Фотогалерия: Европа, а сега накъде?
17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фотогалерия: Европа, а сега накъде?

Датският вестник Politiken помоли 28 водещи европейски медии от (все още) 28-те държави в Европейския съюз да интерпретират с карикатура европейската общност към този момент и в светлината на Brexit. Politiken стартира тази паневропейска медийна инициатива, за да демонстрира този вид общност, солидарност и сътрудничество, които в момента европейските лидери намират за трудно да поддържат и развиват. Успешно приключилият проект в момента се публикува във всички държави от Европейския съюз, а специално печатно издание ще бъде раздадено в Брюксел и на днес провеждащата се среща на европейските политици в Братислава, където се очаква да се реши бъдещето на съюза

18235 прочитания
Във време, когато национализмът, популизмът и ксенофобията рушат устоите на мечтата за обща и мирна Европа, се надяваме с този общ проект да напомним, че в края на краищата Старият континент има повече потенциал да ни обединява, отколкото да ни разделя.

"В рисунката си изобразих от една страна Европа, която си позволи да бъде заслепена от късогледство и популизъм и която отчаяно се опитва да се предпази от реалността с огради и бодлива тел. От друга страна – Европа, която действа заедно с цялата сила на общността. Двете Европи са се отдалечили, но все още има шанс да се достигнат една друга. Ние сме тези, които създават Европа. Ние решаваме по кой път да вървим. Трябва да се върнем към корените на оригиналния европейски проект. Този модел е прост и красив, но и крехък. Наша е отговорността да не се оставим да бъдем повлечени към дъното от страх и незнание", казва Танасис Папаспиропулос от втория по големина кипърски вестник Politis.
Снимка: [Кипър, Politis]
"Аз идвам от малка страна и за нас може да изглежда драматично, когато големите държави се отдръпват. Исках да се пошегувам с британското лицемерие", казва Ник Титаник от хърватския 24sata и пояснява, че карикатурата му олицетворява шизофренния британски подход към ЕС. "Те едновременно искат да бъдат независими, като запазят и всички ползи и облаги от съюза. Но те мразят ЕС. Не разбирам. Те казват "Хей, нека продължим да си сътрудничим", но същевременно арогантно заявяват "Разкарайте се, приключихме с вас". Това е (меко казано) странно поведение".

24sata е сравнително нов вестник, има третата по големина читателска аудитория в Хърватска. Насочен е към по-младите читатели и избягва да заема идеологическа страна в националния и европейски дебат.
Снимка: [Хърватия, 24sata]
"Бях убеден, че Brexit няма да се случи. С илюстрацията си се опитах да предам непосредственото чувство, което изпитаха много хора, след като резултатът стана ясен", обяснява Нома Бар, карикатурист за The Guardian от 2005 г. "Чувство на безсилие... Не трябва да подценяваме факта колко много британци са дълбоко натъжени, че сега ще трябва да се научим как да се справяме сами. И няма кой друг да обвиняваме, освен себе си."

The Guardian е третият по големина вестник в Обединеното кралство. Редакционната му позиция е център-ляво и има репутацията на "орган на средната класа". The Guardian подкрепи кампанията за оставане на Великобритания в ЕС.
Снимка: [Великобритания, The Guardian]
"Четох историята за Икар на сина си в нощта, когато британците отидоха до урните. С излизането на резултатите ми хрумна, че историята на Икар е историята на Европа. Ние се опитваме да докоснем звездите, но след това губим инерцията си нагоре, изпускаме момента и се проваляме в достигането на нашите цели", казва Кирил Хорджак от словенския VEČER. "С илюстрацията си целя да покажа, че макар образът на ЕС като Икар да предполага, че проектът е прекалено амбициозен, все още има много държави, които работят заедно за общите цели. Нашите проблеми са най-добре решими, когато си сътрудничим и затова е опасно, когато крилете ни се разпадат. Силата ни идва един от друг, и затова трябва да действаме внимателно".

VEČER е четвъртият по големина вестник в Словения. Не определя редакционната си позиция като лява или дясна в политически аспект.
Снимка: [Словения, VEČER]
"Всички сме заедно в това. И изглежда глупаво човек да се изолира. Не става въпрос само за Великобритания. Критикувам изолационизма като явление", казва карикатуристът Филип Иторнел от датския вестник Politiken. "Не е необходимо да бъдем най-големите приятели през цялото време. Може би е човешко да се криеш зад стени. Просто трябва да помним, че хората от другата страна на стената също имат нещо ценно, което могат да ни предложат. Вървим ли към крепостта Европа? Не знам. Нито пък мога да разбера дали това е добро или лошо нещо. Нещата не са само черни или само бели, това са само цветовете в моята рисунка."

Politiken е най-големият вестник в Дания, основан през 1884 г., който продължава да играе важна роля във формирането на националния дебат. Редакционната политика на Politiken е базирана на социално-либералните ценности и е с про-ЕС насоченост.
Снимка: [Дания, Politiken]
"Решихме да се съсредоточим върху имиграцията, която е един от основните проблеми, които се обсъждат тук в Литва. Много литовци и други европейци мигрират към Обединеното кралство", казва Римас Поциус, карикатурист от литовската агенция Делфи. "Това ни оставя с въпроса за това как Brexit ще се отрази на тези хора. Не само водопроводчици и строители заминават за Великобритания. Говорим и за заможни туристи, за винопроизводители, готвачи, артисти, за които бъдещето в тази посока е неясно."

Делфи е един от най-големите онлайн новинарски сайтове, не само в Литва, но и в другите балтийски страни. Делфи е официално независим от политически партии.
Снимка: [Литва, Delfi.lt]
"За мен Европа е абстрактен идеал. И груповите снимки на европейските политици след поредната кризисна среща на върха са визуалното изображение на Европа в наши дни. Реших да комбинирам това с класическата европейска култура. Задавам си въпроса какво всъщност е останало от европейските стълбове?" казва за своята илюстрация холандецът Бас ван дер Шот.

De Volksrant е един от водещите вестници в Холандия, който често критикува бюрокрацията на ЕС, а редакционната политика на изданието е център-ляво.
Снимка: [Холандия, De Volksrant]
"За мен това беше лудост. Brexit не може да се случи. Това е най-малкото, което си мислех. Живеем в свят, където би трябвало да се движим по-близо един до друг, а вместо това, се случва точно обратното. Исках да изобразя унижението. Унижението от успешното принуждаване на по-голямата част от гласувалите да пуснат в урните вота за напускане. Виновните за това нямат проект с какво да заменят Европейския съюз. Никой не знае какво да прави. Да се смеем ли или да плачем?", задава своя въпрос Флорин Балабан.

Luxemburger Wort е най-големият вестник в Люксембург, с консервативна и силно проевропейска насоченост.
Снимка: [Люксембург, Luxemburger Wort]
"Илюстрацията ми е направена под впечатлението, че все повече и повече държави се опитват да разкостят ЕС на парчета, за да получат най-добрите части от нея – дори и с риска да убият цялото", казва карикатуристът Йохен Шийвинк.

Die Zeit е един от най-големите и най-влиятелните вестници в Германия. С течение на годините, Die Zeit преминава от либерално-консервативна позиция към сегашната си социално-либерална и до голяма степен проевропейската насоченост.
Снимка: [Германия, Die Zeit]
"Бъдещето на Европа, разбира се, ще бъде разкъсвано от неразбиране и объркване. Вземете моята карикатура за пример – това не са овце. Това са леминги – същества, които в митовете се самоубиват от време на време, скачайки от някоя скала", казва Мартин Търнър. "Някой друг, който смяташе, че това са овце, беше основната личност зад кампанията на UKIP за напускане на ЕС. Той попита дали могат да използват илюстрацията ми в някоя от техните кампанийни публикации. Отиваше му да мисли, че противопоставянето на строгите икономии естествено означава противопоставяне на Европа. Той грешеше много по този въпрос, както погрешно разсъждаваше и за почти всички проблеми."

The Irish Times е един от най-големите вестници в Ирландия и има социално-либерален профил.
Снимка: [Ирландия, The Irish Times]
"Kогато ядрото на Европа потъва в несигурност, няма как това да не се отрази и на периферията. Резултатът от референдума променя всичко. Политически, икономически, дипломатически отношения, градени в продължение на 43 години, сега ще трябва да бъдат разплитани в най-сложния и скъп развод в света. Не е задължително Brexit да е смъртната присъда на ЕС, но със сигурност ще го промени до неузнаваемост. Успехът на повърхностната политика във Великобритания може да запали опасна верижна реакция из целия съюз, която да доведе до излизането на други държави от него. Дори и това да не стане, съюзът, към който България се стремеше толкова много, ще се промени необратимо" Повече за нашето виждане по темата може да прочетете тук. Илюстрацията, нарисувана от Явор Попов, бе корица на брой 26 на "Капитал", който излезе в деня след гласуването за Brexit
Снимка: [България, Капитал]
"Знам, че светът не е перфектен, виждам много проблеми, които мога да изобразя, но човек трябва да има поглед и за добрите неща. Щастлив съм, когато мога да рисувам оптимистични карикатури – поне от време на време. В днешно време се говори прекалено много за проблемите на ЕС и рисуването на гневни карикатури, изобразяващи проблемите, е лесна работа. Мисля, че е важна мисия да запазим оптимистичния поглед към нещата", казва унгарският художник Марабу.

Népszabadság е социално-либерална и проевропейска медиа. Той е един от най-големите вестници в Унгария.
Снимка: [Унгария, Népszabadság]
"Изобразих абстрактната идея за град в тъмното, който единствено чрез събуждането на съзнанието на своите граждани (или на светлините от прозорците на техните домове) е способен да излъчи образа на общност и единство, и по този начин да се определи като общ проект. В моменти на дезориентация и институционално безпокойство, тези граждани в много по-голяма степен имат силата да запазят този проект от тези, които ги представляват, и те могат да продължават да го придвижват напред", казва Мария Корте за своята илюстрация.

Il Sole 24 Ore е четвъртият по големина вестник в Италия, който определя себе си като либерален.
Снимка: [Италия, Il Sole 24 Ore]
"Представих си, че Европейският съюз губи кралица Елизабет и я заменя с европейската кралица Ангела. Тя е силен символ на Европа, която трябва да се изправи и да продължи след Brexit", казва карикатуристът Марек, който работи за белгийския вестник Het Nieuwsblad. "Wir schaffen das – we can make it" (Можем да се справим) – това е силна мантра за бъдещето на Европа"

Het Nieuwsblad определя себе си като християн-демократичен, консервативен вестник с положителна нагласа към ЕС.
Снимка: [Белгия, Het Nieuwsblad]
"Резултатът от референдума вече раздели Обединеното кралство. За момент си представих Европейския съюз срещу свободолюбивия британски лъв. Може да се окаже, че това "освобождение" няма да бъде толкова чисто, безпроблемно и щастливо, както се надяват британците"

Postimees е най-големият вестник на Естония и най-четената медиа в балтийските страни. Вестникът запазва неутрална редакционна позиция.
Снимка: [Естония, Postimees]
"Въпреки специфичните проблеми на нашите управници, исках да нарисувам принцеса Европа с чертите на жената от мечтите ни. Грешките на 28-те няма да успеят да ми попречат да изпитвам силно желание към Европа", казва за своята илюстрация известният карикатурист Плантю, който работи за Le Monde от 1972 г.

Le Monde е един от най-големите вестници в Франция , с про-европейска насоченост и лявоцентристка редакционна позиция.
Снимка: [Франция. Le Monde]
"Исках да покажа европейската общност и цялостност по разпознаваем начин с този музикален инструмент, който обаче очевидно не работи, тъй като е в един кубистичен безпорядък. Реших да използвам класически европейски инструмент – но такъв, на който не може да се свири. Цигулката представлява най-класическата европейска традиция – да се свири заедно. Брадичката на музиканта е отделена от инструмента така, че да напомня на Великобритания", обяснява своето виждане финландският илюстратор Виле Тийетевайнен.

Helsingin Sanomat, най-големият вестник на Финландия, е силно про-ЕС. Официално той е неутрален по отношение на идеологии, но исторически е известен със своя социално-консервативен профил.
Снимка: [Финландия, Helsingin Sanomat]
"Буквално, времето беше моето вдъхновение. Бях скицирал няколко идеи на тема Brexit. Когато се замислих какво да избера, погледнах часовника на стената, който е в стила на Monty Python. Веднага асоциативно в главата ми изникна картината на "Министерството на глупавите походки" на Monty Python", казва карикатуристът Мандор от словашкия вестник SME – един от най-четените вестници в Словакия. Редакционната му позиция е либерално-консервативна.
Снимка: [Словакия, SME]
"Във време, белязано от интензивна глобализация, Обединеното кралство реши да напусне ЕС по финансови причини. Решението на британските избиратели да напуснат ЕС е също израз на желанието им да накажат ЕС. Това ми напомня на вица за човека, който отрязва собствения си пенис, за да накаже жена си", споделя гръцкият карикатурист Илияс Делоглу.

"Катимерини" е един от водещите вестници в Гърция. Редакционната позиция е център-дясно, но е независим от политически партии.
Снимка: [Гърция, Kathimerini]
"Brexit – дума, която не очаквахме да чуем. Веднъж обаче след като се появи, започнах да си задавам въпроса – коя ще бъде следващата страна, която ще проведе референдум за напускане на Европейския съюз. Невидимата ръка на Brexit може да доведе до "изтриването" на още няколко държави от структурите на ЕС. След британското решение, ще ни отнеме много време да почистим нашия общ европейски двор, който никога няма да изглежда отново по същия начин", казва за рисунката си Томек Бошенски.

Polska Press Grupa е една от най-големите медийни корпорации в Полша, която издава 18 ежедневни вестника и списания.
Снимка: [Полша, Polska Press Grupa]
"Преди въвеждането на еврото в Латвия, ние също имахме валута с висока стойност, както британците. Стабилна валута", казва Земгус Захаранс, карикатурист от латвийския вестник Diena. "Видях британското решение да тръгне по пътя към Brexit – който е задънена улица – като знак, че британската лира вероятно ще загуби част от тежестта си."

Diena е среден по големина латвийски вестник, без фиксирана редакционна позиция.
Снимка: [Латвия, Diena]
"Нашата идея беше да направим нещо с английския лъв – горд и величествен. Изглеждаше, че лъвът е подведен от безотговорни политици да гласува за нещо, което те не познават в естеството му и не разбират добре. Но британците са по-големи от техните политици", смята карикатуристът Рикардо – половинката от творческия тандем Ricardo & Julio Rey, създали илюстрацията за El Mundo.

El Mundo е вторият по големина вестник в Испания, който в продължение на години се застъпва за по-голяма европейска интеграция. Самоопределя се като либерал-консервативен вестник.
Снимка: [Испания, El Mundo]
"От време на време, в отношенията между двама души се появяват различия и несъответствия. Затова е повече от логично, че такива ще се появят и в отношенията между 28 държави", казва Степан Мареш, който нарисува илюстрацията за чешкото списание Reflex. "Пожарът се разпространява – както се случи и със съмненията относно европейската идея след гласуването за Brexit. Германия винаги ще бъде един от лидерите на Европа заради размера и икономическата си мощ. По-малките държави като нас може и да й завиждат, може и да не са съгласни с нея – но може би това е, което всички ние трябва да направим. Германия, като един от лидерите, естествено се опитва да потуши огъня. За съжаление, понякога пламъците са самоунищожителни за тези, които без да искат сами са ги подпалили."

Reflex е най-четеното седмично списание в Чешката република. То е известно със своята критична журналистика и има консервативна редакционна линия.
Снимка: [Чехия, Reflex]
"Някои от политиците, агитиращи за Brexit, действаха сякаш много добре знаят какво правят, докато в действителност бяха объркани и не знаеха изобщо какво трябва да направят след изхода на вота. Мисля, че със сигурност ще се сблъскаме с известен хаос в процеса "Обединеното кралство напуска Европейския съюз", казва Лусиян Амари, карикатурист на Ziarul de Ias – един от най-големите и влиятелни вестници в Румъния.
Снимка: [Румъния, Ziarul de Iasi]
"Европа е дебела и грозна, не е красавицата, която някога е била. Хората й са станали летаргични и апатични. Те са далеч от идеала за обединена Европа, в резултат на години на отчуждение и бюрокрация. Британският народ беше подведен, и европейците нямат никаква представа какво ще се случи. Неизвестното поражда страх, а страхът засилва национализма, тъй като в такива моменти се обръщаме към традиционното познато, а не към непознатото и неясно", казва малтийския художник Танти Бурло за своята илюстрация.

The Times of Malta е най-старият и най-четеният вестник в Малта. Макар и известен със своите остри редакционни коментари, вестникът е независим от политически партии и идеологии, включително и по въпроси, засягащи ЕС.
Снимка: [Малта, Times of Malta]
"Карикатурата ми е вдъхновена от партито за Brexit. Дейвид (Камерън), Борис (Джонсън) и Найджъл (Фараж) се позабавляваха добре, но пиха твърде много. Rock'n'roll! И тогава нещата на купона излязоха извън контрол. Бандата свири "The ice age is coming, the sun's zooming in... engines stop running... but I have no fear, cause London is drowning". Тогава Джо Стръмър разбива китарата си и всичко е унищожено" – така описва карикатурата си за австрийския вестник Kurier Михаел Памесбергер. "На следващия ден те се събудиха с главоболие. Това беше огромен удар и не можех да не се сетя за обложката на албума на пънк-групата Clash." (Clash означава сблъсък, удар)

Kurier е един от водещите австрийски вестници. Той често играе решаваща роля в националния дебат с неговата лявоцентристка редакционна политика и проевропейски коментари.
Снимка: [Австрия, Kurier]
"Това е предупреждение към институциите на Европейския съюз, но също така е и вик от борещата се със себе си Великобритания. Обединеното кралство вече не е силно и могъщо. Да бъдеш сам само би могло да направи нещата по-лоши. Образът на Британия е образът на преродения адмирал Нелсън в битката при Трафалгар, който е оставен да се бори сам, със собствените си сили срещу гигантите. Може би тази битка е наужким, но кой знае?"

Dagen Nyheter е най-големият вестник в Швеция и е известен със силните си редакционни коментари и секцията мнения. Dagens Nyheter вижда себе си като независим вестник на базата на скандинавските либерални ценности.
Снимка: [Швеция, Dagens Nyheter]
"Трябва да ни притеснява омразата в Европа. Напрежението е навсякъде – когато става дума за бежанците, за икономиката, за самата идея за европейско сътрудничество. Виждам много от нас бавно да се изключват и затварят в себе си. Изграждаме граници във време, в което би трябвало да се изправим обединени пред предизвикателствата. Идеята за свободно придвижване и Европа без граници е под заплаха", казва португалския художник Кристиано Салгадо за това какво го е вдъхновило за илюстрацията.

Expresso е един от най-големите вестници в Португалия, известен със своята независима и разследваща журналистика, която често е от решаващо значение за системата на ЕС. Редакционната му позиция е предимно либерална и проевропейска.
Снимка: [Португалия, Expresso]

1 коментар
  • 1
    apocalypse avatar :-|
    matrix

    Европа я чака война, като част от световна война.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK