Новият брой: Пътят към Шенген
Close
Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите
Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите    ©  Юлия Лазарова

Коментар | По жълтите павета: Три пръста фуги, колкото да мине корупцията

Поредният провален знаков ремонт на Столичната община разкрива порочните практики в строителния сектор

Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите    ©  Юлия Лазарова

KoЖълтите павета в центъра на София са редени през 1907-1908 г. Общо 60 хил. кв.м керамичен паваж, който преобразява града и го превръща в истинска европейска столица. Оттогава паветата, превърнали се вече в символ, не са пипани от майстори. Издържали са цели 115 години само с дребни ремонти при счупвания или пропадания на настилката. Но не успяха да издържат на управлението на ГЕРБ, кмета Йорданка Фандъкова и верните им строителни фирми.

Седмица след първия, но очевидно не и последен ремонт на настилката по бул. "Цар Освободител" паветата вече са толкова разместени, че изглеждат много по-зле от преди. На места има по над три пръста фуги и човек може буквално да си вземе паве с ръка стига да се наведе. А в началото са били толкова плътно наредени, че чак е имало ръководство за това как се вади първото паве при нужда от ремонт.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

KoЖълтите павета в центъра на София са редени през 1907-1908 г. Общо 60 хил. кв.м керамичен паваж, който преобразява града и го превръща в истинска европейска столица. Оттогава паветата, превърнали се вече в символ, не са пипани от майстори. Издържали са цели 115 години само с дребни ремонти при счупвания или пропадания на настилката. Но не успяха да издържат на управлението на ГЕРБ, кмета Йорданка Фандъкова и верните им строителни фирми.

Седмица след първия, но очевидно не и последен ремонт на настилката по бул. "Цар Освободител" паветата вече са толкова разместени, че изглеждат много по-зле от преди. На места има по над три пръста фуги и човек може буквално да си вземе паве с ръка стига да се наведе. А в началото са били толкова плътно наредени, че чак е имало ръководство за това как се вади първото паве при нужда от ремонт.

Всъщност резултатът, който е напът да доведе до пълното съсипване на жълтите павета, обаче не би трябвало да е изненадващ. Все пак този ремонт е от авторите на няколко строителни феномена - разтопения асфалт по бул. "Дондуков" заради "непредвидимата майска жега" от 27 градуса, изпочупените плочки по "Графа" заради "изненадващия" автомобилен трафик, вълните по "Цариградско шосе", пропадащите алеи в "новия" Западен парк и много други. Но както се казва, с този капацитет - толкова. Просто годините умишлено картелиране на сектора унищожиха конкуренцията при строителите.

Официалното обяснение за разместилите се павета е великолепно. Според представителя на фирмата изпълнител "Трейс груп холд" Красимир Цоклинов причината са шофьорите. "Тук трафикът е много голям, има пешеходна пътека и шофьорите, като набиват спирачки, извършват допълнително усилие върху настилката и става приплъзване и избутване", обясни той в ефира на bTV, уверявайки, че се спазва автентичната технология за редене на паважа. Само за сведение - преди ремонта по жълтите павета се е случвало да минават танкове с тегло над 41 тона. Допълнителното усилие от тях не доведе до приплъзване и избутване.

Тук е мястото само да припомним, че през 2017 г. пак "Трейс" прави ремонт на тунела на НДК и нареди накриво обезопасителните колчета, използвайки пак абсурдни обяснения.

Зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов също посочи автомобилите като виновник за разместването на жълтите павета, добавяйки още: "По всяка вероятност широките фуги на още непренаредените павета на кръстовището (на бул. "Цар Освободител" и ул. "15 ноември") позволяват леко преместване на паветата и така са отворили фугите тук, където автомобилите спират". Абсурдът тук е, че преди пренареждането този проблем не съществуваше и преместване на павета нямаше.

И всичко това се случва, след като от 2013 г. жълтите павета са обявени от същата тази община за културно наследство, заради което се изисква при ремонт да бъдат възстановени в същия вид.

Разбира се, възможно е и обяснението за ситуацията да не е некадърност. Може и организаторите автентично да мразят киселата софийска група, известна още като "жълтопаветници", и да са решили да унищожат символа им. Но да не бъдем чак толкова лоши. По-скоро е първото.

Все още няма коментари
Нов коментар