Коментари Daily 31 май: Данък "администрация"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коментари Daily 31 май: Данък "администрация"

Почти 57 млн. дни общо са прекарали гражданите и бизнеса в получаване на услуги от администрацията и съобразяване с регулаторните изисквания. Измерено в пари, това е огромен ресурс.

Коментари Daily 31 май: Данък "администрация"

И още: Игра на съдебна реформа

2427 прочитания

Почти 57 млн. дни общо са прекарали гражданите и бизнеса в получаване на услуги от администрацията и съобразяване с регулаторните изисквания. Измерено в пари, това е огромен ресурс.

© Юлия Лазарова


Стопанска политика 

Данък "администрация" 

От коментар на Красен Станчев, председател на УС на Института за пазарна икономика

Икономическото понятие за ефективност не е приложимо към  т.нар. правителствени услуги, така добре представени като разход на време миналата седмица от ИПИ.  Характеристиката на "публичните услуги" е следната: 1. Липса на избор на доставчик; 2. Липса на конкуренция при предлагането им; 3. Няма договаряне на цени (освен тайно); 4. Рано или късно става ясно, че те са всъщност задължения, наложени върху дадена юрисдикция с насилие или заплаха от насилие (последното много ясно си личи от обстоятелството, че над 87% от "услугите" са "от" НАП).

Правителственият доклад за състоянието на администрацията през 2014 г. е много интересно четиво. Нека се опитаме да си представим времето, което обществото като цяло е прекарало за получаване на услуги от администрацията (от гражданите и бизнеса) и за съобразяване с изискванията за регулиране на стопанската дейност (само от бизнеса). 

Резултатът от много хипотетична и, трябва да отбележим, минималистична сметка е почти 57 млн. дни общо за гражданите и бизнеса, необходими за получаване на услуги от администрацията и съобразяване с регулаторните изисквания. Видно е, че измерено в пари, това представлява огромен ресурс.

Причината за този резултат е най-вече в прекалено големия брой услуги, които се предоставят от администрацията (по закон), и над 1251 незаконно издадени лиценза от общините (извън техните правомощия). Необходима е незабавна отмяна на незаконно администрираните режими от общините и на някои регулаторни режими, защото:

- Много от българските фирми са все още недостатъчно конкурентоспособни за външните пазари и администрацията ги "дърпа" допълнително с излишни изисквания и разходи

- Административните услуги/регулаторни режими често са потенциален източник на корупция – да се получи разрешителното бързо или от субект, който не изпълнява напълно изискванията

- Всички разходи на бизнеса по ненужни изисквания за регулиране на дейността им се прехвърлят към крайните потребители, т.е. всички ние плащаме цена "администрация" като част от цената на стоки и услуги, които абсолютно излишно са регулирани.

Сметката на ИПИ позволява да се намери и паричният израз на цената. При текуща средна заплата от 859 лева на месец стойността на "работата" на българските граждани и фирми с правителството е почти 4.1 млрд. лева за 2015; в края на година, отчитайки ръста на заплатите – вероятно 4.3 млрд. лева, или 5.2% от прогнозния БВП за тази година. 

Важно е да се подчертае, че сметката не е пълна - тя е за астрономически дни и не включва времето за подготовка на документи, времето за административно обучение и инструкции, времето за несъобразяване със задълженията (когато те се изживяват като несправедливо наложени) и защита от възможни санкции (както и предохранителни мерки спрямо тях), времето за проверки по изпълнението и времето, което различни групи от граждани и фирми инвестират, за да си осигурят някоя привилегия за сметка на останалите...

В тези изчисления не влизат чистите задължения на гражданите и фирмите, наложени от правителствата, централната банка, съдилищата, общините и пр. със закон или друг нормативен акт, както и времевите и касовите разходи по повод дейността на различни безсмислени държавни агенции и вредите, нанасяни от тях и техните служители върху мирно работещите граждани и фирми. 

Позиция 

Игра на съдебна реформа

От анализ на Петя Владимирова в "Дневник"

 "Без промяна на конституцията съдебната реформа ще е половинчата. Този ВСС трябва да си иде - всеки както си е постлал." 

Премиерът Бойко Борисов, 16 април

Един от вариантите е промените на конституцията да не засягат настоящия състав на ВСС, а намаляването на мандата му да се прилага в бъдеще." 

Данаил Кирилов, председател на правната комисия от ГЕРБ, 28 май

Отстъплението от заявката "за махането на ВСС" се обявява от ГЕРБ като конструктивен компромис, под предлог че трябва да бъде привлечена опозицията за каузата на промените в конституцията. При това, след като основните компромиси бяха вече направени и в резултат прокуратурата от обект на реформата се превърна в неин субект, а Сотир Цацаров в основен ментор. Но дори и половинчатостта (по Борисов) на промените не е сигурна, ако погледнем как изглеждат мотивациите на политическите партии. 

БСП няма избор освен твърда опозиция. Партията няма енергия, нито традиция за радикалност в демократична среда и така изпуска своя шанс да покаже на електората си, че иска работещи независими прокуратура и съд. С най-примитивна политизация на темата БСП папагалски повтаря, че "властта иска да смени съдебните върхове и ВСС със свои хора", комично пропускайки, че същата власт в лицето на Цветанов и Борисов е благословила тези "върхове".

ДПС изчаква да се наредят всички карти, за да се насочат погледите към него. Защото заедно със сигурните 132-ма гласовете му са достатъчни да се изпълни минимумът от 160 депутати за конституционни промени. Блокираната ситуация може да е благовидното обяснение за евентуалното насочване на ГЕРБ към ДПС. Отказът на БСП да подкрепи промените придава допълнителната легитимация на такъв ход. Почти сигурно е, че ДПС (Пеевски) ще постави условието да не се пипа "независимостта на прокуратурата", каквато заявка вече направиха от партията. 

Реформаторският блок се опасява да се конфронтира с Борисов и главния прокурор Цацаров, чието взаимноизгодно сътрудничество твърде натрапчиво се експонира напоследък - защото може да коства на реформаторите още някой и друг подгонен от закона кмет, а защо не и депутат, точно пред изборите. 

Постепенното морално изтляване на РБ под десницата на Борисов един ден ще ги довърши: Кунева вече каза, че не трябвало да се правят нови предложения, понеже щели да разрушат "крехкия консенсус за промените", повтаряйки дословно препоръката на Цветан Цветанов.

Кой печели? При всички случаи печели статуквото в съдебната власт и Бойко Борисов - предизборно. Като върнем лентата, ще си спомним, че само мнозинството "Цацаров - Колев"  във ВСС не се изненада от революционната заявка на премиера на 16 април, че ще "си ходят", подминавайки думите му с мълчание. А в други случаи са реагирали остро и официално. Просто са знаели, че няма "да си ходят". 

Кой губи? Гражданите, които отново са жертва на политическите сметки и неизтребимото лицемерие, с което се бранят мафиотските интереси от зависима съдебна система.

А колко голяма е волята за реформа се вижда и по липсата на поне един коментар на политическите фактори в ГЕРБ по повод свирепата война, която се води срещу правосъдния министър. Но трябва меко, леко и с добро да го залъжат някак тоя министър, за да не вземе да хвърли оставка и да развали реформаторския имидж на властта.

Цитат на деня

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Има нива на партньорство между ГЕРБ и ДПС, свързани с местните избори, които не могат да бъдат прикрити. Нямам представа в какви отношения са Борисов и Пеевски, надявам се да не са добри, правим възможното да ги влошаваме.

Радан Кънев, съпредседател на РБ, в интервю за "Нова" на въпрос в какви отношения са според него Борисов и Пеевски


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK