Подценяваните идеи за икономиката, които работят

От политическия фокус не трябва да изпадат практичните решения, които ще повишат конкурентността на България

Не можем да се оставим да буксуваме в политическо блато, смята Владислав Панев.
Не можем да се оставим да буксуваме в политическо блато, смята Владислав Панев.
Не можем да се оставим да буксуваме в политическо блато, смята Владислав Панев.    ©  Юлия Лазарова
Не можем да се оставим да буксуваме в политическо блато, смята Владислав Панев.    ©  Юлия Лазарова
Владислав Панев е депутат от "Демократична България", член на комисиите по бюджет и финанси и по енергетика

Струпването на кризи в последно време изкривява сериозно обществения дебат. Основен фокус на партиите е как да се отиграе моментната политическа ситуация и така от дневния ред изпадат много практични идеи, защото изглеждат като дребнотемие на фона на останалите проблеми. Тези теми обаче не са дребнотемие. Именно те са много важни и реално ще имат ефект върху конкурентността на икономиката. Която пък е решаваща за повишаването на доходите и спирането на обедняването вследствие на високата инфлация.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Владислав Панев е депутат от "Демократична България", член на комисиите по бюджет и финанси и по енергетика

Струпването на кризи в последно време изкривява сериозно обществения дебат. Основен фокус на партиите е как да се отиграе моментната политическа ситуация и така от дневния ред изпадат много практични идеи, защото изглеждат като дребнотемие на фона на останалите проблеми. Тези теми обаче не са дребнотемие. Именно те са много важни и реално ще имат ефект върху конкурентността на икономиката. Която пък е решаваща за повишаването на доходите и спирането на обедняването вследствие на високата инфлация.

Да има или не правителство в този парламент е важно, но това не може да бъде цел на всяка цена. Надали можем да очакваме много от кабинет, ако ръцете му вързани и за всяко решение зависи от плаващи коалиции в парламента, плод на невидими договорки. Така реформи не могат да се правят.

Да се отстоява евроатлантизма е жизненоважно и в това усилие ми се струва, че трябва да се включат всички. Истинската опасност обаче е под знамето на евроатлантическа коалиция да се озовем с управление, което на практика няма да се бори за разглобяването на корупционния модел, а Западът да го харесва на принципа "кучи син, но наш кучи син". Г-н Борисов разчиташе на това много време.

Да приемем закони, за да усвоим новите европари е важно, но ние и досега усвоявахме без особено видими резултати. Освен това пари в България и в момента има, има ли обаче в какво да бъдат инвестирани? Много по-важно е в какво и как ще бъдат вкарани парите, а не да ги имаме час по-скоро и да са колкото се може повече.

Прогнозите за икономиката не са цветущи. По всичко изглежда, че войната в Украйна ще е продължителна, ще има нови вълни на ковид и стрес, а най-лошото е, че предстои рецесия, която ще е най-дълбока в Европа и е резултат от горните кризи плюс сгрешената политика на ЕЦБ заради сериозните дисбаланси в самата еврозона. Ефектът ще е в поскъпване на банковите кредити, пресъхване на инвестициите и фалити.

Истината е, че каквото и да си говорим, има огромен риск в следващите години да станем по-бедни. Задачата ни сега е да смекчим рисковете и да сложим България солидно на инвестиционната карта като динамична дестинация. За целта е добре да се вгледаме отново в конкурентността на икономиката си.

Предвид сложната политическа ситуация можем да подходим практично и да потърсим нестандартни решения. Ако разположим всички идеи за реформи върху координатната ос, като Х и У са съответно тяхната възможност да се случат бързо (по Х) и отражението им (по У), веднага ще се открои категорията на underdog - или това са всички онези неща, които могат да се направят, не са особено конфликтни и ще имат огромен ефект. Не виждам причина да не заложим на тях, докато се формира мнозинство по големите разделителни теми.

Подценените теми, които работят:

1. Парите от Европа не е точно подценена тема, но е важно да стои в обществения фокус, за да се постигне прозрачност и ефективност. Парите да се инвестират умно, като е добре да се насочат към изграждане на инфраструктура, която да осигури допълнителни частни инвестиции по 5 или по 10. Например умните енергийни мрежи ще отворят поле за хиляди мегавати ВЕИ на по-ниски крайни цени. Модернизацията на жп линии означава бързи връзки с доставчици и пазари, а оттам нови предприятия, включително в Северозападна България. На това е добре да се набляга, а не държавата да се прави на предприемач. Тя няма да бъде особено добър.

2. Закон за личния фалит. Няма как да имаме предприемачество, ако не се промени нагласата към риска. Много хора ги е страх да започнат бизнес, защото ако той фалира, това ще им тежи доживот. Остават вечни длъжници, което ги обрича или да ходят в сивия сектор (да работят без осигуровки) или да бягат в чужбина. Реално липсата на този закон спира устрема и наказва хората с идеи и смелост така отрязва шанса да изградим общество базирано на предприемаческия дух.

3. Сини карти за чужденци. Трудовият пазар е в криза - няма хора. Приемането на сините карти за чужденци е належащо и няма никакво извинение за забавяне на работата по темата, която решава достъпа до нашия трудов пазар, особено за специалисти. Сините карти трябва да бъдат подкрепени и с целенасочени усилия да се привличат определени групи работници, но за начало поне законовата рамка може да бъде оправена и фирмите, които вече са готови с намирането на такива кадри, да се възползват веднага.

4. Актуализация на Кодекса на труда. Последните две години донесоха тотална трансформация в начина на функциониране на компаниите, дистанционната работа вече е нормалност и законодателството трябва бързо да бъде актуализирано, за да не спъва работата на фирмите, като им даде и терен да стават по-конкурентни. Покрай това осъвременяване могат да се зачистят и една камара остарели административни правила, което допълнително да внесе лекота в администрирането на трудовите отношения.

5. Гъвкави форми на сдружаване за стартъпите. Трябва да се даде още административна гъвкавост за стартъпите през различните форми на сдружаване, които да са удобни и на фондовете за рисков капитал, и на професионалните инвеститори. Важна крачка беше, че успяхме да увеличим максималния праг на финансиране през т. нар. BEAM пазар (със слаба регулация) на фондовата борса от 3 на 8 млн. евро. Можем да имаме уникални за Европа структури през фондовете от затворен тип с разширени функции, което ще раздвижи допълнително инвестициите.

6. Шанс за споделената икономика. Идеята е от тези, които стават жертва на малки, но много гласовити групи, които никой не иска да разсърди. Споделената икономика означава впрягането на повече активи за създаването на добавена стойност, което води до ефективност и пестене на ресурси. Повече конкуренция и дигитализация на икономиката. Няма никаква икономическа логика да се пречи на това развитие. Бизнесите за отдаване на активи дават възможност на всеки да монетизира активите си и да бъде предприемач в една или друга степен. Помислете само за услугата на такситата в София - има много какво да се желае от гледна точка на обслужване и е тотално неработеща в пикови моменти. Това ще доведе до необходимост от по-малко автомобили, които обаче да бъдат по-често в движение, това значи и нужда от по-малко паркинги. Отделно споделените покриви на панелките могат да произвеждат енергия, която да отива за покриване на разходите на входа или за по-евтин ток за живеещите.

7. Соларни панели на всеки покрив. Облекчихме процедурите за инвестиции във ВЕИ за собствено ползване, което е супер. Внесохме и закон за това покривните инсталации (до 10.8 киловата) да минат изцяло на уведомителен режим. Още не може да му дойде редът. Докато робуваме на максимата защо трябва да е просто, като може да е сложно, енергетиката ще остане само за единици избрани. А независимостта ни тук е важна. Много важна. Плюс създаването на уредба за инвестиции в батерии за съхраняване на енергия, на зелен водород. Всичко това не просто може да намали цените, а да създаде нови индустрии с хиляди фирми, които да създават добавена стойност. И от която може да се възползва абсолютно всеки гражданин.

8. Свобода за индустриалния коноп. На пръв поглед нишова и незначителна тема, която обаче изглежда по следния начин. Индустриален коноп може да се отглежда в България, преработката обаче е забранена, затова се изнася в Румъния, където остават добавената стойност, работните места и инвестициите. После готовата продукция се връща обратно на българския пазар. Глупаво и късогледо. Депутатите ги е страх да пуснат внесения вече проект за легализация (не на тоя за пушене, а на индустриалния, от който се правят масла и други неща), понеже "какво ще си кажат хората". А всъщност това може да бъде бизнес за стотици милиони, и то в най-бедните райони на страната.

9. Отваряне към Азия, Африка и Латинска Америка. Европа ще губи пазарен дял във всякакъв план. Обречени сме на същото, ако не започнем да развиваме търговски и културни контакти със страни от Азия, Африка и Латинска Америка. Дали през търговски представителства, дали през обучение на техни студенти в България. В Африка има още говорещи български бивши студенти, които сега са на високи позиции в държавите си. Членството в ЕС е важно, защото гарантира свободното движение на хора, стоки, капитали, работна ръка. Но не е достатъчно за просперитет. Можем да го надградим.

Сигурно има и други подценени идеи (underdogs), пишете ми на [email protected].

Важно е да мислим стратегически и да действаме практично, за да подкрепим икономиката си. Не можем да се оставим да буксуваме в политическо блато. Другото са малко или много празни приказки.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izb08646829 avatar :-|
    izb08646829
    • - 10
    • + 3

    Стандартните лобистко-утопични мантри за ВЕИ, Юбер, стартъпи, лека дрога и пр. от репертоара на либералните секти. Не ви ли омръзна да циклите едно и също бе?

    Нередност?
  • 2
    chi16576159561131371 avatar :-|
    Aleksandar Georgiev
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#1] от "izb08646829":

    Лови за Русия. Целият европейски съюз и развитите страни са декриминализирали ганджата и това ще стане рано или късно в България.

    Нередност?
  • 3
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#2] от "Aleksandar Georgiev":

    Това е потенциално добра идея. Гледната точка е относително неортодоксална, а и изисква да си признаем, че сме преминали точката, от която има връщане назад и сме създали устойчиво лоши условия за туризъм. Курортите ни разчитат на масова посещаемост тип Алкохолен туризъм така или иначе. Какво повече може да стане ако към това добавим и марихуаната?

    Представям си режим дори не като Амстердам, а по-скоро испански тип - задължително като клубове, където членството минава през регистрация, при налични марки за запис, входна такса и записване на адрес на регистрация и тн, за да може да се следи кой, къде и кога се е записвал. Марихуаната се превръща в акцизна стока и вместо да се продава по 15-20 лева грама от някакви улични дилърчета, цената е същата, но 5-10 лева отиват към бюджета. Пушенето по такъв начин е възможно само в няколко страни, а подобен смел ход може да доведе до приток от туристи, извън това, което търсим в момента. Може и дори повече, защото 420 културата е масов феномен и по някакъв начин ще ни постави на картата по по-различен начин. При разумен контрол и съдействие между заинтересованите страни - имаме всички възможности да се случи. Само дето вместо да издирват ферми-нелегалки из Петрич, ще има ясна верига на доставки, че и по-качествен продукт. По разни проучвания, в България сред групата 15 до 35 годишна възраст около 10% пушат. Това са около 1.43 млн души или 140 х. души пазар. Ако приемем, че средно един пушач консумира около 120 джойнта годишно при 0.5 грама на цигара - това са около 60 грама на година или при хипотетичен акциз от 5 лева, това са 300 лева на година. Адресируемият пазар само локално е около 140 000 души, ако фигурата е вярна, тоест при тези предположения това са преки акцизни приходи 42 милиона лева. Тук тотално игнорираме ефекта от туристи, евентуални преки и непреки приходи покрай самите дейности относно индустриален коноп и тн. Да не говорим, че това би обезсмислило кокошкарските дилърски истории и е напълно възможно да се вкара под някакъв контрол консумацията. Пък и полицейският ресурс може да се ползва за нещо по-адекватно от това да арестува пъпчиви тийнове с някоя цигара плява...

