С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 юни 2015, 17:11, 2974 прочитания

Коментари Daily 14 юни: Две години след протесите - новите въпроси #КОЙ

И още: Според Близнашки Христо Иванов, френският посланик и ЕС са некомпетентни; Успехите на правителството - Наливане на пари в черна дупка и съпричастност с виновните; Оставете гърците на избора им;

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В полунощ на 14 юни - деня, в който преди точно две години започнаха масовите протести, провокирани от от избора на Делян Пеевски за председател на ДАНС, въпросът #КОЙ освети сградата на парламента, Министерския съвет, БНБ и Съдебната палата. Прожекцията бе организирана от представители на "Протестна мрежа". По-късно през нощта плакат с надпис "Помните ли 14 юни 2013 г." и с въпроса #КОЙ се появи и на 30 метра от къщата крепост на Делян Пеевски в кв. Горна баня.
Въпреки че протестите допринесоха много за оставката на кабинета "Орешарски", въпросът #КОЙ остана актуален и емблематичен за българската политическа действителност.
От "Протестна мрежа" напомнят това с "Новите въпроси ‪#‎КОЙ?".

#КОЙ отказва да разследва КОЙ предложи Пеевски за шеф на ДАНС?
Отговор: Оглавяваната от ГЕРБ парламентарна комисия за контрол над службите въпреки изрично пратените в нея преписки с доказателства за нередности.
#КОЙ "забрави" да разследва корупционния проект "Южен поток" на стойност 3.5 млрд евро?
Отговор: Управляващата коалиция ГЕРБ-Реформаторски блок.
#КОЙ една година не разследва източването на КТБ?
Отговор: От октомври 2014 г. до юни 2015 г. единствена отговорност за липсата на резултат носи управляващата коалиция ГЕРБ-Реформаторски блок.
#КОЙ се опитва да вземе всички обществени поръчки в държавата?
Отговор: Министърът на финансите, избран от ГЕРБ и известен с това с КОЙ си пие кафето.
#КОЙ мълчи ще има ли реформа в прокуратурата, която обслужва КОЙ и не смее да разследва нито един политик?
Отговор: Пълно мълчание по въпроса от ГЕРБ и нейния лидер Бойко Борисов, мъгляви обещания от Реформаторския блок.
#КОЙ отново обслужва медийно Бойко Борисов?
Отговор: Медиите бухалки, които яростно защитават сегашното статукво, прокуратурата и лично Бойко Борисов.
#КОЙ разследва хора от "Протестна мрежа", които задават тези въпроси публично?
Отговор: Прокуратурата и НАП (подчинена на финансовия министър) по сигнал на медийни бухалки, които обслужват ГЕРБ и лично Бойко Борисов без никакви етични или професионални бариери.
#КОЙ е в истинската управляваща коалиция и кой - само нейна фасада?
#КОЙ? #КОЙ? #КОЙ?

Близнашки: 
Христо Иванов, френският посланик и ЕС са некомпетентни


Георги Близнашки, служебен премиер след оставката на Орешарски, пред Канал 3

Христо Иванов е некомпетентен, премиерът Бойко Борисов е подведен, а хората, които искат да променят конституцията, всъщност искат да яхнат съдебната власт, както преди години се опита да направи Иван Костов. Предлаганите промени в Закона за съдебната власт са реформаторски мечти от времето на Иван Костов. Тези хора не са подготвени. Предлагат безумни неща. 
Идват едни чиновници от Брюксел и започват да пишат едни препоръки. В Брюксел няма професори по конституционно право, а бюрократи. Това, което искам да кажа, е да не се слуша френският посланик Дьо Кабан. Той се произнася като последна инстанция, което съвсем не влиза в неговите правомощия, не е в неговата компетенция.

FACEBOOK

Защо протестирахте, г-н Близнашки

@Alexander Ivanov: Професор Близнашки, това, което не мога да разбера и Ви моля да ми разясните, е: каква беше причината да протестирате срещу правителството на господин Орешарски? Нали то също беше продукт на установените в същата конституция демократични гаранции и процедури за упражняване на произтичащата от народа държавна власт. Нали законосъобразността на всички негови актове беше предмет на контрол от същата тази съдебна власт съгласно ефективно проведения конституционен принцип на разделение и взаимен контрол на властите? Протестът отричаше точно тезите, които в момента застъпвате. Защо участвахте в него тогава? 

"Тяхното минало и нашето бъдеще"
Другарска бележка



От статия на юриста и бивш дисидент Велко Вълканов във в. "Дума" от август 2014 г.

Ако искаме да има наистина прозрачност в политиката, не бива да оставим неосветен никого от влезлите в нея. Трябва да знаем какво е миналото на нашите политици, за да знаем какво може да бъде нашето бъдеще.
Опознах Близнашки, когато стана асистент в Юридическия факултет. Бяхме в една катедра, в която особено място заемаше всемогъщият в ония години Ярослав Радев. Моите колеги помнят тежкия конфликт между мен и Радев, който в значителна степен определи и поведението на някои от членовете на катедрата. Един от тях започна открито да показва неприязънта си към мен - за да се хареса на Радев и да осигури кариерата си. Това бе Близнашки. Той бе член на БКП (от 1977 г.), а аз - безпартийно копеле. Готов да легне в краката на силните, той нямаше да се поколебае да смачка всеки под себе си.
Дойде десети ноември и Ярослав Радев загуби всичките си позиции, но невероятната адаптивност на Близнашки не закъсня да се прояви. Примъкна се към водещи фигури от БКП/БСП и успя да стане член на Висшия съвет на БСП. После поиска БСП да го номинира за президент или поне за вице, но БСП не сподели неговата самооценка. 
И тогава се прояви с цялата си сила природата му на ренегат. Започна битка срещу БСП. Приобщи се към нейните най-яростни врагове. Нямаше телевизия, в която с неизменната си усмивка да не излее срещу партията си тонове словесна помия. Накрая го забелязаха и оцениха. И стана това, което става с всички ренегати по света - събраха се, прегърнаха се, размениха си юдинските целувки... 
Георги Близнашки - премиер, макар и на служебно правителство! Това е поредното унижение за българския народ. Това назначение е толкова грозно, колкото грозно бе и назначението на Пеевски за шеф на ДАНС. Роденият предател остава предател до смъртта си.


Стопанска политика
Е-управление няма, но вече ни е струвало 34 млн. лв. 


От коментар на Георги Вулджев в седмичния бюлетин на ИПИ

В сряда кабинетът одобри създаването на държавна агенция "Електронно управление"(ЕУ), която да разработи политики и практики в областта. Планира се и ново държавно предприятие "Единен системен оператор" за осигуряване и поддръжка на ИКТ системите на държавната администрация. Моментът е подходящ за равносметка за финансовите ресурси, похарчени за развитието на ЕУ в България досега.

Основните средства са по програма "Административен капацитет" 2007 - 2013 г., а националният бюджет участва с 15% съфинансиране. Общата стойност на финансирането е 65 819 495 евро, или около 36% от цялостния бюджет на програмата. От ресурсите са се възползвали различни институции, като най-крупните договори през периода са сключени от Министерството на транспорта и НАП.
Общата стойност на договорите през целия програмен период е 124,3 млн. лв, а направените плащания до края на 2013 г. са за 71.2 млн. лева. Предвид 15% съфинансиране от държавата това означава, че от 2003 до 2013 г. от държавния бюджет са изхарчени 10.7 млн. лв. за плащанията към бенефициентите.

Към тези стойности трябва да прибавим и сумите за част от проектите по програмата за развитие на ЕУ на транспортното министерство, финансирани от бюджета му - близо 24 млн. лв. Тоест сумарно от 2008 до 2013 г. от държавния бюджет са били похарчени 34.24  млн. лв. за развитието на електронното управление в България, или средно 5.72 млн. лв. на година.

Това, че по голямата част от финансовия ресурс се предоставя от еврофондове, не омаловажава съществения въпрос колко ефективно са били усвоени тези пари. През годините транспортното министерство отбелязва в отчетите си доста незадоволителни резултати по програмата си за електронно управление. В България вече от десетилетие се говори за развитието му и за подобряване на електронните услуги. Като цяло обаче въпреки сериозното финансиране съществен прогрес все още не е постигнат, макар и някои институции да са добро изключение (като НАП например). Факт е, че развитието на ЕУ никога не е било съществен приоритет на което и да е правителство. 
Големият въпрос е дали новият орган, който сегашното иска да създаде, няма да се превърне в поредната ненужна държавна структура, която единствено увеличава администрацията.

Успехите на правителството
Наливане на пари в черна дупка и съпричастност с виновните


От коментар на Елена Троянова в "Дневник"

Основният "успех" на това правителство и на това парламентарно мнозинство от ГЕРБ, РБ, ПФ и АБВ е успешното замитане на наследените проблеми във: 

- независимите регулатори – висока цена на услугите и ниско качество на предлагането от регулираните дружества, допълнителна цена за бизнеса за регулаторни "услуги";

- финансовия сектор – некачествените активи и сделките със свързани лица при КТБ и другите банки с български собственици, пенсионните фондове, липсата на адекватно застраховане поне от 10 години насам – високи лихви, високи такси, ниско изплащане;

- съдебната реформа – липса на справедливо, прозрачно и своевременно правораздаване, бламиране на кадърните служители;

- здравеопазването – наличие на огромна сива част в държавните и общинските болници и източване на здравната каса от привилегировани частни болници;

- образованието, надзиравано от държавата – остаряло и корумпирано;

Този безспорен "успех" е маскиран от три "стълба" в усвояването на пари – нов евтин държавен дълг, покрил дупката в КТБ и дал ликвидност на други местни рискови банки; възобновяване на притока на еврофондове – освежили фаворизираните строители и леко по-висока събираемост на ДДС, акцизи и мита в бизнес полза на два-три частни монопола (в бизнеса с допустимите пороци и с вътрешното горене). 

