Министър Московски поиска забрана на сайтовете за споделено пътуване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министър Московски поиска забрана на сайтовете за споделено пътуване

Shutterstock

Министър Московски поиска забрана на сайтовете за споделено пътуване

Питаме ви - ползвате ли подобен тип превоз и какво смятате за идеята за забрана

11590 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Министърът на транспорта Ивайло Московски се обяви* за затваряне на сайтовете за споделено пътуване, съобщи днес Дневник. Това е станало на среща с представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи, на която са били обсъдени мерки за противодействие на сивия сектор и нерегламентирания превоз на пътници.

Според председателя на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Галя Топалова между 3000 и 5000 души извършват подобни услуги, като голяма част от тях не плащат данъци. В момента групи в социалните мрежи и сайтове предлагат споделен транспорт по определени направления, като цената е доста по-ниска от тази на автобусите, но обикновено превозът е с леки автомобили. Пътуващите от София до Бургас например плащат по 20 лева, докато масовата цена при рейсовете е около 30 лева, като се пътува поне два часа повече

Участниците в разговорите са се разбрали да бъде направен преглед на националната транспортна схема и да бъдат коригирани дестинации, спирки, както и места за качване в автобусите, така че да бъдат доволни превозвачите и пътниците

Социалните мрежи са пълни с групи и страници за споделено пътуване, като обикновено интересът е голям, а членовете - многобройни. Ползващите подобен тип превоз споделят предимствата на такава форма на пътуване: по-бързо, по-удобно и по-изгодно. Противниците изтъкват ред причини, сред които и неяснота кой носи отговорност при евентуален пътен инцидент, при което има пострадали пътници в превозното средство.

Интересно ще ни бъде да споделите с нас - ползвате ли подобен тип транспорт? Защо? Какви са преимуществата? Какви са притесненията ви, ако имате такива?

Питаме ви: Какво смятате за идеята за затваряне на сайтовете за споделено пътуване?

"Икономиката на споделянето" - една от десетте идеи, които ще променят света според сп. Time

Споделяй и владейКак новата икономика променя всичко: бележки от първата SHARE конференция в Сан Франциско

Заплаха или възможност?

Навлизането на disruptive бизнес-моделите

Продукти умират, продукти се раждат

Все повече предприемачи пробиват с онлайн платформа и интересен бизнес модел, без да е нужна скъпа технологична иновация


*допълнение: В крайна сметка се оказа, че няма идея за забрана на сайтовете и групите в социалните мрежи, през които хора предлагат споделено пътуване, за да си разделят транспортните разходи. Недоволството е само срещу "предриемачите", които под прикритието им, правят бизнес. Това обявиха представители на автобусните превозвачи и Министерството на транспорта в отговор на въпроси на "Дневник" по повод информация от срещата им вчера, че заедно са обсъждали затварянето на такива сайтове.

Подробностите вижте в сайта на "Дневник": На прицел ли са споделените пътувания

20 коментара
  • 1
    afanko avatar :-P
    afanko

    Оня ден качих хора до Варна с моята кола. Миналият месец се прибрах от Виена, защото нямаше нито автобус, нито самолет. Качвам стопаджии ако ми махнат. Не виждам лошо и в този начин на придвижване. Групите във ФБ ще станат затворени и нещата стават лесни.
    Има един въпрос, че полулегални превозвачи публикуват в тези групи, но така или иначе не може без мърша.

  • 2
    pirosog avatar :-P
    Пиросог

    Дори "смотаната" Русия, която все плюем, не са забранили този вид превоз на пътници. В Германия и Австрия да не говорих.

    И аз пътувах от Австрия до Германия с нелегален транспорт, но това е 1 на 1000, и обикновено ги хващат. По-лесно им е да го забранят, вместо да ловят нарушителите ли? Може би не им достигат кадри.

    Пълни, и в буквален и в преносен смисъл, иди*ти.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Доводите на администрацията са несериозни, немотивирани и определено лобистки спрямо големите такси компании.

    Не се декларират приходи и не се облагат с данък?
    Ами и огромната ОК супертранс всъщност е собственост на някоя/и от фирмите в офшорното кълбо около ПИБ, която по документи е собственост на прочутия кипърски бедняк Георгиу Георгиу. И доколкото имам впечатления от таксита - едва ли приходите им са на светло.


  • 4
    ket1426330003394471 avatar :-|
    Straxil89

    Живея в Дания и ползвам местния сайт gomore.dk. Не че им е лош публичният транспорт,напротив много е готин даже - безпл уай-фай, контакти навсякъде,кафе и чай и тн. Просто е много скъп,дори за датчаните. Супер много хора ползват gomore особено за дълги (доколкото има такива в Дания :Д) разстояния. Хем е по-тънко (чети евтино), хем по-бързо,хем си лафиш с някви хора. Не виждам нищо лошо, стига да се облага по някакъв начин.

  • 5
    bzm avatar :-P
    bzm

    И как ще забрани групите във Фейса,въздухара Московски! Тези са абсолютни дебили! рядко тъпи министри и да каже кой опъна чадъра над ДАИ?

  • 6
    georgiew7 avatar :-(
    Teodor Georgiev

    Цяла Европа се предвижва по този модел, но ние естествено трябва да бъдем различни...До фалити на автобусни компания няма да се стигне, опитите за сплашване най-вероятно ще бъдат неуспешни. В Германия bla bla car е един истински хит сред начините за предвижване...

  • 7
    t_ avatar :-|
    t_

    Страшни идеи, страшни превозвачи, страшна раута! В най - върло капиталистическите страни даже го стимулират споделеното пътуване, ние ще го забраняваме, щото някой нахал е решил да печели още повече и се ядосва, че хората си намират евтини алтернативи. Лошо Москов, лошооо...

  • 8
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Основни предимства на споделените пътувания са по добра цена, повече гъвкавост, по-бързо придвижване. София - Бургас с кола е 3 часа с рейс 5-6 часа? Автобусите са често мръсни и неудобни. Особено за хора с дълги крака като мен. Виж ако имаше бърз влак стрела София - Бургас за 1 или 2 часа, не бих се качил нито на кола, нито на рейс. Ама на тъпа държава сме и не развиваме ЖП транспорта. Дори в София няма С-Бан за градски транспорт. Толкова еврофондове има, как не се намериха пари за ЖП връзка София -Бургас със скорост 300км/ч да е влака?

  • 9
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood

    Този е криминално тъп. Как противоречи на какъвто и да било закон споделеното пътуване? Хората пътуват заедно и си делят парите за гориво - та това е поведение, което даже е редно да се стимулира като икономично и екологично.
    Дори и да приемем, че някой извлича някаква печалба от това в размер на грандиозни десетки левове, няма сила на света, която да може да спре това явление. Да влагаше тия усилия в изсветляване на доходите на такситата и транспортните фирми, цена нямаше да има.

  • 10
    hakamoto avatar :-@
    hakamoto

    Тия е време да си ходят, вече съвсем изтрещяха!

    Някой трябва да обясни на тая стара номенклатура министър Московски, че живее в 21 век и ако не може да свикне с някои неща като споделеното пътуване е по-добре да се маха защото за цял мандат по-безполезен лицемерен търтей от него едва ли ще се намери. При неговия мандат: вдигнаха винетките, плащахме рекордно скъпи горива при рекордно ниски цени на петрола, направиха най-некъдърния гаф с БДЖ, цената на билета за градски транспорт в София стана 1.60 ... може да се изброяват още много "постижения" ...

    Май няма друг министър, на който като му разгледаме постиженията да можем спокойно да кажем "при социалистите/комунистите беше по-добре".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK