Новият брой: Накъде след вота
Close
   ©  Георги Кожухаров

Денят, в който София се промени

Столицата, такава, каквато я слушаме, но не виждаме

   ©  Георги Кожухаров

Кметът се събуди. Беше празникът на града - 17 септември, и имаше много натоварена програма. Погледна през балкона и в далечината видя трафика по изградения напълно преди няколко години рингов булевард "Тодор Каблешков" - нямаше задръстване, тъй като умните светофари следяха натоварването в различните посоки и управляваха трафика. Но преминаващият безшумно покрай колите трамвай беше предпочитан избор за повечето хора.

Кварталът - един от южните, чието изграждане започна точно с първия й мандат, имаше пряка връзка с всяка точка от София. И то без пари - само хващаш колелото. По така наречения "Зелен ринг", който опасваше целия град, минаваха всеки ден по 150 хиляди души - повечето транзитно, други, за да потренират, а трети, за да разходят децата си в линейния парк, където има и катерушки, продават и захарен памук.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Кметът се събуди. Беше празникът на града - 17 септември, и имаше много натоварена програма. Погледна през балкона и в далечината видя трафика по изградения напълно преди няколко години рингов булевард "Тодор Каблешков" - нямаше задръстване, тъй като умните светофари следяха натоварването в различните посоки и управляваха трафика. Но преминаващият безшумно покрай колите трамвай беше предпочитан избор за повечето хора.

Кварталът - един от южните, чието изграждане започна точно с първия й мандат, имаше пряка връзка с всяка точка от София. И то без пари - само хващаш колелото. По така наречения "Зелен ринг", който опасваше целия град, минаваха всеки ден по 150 хиляди души - повечето транзитно, други, за да потренират, а трети, за да разходят децата си в линейния парк, където има и катерушки, продават и захарен памук.

През последните години се правеха по минимум 25 километра велоалеи и сега вече бяха повече от построените в Копенхаген - послужил някога само за пример.

В този ден тя обаче реши да остави колелото и да използва градския транспорт. Кола, разбира се, нямаше - излизаше непрактично, а в широкия център на София така или иначе можеше да използва общински електромобил. Само такива бяха позволени, след като в началото се започна само с "нискоемисионни зони". Беше плавен преход, но хората бързо видяха ползите и недоволството беше забравено.

Извади смартфона и се замисли: според приложението можеше да хване електробусче до метрото, пристигащо след три минути, можеше да отиде и с електрическа тротинетка. Избра рейса, защото знаеше, че метрото е синхронизирано с разписанието и ще пристигне в секундата, в която слезе долу. А не искаше да закъснява.

- Здравейте г-жо кмет, нали ще успеете да дойдете днес за презентацията? На Вас дължим благодарности, че позволихте София да бъде иновативен център за обмяна на опит между други европейски градове, искащи да внедрят същите решения, - чу познат глас в метрото. Семинарът щеше да се проведе в една от четирите технологични индустриални зони на столицата късния следобед.

- Разбира се, отговори усмихнато тя.

Когато излезе от метростанция "Сердика" реши да мине напряко - нямаше проблем за обувките с тънки токчета, защото дори между паветата нямаше нито една дупка, а тротоарите в центъра отдавна бяха с еднакви и добре подредени гранитни плочки като на "Графа", който през 2018 г. стана пример за качествено възстановяване на емблематични за града зони. Плочките - идеално равни, дори показваха блясък на показващото се отвреме-навреме слънце. Целият център гъмжеше от пешеходци и само тук-там по споделените улици, като "Шишман", се срещаха електромобили.

Пълно беше и с туристи, които спокойно разглеждаха безбройните забележителности на българската столица, запазените стари къщи, музеите и, разбира се, откритите за посещения само преди няколко месеца разкопки на древна Сердика пред църквата Св. Неделя, където пространството също беше претърпяло неузнаваема промяна.

Замисли се как навремето датският архитект Ян Геел беше казал, че в София трамваите имат невероятен потенциал. И се усмихна на себе си, защото още тогава бе послушала този съвет и сега се виждаше ефектът: по-нататък започват зелените трамвайни трасета на номера 5 и 7, губещите се в новите линейни и речни паркове по пл. "Македония" и в "Манастирски ливади".

Днес зеленото всъщност е нещо като символ на града - през сателитните снимки цяла София изглежда по друг начин заради "зелените покриви" на блоковете, болниците и училищата в кварталите. Не струваше много, а промяната, която се постигана беше огромна.

Пресичайки погледна на юг -планината Витоша бе станала още по-притегателно място заради възстановените лифтове и пълната забрана за автомобили. Спомни си, че имаше известно колебание дали да наложи въпросната забрана и наум се поздрави, че не бе поела в тази посока.

В залата вече я очакваха на първото за деня събитие.

- Нека поздравим днес София, зелена столица на Европа, столица на спорта и културата, иновациите, растежа, с няколко награди за "умен град"...

Усети се как вече не чува думите. Мислите трескаво прехвърляха десетките проекти, решения, реформи... колко много се бе променила София за тези 12-13 години под нейното ръководство.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал

Да ви разкажем нещо интересно?

Да ви разкажем нещо интересно?

ВСС завинаги

ВСС завинаги