"Китайци ще строят магистрала "Черно море" - това бяха заглавията на повечето медии след срещата на премиера Борисов с група китайски инвеститори в Бургас миналия уикенд. Правителството разпространи дори официална снимка.
Да оставим настрана факта, че досега нито една шумно обявена китайска инвестиция тук не се е случила, въпреки че половината правителство се изсипа в Пекин преди време. Ако се вгледаме в снимката, с просто око ще различим много от проблемите на политическата корупция в България и можем да си отговорим защо страната се развива с темпове много под своя потенциал. Много хубаво би било да има магистрала между Варна и Бургас, но:
1. България не е обявила конкурс или дори намерение да обяви конкурс, че започва концесионна процедура за магистрала "Черно море" и какви ще са условията по него. Това става по установен законов ред, със състезателна процедура, съответстваща на законите и практиките в ЕС. Вероятно освен китайците на снимката интерес биха имали и други инвеститори, ако правилата са прозрачни.
2. Независимо от ВИП третирането и личната среща с премиера не беше съобщено публично кои са въпросните китайски инвеститори. Тоест дотук в нарушение на закона премиерът обещава да даде концесия на магистрала на неназовани китайци.
3. Българският премиер лично разяснява на тайнствените инвеститори тънкостите на пътното строителство. Сцената Борисов чертае магистрали много напомня друг познат сюжет - Ахмед Доган консултира хидроинженерни проекти. Историята показва, че проектите с политически инженеринг като "Цанков камък", "Белене", КТБ, "Южен поток", преименуван на хъб "Балкан" (както се казва кучето на Путин, подарено му от Борисов), излизат много скъпо на данъкоплатците. Магистрала "Черно море", ако някога се случи, изглежда, няма да е изключение.
4. Съставът на "делегацията" от българска страна също е повече от странен. Представете си за миг, че сте китайски инвеститор в инфраструктура и срещу вас са седнали: министър-председателят, който лично ви обяснява трасето на магистралата върху непрофесионална карта, обичайно използвана за помагало по география в средното училище; от едната му страна - домакинът, кмет на Бургас, който е успешен градоначалник; а от другата му страна - бившият председател на Комисията за финансов надзор Стоян Мавродиев, с тежко спорна репутация и пряко отговорен като регулатор за източването и фалита на КТБ. До него пък е действащият посланик на България в... Словения Димитър Абаджиев.
5. От този отбор "експерти по магистрали" на снимката се очаква да убедят чуждите инвеститори, че в България има правила, процедури и законност. Няма как, защото самата среща е доказателство тъкмо за обратното - неуважение към всякакви правила, закони и процедури, които гарантират състезателност и конкурентност и защитават интереса на гражданите от злоупотребите на тези, които ги управляват.
6. Ако някой може еднолично да ти даде магистрала, той може да също да ти я вземе. Никой не би инвестирал стотици милиони в такава среда, освен ако няма държавна гаранция. С държавна гаранция обаче би било твърде грубо, а и трябва съгласие за държавна помощ от Брюксел.
По причините по-горе преките чуждестранни инвестиции за първото полугодие на 2017-а, в период на много силен растеж в Европа, са 400 млн. евро - колкото влизаха на месец, преди Бойко Борисов и ГЕРБ да дойдат на власт и да започнат да обясняват инфраструктурни проекти по географските карти. Очевидно или не обясняват добре, или никой не вярва на България, която се управлява по бакалски начин.
"Китайци ще строят магистрала "Черно море" - това бяха заглавията на повечето медии след срещата на премиера Борисов с група китайски инвеститори в Бургас миналия уикенд. Правителството разпространи дори официална снимка.
3 коментара
Не, България не се управлява по балкански начин, а по мутренски !!! Защото Сърбия например също е на Балканите, а отне лиценза на банката на варненската "групировка" ТИМ, отнеха също така и акциите на неспазилият приватизационният договор с Държавата български "бизнесмен" Христо Ковачки. А България няма нито едно подобно действие от страна на " Държавата".
Аз пък не разбирам дали наистина съжалявате, че нито една китайска инвестиция у нас не се е случила. На мен лично ми се струва, че не е особено голяма загуба, предвид качеството, което получаваме по нашите географски ширини. Искрено се надявам и китайска магистрала да не видим.
До коментар [#1] от "Milen Stefanov":
Те Сърбия пазят и Цветан Василев, та не са ми много пример за подражание на мен. Но въпрос на избор, нали.
китайски шанаджии/туристи. смешното е че нашите се занимават с такива шмекери като пълни аматьори.