инструменти, за да влияе на медиите, а някои журналисти просто повтарят в медиите тезите на Кремъл.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 4

    Facebook не извършва модерирането на съдържанието, а поверява тази дейност на компании-подизпълнители в целия свят. Модерирането на съдържанието на български се извършва от Telus International в техните центрове в Есен и Дъблин. Не алгоритмите, а самите български модератори (наети без никакви изисквания за квалификация или опит) са тези които самостоятелно решават кое може и кое не може да бъде публикувано във Facebook. Проблемът е при тях, защото никой не следи тяхната работа,заради големия обем на публикуваното съдържание и ниското заплащане в Telus International.

    Нередност?
  • 2
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft
    • + 3

    "медийната компетентност" трябва да имат самите медии и журналисти в mainstream медиите. Самите mainstream медии са пета колона на Кремъл.

    Гледане на сутрешни блокове и вечерни новини на един гражданин означава промиване на мозъка.

    Български mainstream медии от дълги години никога не са излъчвали истини.

    Тролскара фабрика на Кремъл в Санкт Петербург се намира в доставчика с ASN на selectel.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал