Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Вярно или не

5334 прочитания

© Капитал


Тази седмица Елена Йончева излъчи документален филм за оградата по границата, в който освен за нейното лесно преминаване имаше и други твърдения, сред които: че средната цена на метър ограда (заедно с прилежащия път към него) възлиза на около 1000 лева; във филма също така се прави и сравнение с идентично съоръжение в Гърция, включващо само ограда, което е било изградено на цена от около 250 евро на метър.

"Капитал" получи данните от всички договори за съоръжението от областните управители на Ямбол, Бургас и Хасково още в началото на тази година (повече за тях – в инфографиката и статията "Ограда ни е скъпа"

Средната цена на километър ограда, както и за прилежащия към нея път, всъщност е далеч от заявените от Йончева 1 милион лева, като по-скоро сумата се доближава до малко над 820 хиляди лева на километър. Средната цена на километър от съоръжението на база сключените договори от областния управител на Ямбол е 828 хиляди лева, в Бургас възлиза на 822 хиляди лева, в Хасково – също цената е 822 хиляди лева. Към август 2017 г. стойността на отпуснатите средства от Министерски съвет е 181 млн. лв. за 234 километра ограда, което прави около 773 хиляди лева на километър, в които влиза и частта от съоръжението, изградена от "Сухопътни войски".

Важно е да се отбележи, че в тези суми влиза както изграждането на самото съоръжение, прилежащите пътища, така и изготвянето на необходимите инвестиционни проекти.

В действителност, тъй като част от договорите са сключвани за две от дейностите – например за изграждането на ограда и път – е трудно да се определи точната цена на самата ограда. За примери само за нейната цена можем да представим само два – изграждането на проекта при ГКПП Лесово, което е извършено от сухопътни войски.

Там е монтирана само ограда, като цената на съоръжението е 300 хиляди лева на километър. В Ямболско пък след изграждането на част от основното съоръжение и пътя към него е поставена и ограда тип "Б", изпълнител на която е "Геострой инженеринг". Нейната цена възлиза на около 350 хиляди лева на километър. Това показва, че средната цена на метър ограда е значително по-ниска от тази в Гърция, а основната част от разходите е за изграждането на обслужващи пътища. В своя филм Елена Йончева всъщност казва, че цената на българската ограда е с пътищата, но спестява, че гръцката е без пътищата.

Следва да се отбележи и фактът, че на места проектът е значително оскъпен поради особеностите на терена. Такива са случаите, когато последният минава през гори, реки или пресечен терен. В тази връзка е трудно да се говори за цялостна средна цена на съоръжението, тъй като всеки от 17-те договора за изграждането е на различна средна стойност на километър.

ЕТ "Металик – Иван Михайлов" наистина е сред изпълнителите на проекта, както се сочи и във филма, той далеч не е единственият. Съоръжението се изгражда и от други четири фирми - "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД, "Инфра експерт" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ООД. Първите три са свързани по различни начини с "Хидрострой" на бившия шеф на АПИ по времето на правителството на Сергей Станишев Велико Желев, за което обаче не се споменава във филма.

Тази седмица Елена Йончева излъчи документален филм за оградата по границата, в който освен за нейното лесно преминаване имаше и други твърдения, сред които: че средната цена на метър ограда (заедно с прилежащия път към него) възлиза на около 1000 лева; във филма също така се прави и сравнение с идентично съоръжение в Гърция, включващо само ограда, което е било изградено на цена от около 250 евро на метър.

"Капитал" получи данните от всички договори за съоръжението от областните управители на Ямбол, Бургас и Хасково още в началото на тази година (повече за тях – в инфографиката и статията "Ограда ни е скъпа"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Хареса ми филмовия репортаж за границата.Каква ограда какви пътища,ама да бяха едно време!?Тогава бай войник си бъхтеше в гумени цървули в пек и студ по чукарите ,но поне можеше да стреля по всичко което се движи в храсталака,иначе те чака военен съд ако някой избяга през границата!?То така се пази граница Др.Йончева,а не с репортажи !!!?Какво да направи граничния патрул да си носи сгъваема стълба с катапулт ли?Защото те доброволно няма да се върнат в Турция.Щом такава е международната конвенция да не се тероризират мигрантите нищо не можеш да сториш,дори и пет редова да е оградата.Намират се начини за всяка преграда,дори и граничната полиция извозва нарушителите да бежанския лагер да не се уморят да вървят до там.Ами следващите бежанци ако дойдат с оръжие какво ще сторят граничните полицаи?!Хубав репортаж ама какъв е ефекта от него,как ще спрем бежанския поток?Тук не са виновни нито оградата нито каналджийте винаги е имало и пак ще има.Защото е въпрос за пари,но ако има сурови наказания и затвор,ще си помислят дали да рискуват!?Ако ти се вижда Др.Йончева,че има далавера в направа на ограда по границата вземи да направиш един километър ограда по чукарите и си вземи парите и шапка на тояга животът е пред теб още!!!

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    И сега Далавери Симеонов да си плати оградата!

  • 3
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    Цена на ограда с пътища и без пътища. Големо оборване!
    Защо не сте така словоохотливи за прескачащите я араби с домакински стълби?
    А за кипящия бизнет на трафикантите?
    Защо не обелвате дума за неработещити термовизьори? За слепите камери? За тях пари давани ли са? Колко?

    Йончева си е свършира работата перфектно. Глупаво е срещу това, което виждат очите ми, да ми тикате смешки.

    Е, минават ли безпрепятствено тълпи мигранти? Минават.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.