Това обаче е наливане на пари в черна дупка с краткотраен ефект и само за избрани, защото липсват всякакви реформи в основните сфери на обществен живот, които биха направили разлика между задлъжняваща посредствена тоталитарна държава спрямо общество, което предоставя ползи и контрол на все по-голям кръг от своите граждани. Без реформи в съдебната система, образованието и здравеопазването, без ясни правила за конкуренция предприемачите никога няма да търсят заем от банка, напротив, ще фалират - естествено, ако нямат връзки за обществена поръчка или европрограма или пък връзки в съда или болницата.

"Успехът" на днешното политическо мнозинство има и още едно важно измерение – пълна съпричастност със зависимите и виновни независими регулатори,

които трябваше да ни предпазват от пирамиди като КТБ (БНБ и КФН), от източване на пенсионните фондове и от застрахователни своеволия (КФН), от прогнили обществени поръчки и търгове (КЗК), от гнилите ябълки в съд, прокуратура и следствие (ВСС). Колкото до клиентелизма и популизма в енергетиката – това си е друга бомба със закъснител.

Въпреки препоръките и докладите на Европейската комисия основната партия на власт - ГЕРБ, бяга от реформите и от промяната в регулаторите, сякаш има зависимост от важните хора в същите тези регулатори и в съдебната система.  Депутатите от тази партия ГЕРБ странят и от реформата в здравеопазването - без да предлагат алтернатива.

Няма как да има консенсус на всички засегнати, ако се прави реформа. Реформата е притеснение - разместване на хора, структури и интереси, а консенсус е удобство и статуквото. В този контекст участието на Реформаторския блок в това управление и в тази коалиция не оправдава "реформа" и засега само легитимира усвояването на пари – нов дълг и нови евросредства – раздадени по непрозрачни процедури при нереформирани финансови и пазарни регулатори, при липсваща корективна сила на съдебната система и сред анемичната здравна и закостенялата образователна системи. 

Надеждите бяха, че това е коалиция на промяната, а не коалиция паричен импулс.

Позиция
Оставете гърците на избора им


От коментар на Франческо Джаваци, преподавател в университета "Бокони" в Милано, във "Файненшъл таймс" 

Очевидно е, че гърците нямат желание да модернизират обществото си. Щом са избрали беднотията, ок - нека бъде тяхната воля. Вече пет години Гърция е най-голямата тревога на ЕС, който се занимава със страна, даваща едва 1.8% от съвкупния БВП, вместо да се фокусира върху борбата с безработицата, имиграцията и предизвикателствата, отправяни от Владимир Путин.

Представете си президентът Барак Обама да участва месец след месец в преговори на най-високо ниво, в които единствената точка в дневния ред е съдбата на щата Тенеси. Точно това на практика прави ЕС. В същото време светът се е променил, Китай и Индия минават през големи промени, появи се заплахата от "Ислямска държава" и реваншизма на Путин. И вместо да обсъждат как да защитят общите си икономически и военни интереси, европейските лидери мъчително обсъждат какво да правят с Гърция.

Тъжната реалност е, че след 5 години преговори не е постигнато практически нищо, а правителството на СИРИЗА отмени и започналите няколко малки реформи. 
Европа също е отговорна - за допуснатото спорно приемане на Гърция в еврозоната и последвалите 400 млрд. евро заеми, което е  1.7 пъти БВП на страната от 2013 г. Да си го признаем - тези пари никога няма да бъдат върнати и е илюзия да си го въобразяваме. Било каквото било. Колкото по-рано приемем реалността и забравим за тези кредити, толкова по-добре.

Партньорите на Гърция би трябвало да приемат нежеланието на страната да се модернизира. Шест месеца след избирането му популярността на правителството е знак, че това е нация, приемаща да остане с БВП на глава от населението наполовина от този на Ирландия и по-малък от този на Словения. Без икономически и обществени реформи Гърция е обречена да остане относително бедна. Европа не трябва да й налага нищо, а само ясно да заяви, че без сериозни реформи няма нови заеми. Единственият начин Атина да получи кредити е да убеди пазарите, че ще си плаща сметките. Повече никакви гаранции от ЕС - явни или косвени.

Евентуалното напускане на еврозоната води и към напускане на ЕС - наистина ли е толкова важно Гърция да остане в съюза? Критерият не бива да е защитата на нашите заеми - с това е приключено независимо дали ни харесва - нито риск от атака срещу еврото: благодарение на ЕЦБ валутният съюз би устоял на раздялата. 
Европейските лидери трябва да престанат да третирант гръцкия проблем като чисто финансов, защото той засяга сърцевината на евроинтеграцията. Гърция е пречка на пътя на политическата интеграция в ЕС, без която еврото няма да оцелее като проект.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Снимка на деня Снимка на деня

С официална церемония британският парламент възобнови работата си

14 окт 2019, 332 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Вечерни новини: 15 юни

Таксиметрови компании в Пловдив обмислят да въведат първоначална такса при превоз от 2.50 или 3 лв.; Три национално представителни организации на бизнеса – АИКБ, БСК и КРИБ, настояват за спешна среща с премиера Борисов във връзка с енергийните цени; Държавата ще търси фирма, която да събори незаконните постройки в ромската махала "Кремиковци" на Гърмен

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма