След COP27: Как Европа може да поеме лидерството в опазването на климата

ЕС трябва да покаже, че климатичните действия са съвместими с устойчивата енергийна сигурност

Европейското послание на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бе, че задачата "може да бъде изпълнена"
Европейското послание на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бе, че задачата "може да бъде изпълнена"
Европейското послание на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бе, че задачата "може да бъде изпълнена"    ©  Reuters
Европейското послание на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бе, че задачата "може да бъде изпълнена"    ©  Reuters
Суси Денисън е директор на програмата European Power в Европейския съвет за външна политика (ЕСВП)

Последните часове до приключването на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бяха може би най-натоварените. Финалната версия на приетия документ включваше допускането на "нискоемисионна енергия", което остави с горчив вкус страните, приели предложението на Индия за прекратяване на употребата на всички изкопаеми горива.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Суси Денисън е директор на програмата European Power в Европейския съвет за външна политика (ЕСВП)

Последните часове до приключването на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP27) бяха може би най-натоварените. Финалната версия на приетия документ включваше допускането на "нискоемисионна енергия", което остави с горчив вкус страните, приели предложението на Индия за прекратяване на употребата на всички изкопаеми горива.

Но същевременно през последните дни имаше съществен обрат, който доведе до известен успех на конференцията, а именно фондът за загуби и щети. Точно когато COP27 бе изправена пред приключване с блокаж по въпроса за фонд с репарации за държавите, които са най-засегнати от климатичните промени, на масата бе поставен план. ЕС обяви, че ако има световно споразумение за пик на емисиите до 2025 г., ще подкрепи нов глобален фонд за финансова подкрепа на действията срещу климатичната катастрофа в най-уязвимите страни. До този момент ЕС и САЩ блокираха идеите, представени от по-малко развитите икономики.

От връщането на САЩ в Парижкото климатично споразумение Брюксел и Вашингтон следват различен стил на лидерство в тази област. Американският подход е фокусиран върху изпълнението на целите на парижката сделка чрез държавна помощ за бизнесите, искащи да инвестират в чиста енергия, за да бъдат конкурентни. ЕС от друга страна се стреми да води, като задава пример чрез "Европейската зелена сделка" - първият опит на глобална сила да трансформира икономиката си чрез декарбонизация. Философията на тази сделка бе да се вземат първо тежките решения, като се използват регулации, за да се накарат бизнесите да се променят.

Но целите на ЕС се сблъскаха с голяма пречка през 2022 г., когато Русия започна войната си срещу Украйна. В последвалата енергийна криза държавите от съюза бързо опитаха да заменят доставките на изкопаеми горива от Русия с такива от други места, като така ограничиха доставките на други държави и тласнаха нагоре глобалните цени на природния газ. Когато преди COP27 европейските лидери призоваха останалите страни да изпълнят климатичните си цели, отстъпвайки същевременно от своите, те бяха обвинени в лицемерие, тъй като игнорираха обещанията си за декарбонизация, когато енергийната им сигурност беше заплашена.

Конференцията в Шарм ел-Шейх показа колко крехък е глобалният консенсус за сътрудничество по проблемите с климата.

Както показва новият механизъм за проследяване на енергийните сделки на ЕСВП, има доза истина в тези обвинения. От новите сделки за доставка на енергия, които ЕС е сключил през 2022 г., едва половината имат някакъв елемент на чиста енергия.

Конференцията в Шарм ел-Шейх показа колко крехък е глобалният консенсус за сътрудничество при решаването на проблемите с климата. И предвид липсата на напредък спрямо прекратяването на употребата на изкопаеми горива на COP27, европейските ангажименти за климатични действия са необходими повече отвсякога. Далеч не е ясно, че новият американски президент след изборите през 2024 г. ще бъде толкова отдаден на климатичния дневен ред, колкото в момента е Джо Байдън. Ако ЕС отстъпи от лидерската роля, която играе през последните години, пътят към глобалната декарбонизация ще стане от труден направо невъзможен.

Настоящето обръщане на съюза към каузата за повече климатично финансиране на най-уязвимите държави е добре дошло, но е недостатъчно, за да продължи да бъде движеща сила в областта през идващите месеци и години. ЕС трябва да подсили климатичното си лидерство, давайки пример и показвайки, че климатичните действия са съвместими и са ключова част от устойчивата енергийна сигурност както в Европа, така и в останалите части на света.

Ако ЕС отстъпи от лидерската роля, която играе през последните години, пътят към глобалната декарбонизация ще стане от труден направо невъзможен.

ЕС се нуждае от план за бързо инвестиране и разширяване на чистата енергия, като демонстрира, че климатичните инвестиции ще се отплатят. Инвестирането в една устойчива индустриална трансформация в съюза ще постави Брюксел в по-добра позиция да се състезава със САЩ. Като вземе пример от американските действия, ЕС може да упражнява свои вид климатична сила, която му позволява да бъде както конкурентен и поддържащ здравословно съперничество с бизнеса в САЩ, така и подкрепящ по-уязвимите икономики.

Една успешна европейска комбинация от инвестиции и регулации може дори да убеди Вашингтон да направи повече относно регулациите. Два глобални региона, използващи сходни методи за декарбонизация, са по-силни от един в състезанието с китайския модел, подхранван от въглерода. Но европейските лидери трябва да действат сега, да предложат необходимото количество инвестиции и стимули за чиста енергия, да оформят ситуацията след COP27 и да накарат останалите да въведат тези принципи. Европейското послание в Шарм ел-Шейх, че задачата "може да бъде изпълнена", трябва да бъде последвано от демонстрация, че ЕС може да го направи у дома на практика.

Механизмът на ЕСВП за проследяване на енергийните сделки

Основните общоевропейски констатации от "Проследяването на енергийните сделки" на ЕСВП включват:

- Европейците все повече обръщат поглед към Близкия изток и Северна Африка в опитите си да диверсифицират доставките. Партньорствата с производители в Катар, Обединените арабски емирства, Алжир, Либия и Египет, както и Ангола, Демократична република Конго и Намибия, са широко застъпени в рамките на блока. Няколко от тези сделки ще изискват нова инфраструктура, като терминали за втечнен природен газ (ВПГ) или нови тръбопроводи. Тези връзки обаче биха могли да ограничат пространството за маневриране на ЕС по отношение на опасенията за човешките права в страните доставчици.

- Налице е също изграждане на по-силни връзки между САЩ и ЕС. В Германия например Energie Baden-Württemberg и американската компания Venture Global LNG постигнаха споразумение за доставка на 1.5 млн. тона ВПГ годишно през юни 2022 г. В Полша през октомври 2022 г. правителството обяви, че американска компания Westinghouse ще построи първата атомна електроцентрала в страната до 2033 г. В по-широк план Европейската комисия сключи договор, според който САЩ ще увеличат износа си на втечнен природен газ за пазара на ЕС с най-малко 15 млрд. куб. метра тази година.

- Около половината от договорите, сключени в ЕС, са насочени към чиста енергия. Въпреки непосредствения натиск върху веригата за доставки, породен от конфликта в Украйна, изследването на ЕСВП разкрива, че европейците все още се опитват да поддържат сигурността на чистата енергия в перспектива. Енергийните компоненти на сделките обаче са с различна степен на задълбоченост - от проучване на възобновяеми енергийни източници до развитие на подходяща инфраструктура и до директен внос на чиста енергия. След неуспеха на COP27 да постигне съгласие за работен план за постепенно намаляване на изкопаемите горива, има нова спешност за лидерство на ЕС да инвестира в алтернативи.

- Нараства разбирането, че страните членки на ЕС не трябва да се състезават една с друга, а вместо това трябва да сключат общи споразумения с доставчиците. Но дискусиите в Европейския съвет относно предложението на Европейската комисия за съвместна енергийна платформа ще тестват доколко държавите членки са готови да бъдат прозрачни помежду си по отношение на сделките, които договарят.

- Европейската комисия играе важна роля в преговорите, като един от най- добрите посредници на сделки за ЕС. През март 2022 г. САЩ обещаха да увеличат износа си на ВПГ за Европа след среща между председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен и американския президент Джо Байдън. През юни и юли ЕК също подписа споразумения с Египет, Израел и Азербайджан за увеличаване на износа им на газ за блока. През октомври 2022 г. комисарят на ЕС по въпросите на енергетиката се срещна с алжирския си колега, за да укрепи партньорството между страните - процес, подкрепен от значителния износ на газ от Алжир за Италия, Франция и Испания. ЕС също поддържа контакт с Норвегия - най-големият си доставчик на газ, за да проучи начини за стабилизиране на енергийния пазар.
Все още няма коментари
Нов коментар