Бизнес седмицата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес седмицата

Бизнес седмицата

1886 прочитания

Цифром

1125

лв. стойност на 1000 лв., инвестирани в БГ40 преди една година

Източник: БФБ

Движение

72

млн. броя са продадените нови автомобили в цял свят през 2010 г., сочи анализ на J.D. Power and Associates Automotive Forecasting. До момента върховото постижение беше през 2007 г. (70 млн. леки автомобила).

Награда

100

хил. лв. е наградата в конкурса на фондация Empower United за млади предприемачи, които имат свежа идея за стартиране на собствен бизнес. Конкурсът се провежда за втора година.

Държавните жп компании свиват персонала си

Заем БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще намалят служителите си съответно с 2800 и 2944 души до 2014 г. Това е предвидено в споразумението за заем на държавните дружества със Световната банка. Зам.- транспортният министър Камен Кичев съобщи, че международната институция е потвърдила решението си да отпусне 600 млн. лв. кредит на жп компаниите. От тях БДЖ ще получи 460 млн. лв. за погасяване на стари дългове. Първият от трите транша се очаква в средата на 2011 г.

България остава фаворит за офшоринг услуги

Подреждане България остава сред най-привлекателните страни в Източна Европа за офшоринг услуги. Това става ясно от новата класация на консултантската компания A.T. Kearney. Страната ни се нарежда на 17-о място в света, а през предходната година заемаше 13-а позиция. Критериите, според които се прави класатцията, са три - финансова привлекателност, умения и достъп до работна ръка и бизнес среда. Въпреки доброто представяне България изостава по отношение на човешките ресурси.

RyanAir се отказа от полетите до Барселона

Фалстарт Нискотарифната компания RyanAir няма да лети до Барселона от летище Пловдив. През декември от компанията обявиха, че след Пловдив - Лондон през март откриват втората си - до летище Жирона, в близост до испанския град. Правителството на Каталуния обаче е отказало преподписване на 5-годишния договор с превозвача. От компанията съобщават, че общият брой на закритите дестинации е 18. Това ще намали трафика на барселонското летище от 4 млн. на година до 2.3 млн.

Сделки и проекти

"Блек сий мъсълс" ще изгради ферма за черни миди в района на "Каваците", като средствата ще бъдат осигурени по оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство". Инвестицията е на стойност 138 хил. лв., а одобрената безвъзмездна финансова помощ е близо 83 хил. лв.

Компанията "Арка ЛТД" е спечелила конкурса за строител на българските щандове на започващите през следващия месец големи туристически борси. Тя ще построи щандовете на България на изложения ITB в Берлин, MITT и Intourmarket в Москва, както и UITT в Киев, а договорената сума е около 800 хил. лв.

Община "Сапарева баня" планира да направи нов сондаж за минерална вода, който е необходим, за да се реализира проектът за геотермална централа, който съществува от 2005 г. Строителството ще се осъществи поетапно с финансовата помощ на Световната банка.

Нискотарифната авиокомпания Easyjet ще нанася върху самолетите си нанобоя, която ще намалява съпротивлението при полет с цел да бъде намален разходът на гориво. Изчислено е, че това покритие може да намали консумацията на гориво от самолетите с 1-2%.

Словом

"Интересът на нови компании да инвестират на българския пазар е огромен, макар че краткосрочните планове за експанзия на фирмите ни в момента са ограничени по лесно обясними икономически причини. Проектите са много, просто не всички ще се осъществят в непосредствено бъдеще. Но най-изненадващото е огромното им разнообразие."

Рафаел Мендивил, посланик на Испания в България

"През предходната 2010 г. изгодни предложения за покупка на имот се намираха във всички сегменти на пазара на имоти. Това остави у потребителите усещането, че цените трайно ще вървят надолу. През последните два месеца на годината обаче продавачите и инвеститорите демонстрираха твърдост и цените в средния сегмент се стабилизираха."

Тихомир Тошев, изпълнителен директор на "Кредит център"

"Формира се нов инвестиционен балон на суровините, петрола, земеделските продукти. А при толкова ниски лихви, най-вече на американската централна банка, на японската, на европейската, и при толкова голяма ликвидност на пазара, парите просто трябва да отидат някъде и няма начин да не се произведе инфлация."

Георги Ангелов, макроикономист

"Създаването на "Съединени европейски щати" е възможно. Европейските народи сами трябва да решат дали да се стигне до пълно обединение. Говоря като европейски гражданин, а не като председател на Европейската централна банка. Убеден съм, че трябва да продължим по-нататък от планираното."

Жан-Клод Трише, президент на Еврпейската централна банка

"Тъй като инфлационните нива в Китай са доста по-високи от тези в САЩ, юанът на практика се повишава в реално изражение спрямо американския долар приблизително с 10% на година или повече. Ако тази тенденция се запази, това ще доведе до основна промяна в баланса на конкурентоспопобността не само за нас, но и за всички търговски партньори на Китай."

Тимъти Гайтнър, финансов министър на САЩ

Цифром

1125

лв. стойност на 1000 лв., инвестирани в БГ40 преди една година

Източник: БФБ

Движение

72

млн. броя са продадените нови автомобили в цял свят през 2010 г., сочи анализ на J.D. Power and Associates Automotive Forecasting. До момента върховото постижение беше през 2007 г. (70 млн. леки автомобила).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    По случай "Края на финансовата и икономическата криза" предстоят интересни събития в държавните предприятия. Например в НКЖИ и БДЖ ще има сериозни съкращения. Това нямало да се отрази на ръста на безработицата, защото държавата имала подготвена програма от мерки за създаване на нови работни места в частния (?!) бизнес. Не вярвам нещо от програмата да се случи, но за сметка на това поне 5 800 работни места ще изчезнат, поне 3/4 от тях ще бъдат реални хора на улицата, т.е. безработни на борсата. Така държавата ще се натовари със съответните плащания през бюрата по труда, а Не-в-Дянков няма да получи определени данъци и осигуровки.
    Междувременно, в частния бизнес оптимизацията на работни места и производства продължава...
    Всъщност, исках да кажа, че слуховете за края на кризата са леко преувеличени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.