Вечерни новини: 1 август

Концесионерът на софийското летище ще трябва да разшири терминалите; 147 общински наредби регламентират такси без законова основа; Бившият директор на фонда за лечение на деца Павел Александров получи обвинение; "Газпром" е увеличил доставките си за Европа и България

Ивайло Московски    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

1.5 млн. души е нараснало населението в ЕС през миналата година и достига 511.8 млн. души, сочат данните на Евростат. Ръстът обаче не се дължи на естествен прираст, а на мигранти, които са дошли да живеят в 28-те държави членки.

Върховната административна прокуратура е открила 147 общински наредби, с които се регламентират местни такси без законова основа, както и такива, които не спазват принципите за съразмерност на таксите и административните разходи по услугата. Това съобщиха от прокуратурата във вторник. Извършената проверка е показала още, че има и случаи, в които общините са въвели задължение за плащане на такса, без дори общината да е оказала реална услуга. От съобщението става ясно, че са подадени 25 протеста до административните съдилища в общините Добрич, Каварна, Шумен, Смолян, Габрово, Кюстендил, Дупница и др.

Специализираната прокуратура внесе обвинителен акт в Специализирания наказателен съд срещу бившия директор на фонда за лечение на деца Павел Александров и още трима служители в институцията - Катерина Котева, Татяна Радева и Станислава Горанова. През миналата година Александров и другите служители бяха обвинени в незаконно присвояване и неправомерно разходване на средства от бюджета на фонда, за прехвърляне на задължения на фонда към здравната каса, както и за длъжностни престъпления. С цел да се прикрият извършваните престъпления във фонда не е бил извършван адекватен и ефективен финансов контрол в съответствие с нормативно установения ред, установила прокуратурата. Обвинителният акт е от 500 страници и се основава на множество събрани писмени доказателства, свидетелски показания и експертизи.

Концесионерът на летище София ще трябва или да модернизира терминал 1, или да построи терминал 3. Това казва в интервю за "24 часа" министърът на транспорта Ивайло Московски. Летището е отесняло като възможности на терминалите, но не и пистата, която може да приема 10 млн. пътници годишно при трафик от 5 млн. сега, уточнява министърът. Той изразява надежда през 2018 г. да бъде сключен договорът за концесия на летището, за който безплатен консултант е Европейската инвестиционна банка. Московски потвърждава, че настоява за задължително авансово плащане в размер на 224 млн. лв., колкото е разрешената от Брюксел държавна помощ. Набирането на оферти ще продължи 6 месеца.

Производителите да преосмислят дизайна и технологията на опаковките си, тъй като в много случаи рециклирането им е затруднено. За това са призовали компаниите от британската асоциация за рециклиране, съобщиха от Българската асоциация за рециклиране. Според организациите смесването на различни видове пластмаса, фолио и метали в опаковките затрудняват повторното използване на материали. Като примери са дадени бутилки, които имат етикети със специфични видове пластмаса, както и цилиндрични кутии за чипс, които съдържат фолио, метални и пластмасови компоненти. На другия край на скалата са опаковките, които се изработват от един и същ вид пластмаса и са лесни за рециклиране – например някои видове бутилки за безалкохолни напитки. В отговор на призива на рециклиращите компании различни производители са съобщили, че опаковките в този вид са необходими за гарантиране на качеството на продуктите и за предпазване на храните от замърсяване, става ясно от информацията.

Във вилната зона "Фиш-фиш" край Балчик ще започне геодезическо заснемане и геоложко проучване за укрепване на свлачища, съобщават от общината, цитирани от БТА. Вече има сключен договор с проектантска компания за прединвестиционното проучване. Свлачищата са по улиците Втора, Трета и Четвърта във вилната зона, като ще бъдат събрани данни за проектиране на цялата рискова територия. В първия етап от проучването ще бъде направено подробно геодезическо заснемане на земната повърхност, на подводния брегови склон и брегоукрепителните съоръжения. Ще бъде подготвена карта на свлачищата. На втория етап ще се подготви анализ и математически модел на процесите в бреговата зона, ще се направят препоръки за нормалната експлоатация на територията, става ясно от съобщението.

"Газпром" е увеличил износа си за Европа с 12.6% през първите седем месеца на годината. За България доставките са нараснали с 12%, съобщава БТА. Добивът на руската компания е нараснал с 19.3% спрямо същия период на миналата година до 266.3 млрд. куб. метра, а износът за Европа е достигнал 110.8 млрд. куб. метра, се казва в съобщение на компанията. Доставките за Германия са скочили с 16.4%, за Австрия - със 74.2%, за Словакия - с 27.7%, а за Чехия - с 27.1%.

Приходите на "Спиди" растат, но печалбата пада

Приходите на "Спиди" са се повишили с близо 16% до 73.6 млн. лв. към края на първото полугодие, показва индивидуалният отчет на куриерската компания. Заради по-голям темп на увеличение на разходите обаче крайният финансов резултат леко се свива. В абсолютна стойност с най-голям принос за увеличението на приходите е основният сегмент, доставката на пакети в страната и бизнес клиентите.

В края на 2015 и началото на 2016 г. значително беше увеличен капацитетът на логистичните центрове, се посочва в отчета, което доведе до ръст на разходите за наеми и назначаването на допълнителен персонал, като съответно са се повишили и разходите за заплати. Така на годишна база към края на юни печалбата пада с близо 4% до малко над 3 млн. лв.

easyJet започва да лети между София и Единбург

Нискотарифната авиокомпания easyJet открива нов маршрут между София и столицата на Шотландия Единбург. Полетите започват на 16 декември 2017 г. и ще се изпълняват през зимния сезон с тарифи, започващи от 15 евро. Маршрутът ще бъде изпълняван със самолет "Ербъс" 320 два пъти седмично (вторник и събота) до 14 април 2018 г. Компанията очаква да превози около 10 хил. пътници през първата зима по този маршрут. Билетите са в продажба от вторник. Директорът за британския пазар Али Гейуд коментира, че новите полети ще предложат по-голям избор на шотландските ски туристи да прекарат зимните си ваканции в българските зимни курорти, както и на българските пътници да посетят една от най-атрактивните европейски столици, известни със своето наследство, култура и фестивали.

Кафе веригата Starbucks откри шесто заведение в България

Кафе веригата Starbucks откри ново заведение в центъра на София, което се намира на ъгъла на ул. "Съборна" и ул. "Княз Александър I" в непосредствена близост до министерството на туризма. Новото кафене е шесто поред за България и пето в столицата. От компанията съобщиха, че обектът е с площ 330 кв.м и 150 седящи места вътре и вън. Американската верига Starbucks присъства на българския пазар от 2008 г., като първоначално франчайз правата за нея притежаваше гръцката група Marinopoulos Coffee Company. През 2015 г. бизнесът със заведенията Starbucks в България и Румъния беше придобит от полската AmRest, която е най-големият оператор на заведения за бързо хранене в Централна и Източна Европа. Очакванията са до края на 2017 г. да бъде открито и още едно ново заведение Starbucks, което също ще бъде в София.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone
    • + 3

    На летището му липсва не терминал, а ОРГАНИЗАЦИЯ.
    Никъде в Европа няма по-празно летище СЛЕД паспортния контрол (пусти зали и никакви хора, даже в "натоварените" часове сутрин) и такъв невероятен хаос ПРЕДИ паспортния контрол.

    То не са:
    - опашки на чекин-а без ленти (всеки се блъска)
    - неработещи често ленти за багажа (само тази година съм го видял 4 пъти)
    - огромна (по час-два чакане понякога) опашка за стигане до ескалатора - естествено отново без ленти, организация по полети и бърза лента - само с блъскане и предреждане
    - навряни в някакво малко пространство четири жалки скенера за багаж, през които сутрин трябва да минат десет (жалко число само по себе си) полета едновременно - пак блъскане и предреждане
    - и след всичко изброено, след като почти си изпускаш полета, нищо че си на летището два часа по-рано, се озоваваш пред мисля 16-те гишета за паспортен контрол, от които работят най-много три и или системата им е бавна, или си пипат ушите, но някак успяват да са по-бавни и от проверката

    И като минеш през този кошмар, който няма никъде другаде, влизаш в "претоварения" терминал, където няма никой, защото цялото летище има няма и 40 полета за цял ден, което е смешно.

    Ама в организацията има работа, а в строежа има далавера и комисионни. Та такива работи...

    Нередност?
Нов коментар