Фискалните правила на ЕС - край на старото, приветстваме новото
Реформите и инвестициите, насочени към стимулиране на растежа, трябва да са неразделна част от всеки сериозен план за намаляване на дълга


Мартин Вервей

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
За пореден път ЕС доказа, че е в състояние да се адаптира към нови обстоятелства. Наистина, често в разгара на най-трудните периоди се извършва най-значителен напредък. Това е особено вярно, когато става дума за развитието на нашия икономически и паричен съюз.
За пореден път ЕС доказа, че е в състояние да се адаптира към нови обстоятелства. Наистина, често в разгара на най-трудните периоди се извършва най-значителен напредък. Това е особено вярно, когато става дума за развитието на нашия икономически и паричен съюз.
Миналата година Европейската комисия представи своето виждане за най-всеобхватната реформа на фискалните правила на ЕС. Тези насоки са последица от редица икономически сътресения, които изискваха бързи, енергични и в някои случаи безпрецедентни политически отговори. За да предостави на правителствата необходимото поле за реагиране спрямо сеизмичните икономически и социални предизвикателства, породени от COVID-19 и агресивната война на Русия срещу Украйна, ЕС временно облекчи фискалните си правила. Подходът подейства. Благодарение на мерките за икономическа подкрепа на национално равнище и на равнище ЕС милиони хора запазиха работата си и предприятията не затвориха врати.
Разбира се, този успех не трябва да ни заслепява за някои сериозни последици от продължителен период на фискална подкрепа. Публичният дълг нарасна, в някои случаи до много високи равнища. Сега е необходимо да се обърне внимание на този въпрос. Стабилните публични финанси са предпоставка за устойчив икономически растеж. Чрез създаване на буфери, когато времената са добри, можем да реагираме по-добре при бъдещи кризи.
Доброто управление на публичните финанси е още по-важно предвид икономическите и бюджетните перспективи за следващото десетилетие. Екологичният и цифровият преход и необходимостта от укрепване на капацитета на Европа в областта на сигурността ще изискват значителни и продължителни публични инвестиции. След десетилетие на изключително ниски лихвени проценти, през идните години условията за финансиране вероятно ще бъдат по-неблагоприятни. Въздействието на застаряването на населението върху публичните финанси става все по-видимо.
Надеждните фискални правила, с ангажимент за спазването им и с подходящи инструменти за гарантиране на тяхното прилагане, са от съществено значение за осигуряване на стабилни публични финанси в целия ЕС. Ето защо комисията представи конкретни идеи за тези правила въз основа на редица ключови принципи.
Първо - подход, който да е еднакъв за всички, не работи. Фискалната ситуация, предизвикателствата и икономическите перспективи се различават значително в 27-те държави на ЕС. Правила, които определят едни и същи цели и изискват един и същ темп на фискална корекция за всички, не са нито оптимални, нито приемливи в широк план. В новата рамка за държавите ще има различни правила предвид предизвикателствата, свързани с техния държавен дълг, за да се определи подходящ план за фискална корекция.
Второ - националната ангажираност е от решаващо значение. Средносрочните фискални и икономически стратегии, които гарантират устойчивост на дълга, следва да бъдат разработени от всяка държава членка при една ясна и прозрачна рамкова уредба на ЕС.
Трето - и реформите, и инвестициите са от ключово значение. Някои държави с най-високите равнища на публичен дълг последователно са реализирали бюджети с ниски първични дефицити. Въпреки това равнището на дълга остана неумолимо високо в резултат на слабия растеж. Ето защо реформите и инвестициите, насочени към стимулиране на растежа, трябва да са неразделна част от всеки сериозен план за намаляване на дълга.
И накрая - правилата трябва да се прилагат. Честа критика са незачитането и слабото им прилагане. За да функционират, фискалните правила трябва да бъдат реалистични, надеждни и всички да носят отговорност за тях. Предложенията на комисията целят постигане на нов компромис: по-прости правила и по-реалистични планове за фискална корекция при по-строг и по-ясен режим на прилагане.
За стабилността и просперитета на ЕС е от съществено значение да се постигне съгласие по преразгледаната фискална рамка. Сега е моментът.
1 коментар
Това на снимката са еврата на барплота в къщата на Прокопи на Буджака. Обикновено са долари.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.