Парите за биокомбуча свършиха
Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Събуждам се към девет, правя си бавно филтрирано сингъл ориджин кафе и докато му се наслаждавам, отварям компютъра да свърша малко работа. Стигам до офиса точно когато топлият обяд е сервиран в кантината, и мога да си избирам между няколко вегански биоопции и любимото ми - три вида наливна комбуча. Следобеда излизам по-рано, за да имам време да се подготвя за пикника до реката, който сме си организирали с колеги." Това беше (с леки преувеличения) съдържанието на employer branding клип пуснат по социалните мрежи от една технологична компания в средата на миналата година. Малко след това Илън Мъск коментира под него: "А кога работите?"
Няколко месеца по-късно основателят на Tesla и SpaceX купи Twitter и започна да показва другата концепция за работа в технологичните компании. Част от залите за срещи в централния офис на Twitter в Сан Франциско бяха преоборудвани на спални, за да могат служителите да спят там, и това беше само едно от посланията, че романтичният период, когато едно от най-големите притеснения на служителите е, че безплатните банани не са био, е свършил. Всъщност това, което свърши, бяха евтините и изобилни пари, а заедно с тях си отиде и моделът на част от технологичните компании за ръст, базиран само върху привличането на нов капитал срещу обещанията за бъдещи печалби.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове"Събуждам се към девет, правя си бавно филтрирано сингъл ориджин кафе и докато му се наслаждавам, отварям компютъра да свърша малко работа. Стигам до офиса точно когато топлият обяд е сервиран в кантината, и мога да си избирам между няколко вегански биоопции и любимото ми - три вида наливна комбуча. Следобеда излизам по-рано, за да имам време да се подготвя за пикника до реката, който сме си организирали с колеги." Това беше (с леки преувеличения) съдържанието на employer branding клип пуснат по социалните мрежи от една технологична компания в средата на миналата година. Малко след това Илън Мъск коментира под него: "А кога работите?"
Няколко месеца по-късно основателят на Tesla и SpaceX купи Twitter и започна да показва другата концепция за работа в технологичните компании. Част от залите за срещи в централния офис на Twitter в Сан Франциско бяха преоборудвани на спални, за да могат служителите да спят там, и това беше само едно от посланията, че романтичният период, когато едно от най-големите притеснения на служителите е, че безплатните банани не са био, е свършил. Всъщност това, което свърши, бяха евтините и изобилни пари, а заедно с тях си отиде и моделът на част от технологичните компании за ръст, базиран само върху привличането на нов капитал срещу обещанията за бъдещи печалби.
Разбира се, образът на разглезените технологични компании е много силно преувеличен - тези от тях, които успяват, го правят с цената на упорит труд. Ако в техните офиси се сервира биокомбуча, тя е допълнение към усилената работа, а не неин заместител. Освен това цената на успеха не е унищожителна работа по 16 часа на ден, дори напротив - това обикновено е рецепта за провал. Вярно е обаче и друго - през следващите месеци, а вероятно и години, компаниите ще се лишат от някои екстри. Те ще трябва да се справят с 1) високата инфлация (и съответно повишаването на разходите за труд), 2) по-скъпия и недостъпен капитал и 3) турбулентните борсови пазари. Една от първите и съвсем нормални реакции на това бяха съкращенията на хора.
Само през миналата година близо 150 хил. души от технологичния сектор бяха уволнени. Освен Twitter (и Tesla) много други от големите и известни тех компании като Meta, Amazon, Booking, Microsoft се лишиха от хиляди хора през последните месеци.
Едно от обясненията за случващото се е, че сега се компенсира свръхнаемането през последните години. Евтините пари се харчат лесно, а най-лекият начин да се свърши повече работа е да се назначат още хора. Картината обаче е малко по-сложна. Както ще видите в темата на броя, по различни причини технологичният сектор вече е подвластен на естествените икономически цикли. Световната икономика в момента се забавя и съкращенията в тех компаниите са един от ефектите.
България е в периферията на развития свят и големите вълни губят силата си, докато стигнат дотук. В случая - за добро. Зимата в технологичния сектор - както и метеорологичната, тук засега не изглежда да е студена. Ефекти има, но те не са драматични. Парите за биокомбуча може и да са свършили, но за финансиране на добри идеи винаги ще се намерят.
В броя ще откриете още:
- Защо лихвите по жилищни заеми в България изведнъж се наредиха сред най-ниските в ЕС
- "Златната" митница на Свиленград: общинският съвет в Свиленград мести митническото бюро в града на паркинга на Размиг Чакърян-Ами
- Ахмед Доган и 40-те милиона или как "Булгаргаз" мистериозно се отказва да иска 40 млн. лв. вземания от ТЕЦ "Варна"
- Най-големите търговци на храни в България: още магазини в периода на растящите цени
- Германската "ВИТТЕ аутомотив" ще удвои производството си в Русе с трети завод
1 коментар
Жега...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.