    За сравнение - печалбата на тотото за 2020-та година е в размер на 38.5 милиона лева(това е след затварянето на игрите на Божков, което е довело до 40% ръст в приходите и излизане на печалба след предходните загуби!). Без да претендирам споменатия от мен акциз от 5 лева да е достатъчен, ако е по-голям, може да е и над това. От тук нататък варианти за импровизация бол - определен режим за обекти при ангажимент за зареждане от утвърдени партньори под лицензионен контрол, определени изисквания за обекти от гледна точка на чувствителни места (по-далеч от църкви, училища, детски), санкции за неспазване на правилата и тн. Като вкараме ефектите от нашия пазар има смисъл. А ако се замислим и за ефекта от чужденци - предполагам, че седим върху златна кокошка.

    Другият адекватен коментар е относно сините карти за чужденци, което е необходимо от доста време насам.

    С това и резюмирам всичко в този текст тип "Учебник по бъдеща история на България" (не се шегувам, Муув.бг имат такъв еко манифест за верни комсомолци), което има някаква стойност и е реализируемо в разумни граници из мини-манифеста на мосю Панев. Зеленият комсомол рядко ражда добри идеи. Ако вземат и да се облекат в някакви цифри и проучвания - може и да има смисъл, но дотогава си остават декларации в манифеста...

    Нередност?
  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 3
    • + 2

    Защо се хванахте за ганджата и марихуаната - Панев изрично подчерта, че става дума за индустриалния коноп, а не за дрогата?

    Нередност?
  • 5
    chi16576159561131371 avatar :-|
    Aleksandar Georgiev
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#4] от "evpetra":

    Защото се водим Европейци и либерали, евроатлантически настроенни а още МВР-то отчита дейност с пушачите на трева. До края на годината Германия ще легализира "дрогата" една билка, тогава какво прави ЕС и твойте разбирания за "дрога"

    Нередност?
  • 6
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "evpetra":

    А, просто коментираме възможности, които изискват някакво трезво мислене и разумно въображение, просто първата критика беше в духа анти-лека дрога.

    Та, казваме, че това е нещо, което така и така се случва. Става дума за леки наркотици, които подлежат на различни по-благоприятни условия/режими. Включително и относно теми като отглеждане, понякога продажба и консумация. Испания, Холандия, Чехия, да назовем няколко(а има и по-неортодоксални примери като Португалия).

    Все пак говорим, за нещо, което се случва така или иначе. Преди 20 години се случваше, случва се и сега. В този смисъл, евентуалното прилагане на по-либерален режим, особено ако е свързано с търговски практики, може да е рентабилно. Относително сравнимо на печалбите от Тотото, при някакви относителни оценки на консумация и тн. Дори и да не се имплементират изцяло, евентуалното поставяне на картата на страната на тази международна индустрия би било добра възможност. Проучвания в САЩ твърдят, че 1 долар разход свързан с покупка на марихуана води до 2.8 долара допълнителен приход за локалната икономика. Има икономическа възможност. Пазарът така или иначе го има и е въпрос на трезва преценка. Имаше го през 2000-та година, има го и сега. Възможност е това дори да се контролира по-добре, поставяйки някакви правила, както за развитие на индустрията, така и за санкция относно продажби. Капацитетът (или недостатъчния такъв) на полицията може да се използва по-адекватно (марихуаната е евтин "наркотик", вкл. и за производство. Облагането му ще доведе до приходи, които така или иначе не стигат до държавата).

    Та така, просто underdogs ideas в коментарите под статията...

    Нередност?
  • 7
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#6] от "Quandt":

    Добре, но не това беше темата.

    Нередност?
  • 8
    quandt avatar :-P
    Quandt

    До коментар [#7] от "evpetra":

    Здраве да е!

    Нередност?
  • 9
    chi16576159561131371 avatar :-|
    Aleksandar Georgiev
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#7] от "evpetra":

    Не беше това темата , но първия коментирал се хвана точно за това.

    Нередност?
  • 10
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#7] от "evpetra":

    Един въпрос. Защо теми, които са извън комфорт зоната Гешев, "Чемодан, вокзал нещо си", "Искам Кирил Петков/Асен Василев/Соби Бандов" все са извън въпроса? И защо винаги това да преповтаряме либерални мантри е очакваното поведение?

    Просто храна за размисъл за ДБ/ПП планктона, има и живот извън мощния десант на Росенец и другите изцепки на псевдо-демократичната общност...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал