Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 25 авг 2017, 16:06, 6808 прочитания

Текст под снимка

Борисов и ко. на среща с китайски инвеститори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако някой може еднолично да ти даде магистрала, той може също да ти я вземе.
"Китайци ще строят магистрала "Черно море" - това бяха заглавията на повечето медии след срещата на премиера Борисов с група китайски инвеститори в Бургас миналия уикенд. Правителството разпространи дори официална снимка.

Да оставим настрана факта, че досега нито една шумно обявена китайска инвестиция тук не се е случила, въпреки че половината правителство се изсипа в Пекин преди време. Ако се вгледаме в снимката, с просто око ще различим много от проблемите на политическата корупция в България и можем да си отговорим защо страната се развива с темпове много под своя потенциал. Много хубаво би било да има магистрала между Варна и Бургас, но:


1. България не е обявила конкурс или дори намерение да обяви конкурс, че започва концесионна процедура за магистрала "Черно море" и какви ще са условията по него. Това става по установен законов ред, със състезателна процедура, съответстваща на законите и практиките в ЕС. Вероятно освен китайците на снимката интерес биха имали и други инвеститори, ако правилата са прозрачни.

2. Независимо от ВИП третирането и личната среща с премиера не беше съобщено публично кои са въпросните китайски инвеститори. Тоест дотук в нарушение на закона премиерът обещава да даде концесия на магистрала на неназовани китайци.

3. Българският премиер лично разяснява на тайнствените инвеститори тънкостите на пътното строителство. Сцената Борисов чертае магистрали много напомня друг познат сюжет - Ахмед Доган консултира хидроинженерни проекти. Историята показва, че проектите с политически инженеринг като "Цанков камък", "Белене", КТБ, "Южен поток", преименуван на хъб "Балкан" (както се казва кучето на Путин, подарено му от Борисов), излизат много скъпо на данъкоплатците. Магистрала "Черно море", ако някога се случи, изглежда, няма да е изключение.



4. Съставът на "делегацията" от българска страна също е повече от странен. Представете си за миг, че сте китайски инвеститор в инфраструктура и срещу вас са седнали: министър-председателят, който лично ви обяснява трасето на магистралата върху непрофесионална карта, обичайно използвана за помагало по география в средното училище; от едната му страна - домакинът, кмет на Бургас, който е успешен градоначалник; а от другата му страна - бившият председател на Комисията за финансов надзор Стоян Мавродиев, с тежко спорна репутация и пряко отговорен като регулатор за източването и фалита на КТБ. До него пък е действащият посланик на България в... Словения Димитър Абаджиев.

5. От този отбор "експерти по магистрали" на снимката се очаква да убедят чуждите инвеститори, че в България има правила, процедури и законност. Няма как, защото самата среща е доказателство тъкмо за обратното - неуважение към всякакви правила, закони и процедури, които гарантират състезателност и конкурентност и защитават интереса на гражданите от злоупотребите на тези, които ги управляват.

6. Ако някой може еднолично да ти даде магистрала, той може да също да ти я вземе. Никой не би инвестирал стотици милиони в такава среда, освен ако няма държавна гаранция. С държавна гаранция обаче би било твърде грубо, а и трябва съгласие за държавна помощ от Брюксел.

По причините по-горе преките чуждестранни инвестиции за първото полугодие на 2017-а, в период на много силен растеж в Европа, са 400 млн. евро - колкото влизаха на месец, преди Бойко Борисов и ГЕРБ да дойдат на власт и да започнат да обясняват инфраструктурни проекти по географските карти. Очевидно или не обясняват добре, или никой не вярва на България, която се управлява по бакалски начин.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Снимка на деня Снимка на деня

Супер Луна по време на пандемия

8 апр 2020, 1128 прочитания

Снимка на деня Снимка на деня

7 апр 2020, 1425 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Какво се случи през седмицата

СЕМ избра Константин Каменаров за генерален директор на БНТ; Спецсъдът върна за доразследване делото срещу бившия директор на Фонда за лечение на децa; Доналд Тръмп: Бързото американско изтегляне от Афганистан ще остави вакуум за терористите; АЕЦ "Козлодуй" продаде електроенерегия за близо 100 млн. лв. набързо, неизгодно и непрозрачно; Община Плевен обяви втори голям търг за водно строителство за 20 млн. лв. без ДДС

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10