Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Какво ще стане с цените на горивата

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Петролът е като дивите животни - който го хване, си е негов", казва през 50-те години на XX век един от първите американски петролни милиардери, Жан Пол Гети. От тогава досега обаче картината с пазара на петрол е много по-сложна. От началото на годината и много по-скъпа.

Войната на Русия в Украйна се води на много фронтове по целия свят. Извън най-тежкия - този, в който всеки ден умират стотици хора, в момента се случва и една от най-мащабните икономически войни в историята на човечеството. Санкциите, които Европейския съюз, САЩ и всички останали страни наложиха на Русия, имаха за цел да намалят нейните възможности да финансира агресията си към съседни държави. До момента те може и да затрудняват Москва, но не успяват да спрат войната. От началото на декември санкциите минаха на много по-сериозно ниво.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"Петролът е като дивите животни - който го хване, си е негов", казва през 50-те години на XX век един от първите американски петролни милиардери, Жан Пол Гети. От тогава досега обаче картината с пазара на петрол е много по-сложна. От началото на годината и много по-скъпа.

Войната на Русия в Украйна се води на много фронтове по целия свят. Извън най-тежкия - този, в който всеки ден умират стотици хора, в момента се случва и една от най-мащабните икономически войни в историята на човечеството. Санкциите, които Европейския съюз, САЩ и всички останали страни наложиха на Русия, имаха за цел да намалят нейните възможности да финансира агресията си към съседни държави. До момента те може и да затрудняват Москва, но не успяват да спрат войната. От началото на декември санкциите минаха на много по-сериозно ниво.

Първо Европейския съюз наложи ембарго върху по-голямата част от петролните доставки от Русия. Двете държави, които продължават да получават петрола си оттам, са Унгария (по тръбопровод през Украйна) и България, за която правителството на Кирил Петков договори изключение, така че да приема още известно време руски танкери. В същото време държавите от Г-7 - седемте най-големи икономики в света (без Китай), обявиха свой вариант на санкциите - таван върху цената, на която може да се продава руският петрол - 60 долара за барел. При обявяването на тази марка пазарната цена беше малко над 90 долара за барел. Държавите от Г-7 имат инструменти да наложат тази цена през собствеността върху петролните танкери, където имат сериозен дял, но най-вече през застрахователните компании, които застраховат петрола в самите танкери. През тези мерки таванът на цената може да бъде наложен практически по целия свят. Дори и Русия да си купи достатъчно танкери (която тя се опитва да направи), те не могат да минат през места като например Босфора, ако не са застраховани. Дори да стигнат по други маршрути до например Китай и Индия, те нямат каквато и да е причина да плащат по-висока цена от тавана. Правилото на Жан Пол Гети вече не работи - Русия може и да е хванала петрола, но той не е изцяло неин.

Това е спорна мярка. Фактът, че седемте най-богати демокрации ограничават свободата в пазара на петрол, не е особено приятен. Има и притеснения, че западният свят (включително и България) може да пострада повече отколкото Русия, ако тя успее да намери алтернативни пазари, дори и на по-ниска цена. Глобалната сметка ще се прави поне след няколко месеца, но дотогава ембаргото на ЕС има преки ефекти за България.

Единствената българска рафинерия - "Лукойл Нефтохим", е двойно критична - до момента тя работи 100% с руски нефт и се управлява от руска компания. За известно време тя може да разчита на договореното изключение и да продължи да внася, но проблемът е, че няма да може да изнася рафинираните петролни продукти в други европейски държави. Това поставя бизнес модела й пред сериозен проблем, защото нейният капацитет е много по-голям, отколкото е българският пазар. И в момента продукция от Бургас се изнася за съседни страни. Вероятността за криза - такава, в която няма да има гориво, не е голяма, но случващото се сега ще има отражение върху крайните цени на горивата (а оттам и отношение към инфлацията) през следващите месеци. (Всичко по темата за бъдещето на "Лукойл" в България и какво ще става на пазара на петрол четете тук.)

В броя ще видите още:

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1

    Ако това горе се преведе на разбираем език политкоректното говорене в обзора на анонимния автор, стават ясни няколко неща:

    1. Западът (наричан за по-внушително тук Г-7) налага непазарни ограничения, които по същество представляват търговско-икономическа война. А на война - като на война;
    2. В основополагащия документ на СТО (която е един от трите кита на Брентън-Удската система за доминацията на долара, заедно с МВФ и СБ) категорично не се допускат каквито и да било санкционни, преференциални/забранителни и пр. режими в световната търговия.
    Да, това е в следвоенното (1944 г) време, когато доларът тепърва трябваше да завладява света. Когато той вече е доминиращата стока, може - явно - да се ползват и икономически войни без това да впечатлява стожерите на т.нар. Свободен свят;
    3. Системата от санкции срещу Русия се прилага далеч преди 24 февруари и наблягането на тази дата разчита на възпитаваното късопометие на публиката.
    Някой помни ли СоСом от времето на Студената? Макар и официално отменен през 1994 г, много от забраните, включени в ограничителния режим. под друга форма останаха;
    4. Преди 20-тина години убийствени санкции бяха наложени на Иран. Дори, когато формално бяха вдигнати през 2015 г, ирански активи за 55 млрд долара останаха блокирани в американски банки. Подобно се случи и с венецуелското злато на съхранение н Британската банка. Доларови и в евро активи на руската държава са блокирани в САЩ и ЕС. Откъдето и да го погледнеш, си е кражба!
    5. Петролната война на Запада срещу Русия е твърде рискова, защото е насочена срещу третия производител в света. Санкциите разчитат, че доминиращите на застрахователния пазар при морски превози компании са британски. И те така ще контролират обявената цена на застрахования превозван по море нефт. Но само при присъединилите се към санкциите държави, т.е. Запада. Макар и не толкова известни, има и индийски, китайски, турски, бразилски и пр. компании, които също застраховат и не се интересуват от таван на цената. Казано иначе - санкциите видимо ще ударят само санкциониращите;
    5. Енергийно закъсваща Европа си оставя без никакви ограничения нефтопровода Дружба, по койт нефт, освен към споменатата от нанонимния автор Унгария, отива и в Полша, Румъния, Гермаия, Чехия. Ако по една или друга причина той спре - какво става?
    6. Анонимният автор видимо ни подготвя отдалеч и за спиране на Нефтохим-а. Но с това левче в повече в цената, което изсмуква от пръстите си, ли ще докара горива? Откъде? Ще стане като с Кироасеновия LNG ли?
    Анонимникът мълчи...
    Той е по пропагандата, не по решенията!

    Нередност?
Нов коментар