С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 17 ное 2017, 13:03, 4312 прочитания

Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Вярно или не

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Още по темата

Оградата по границата с Турция ще се поддържа без обществена поръчка

Опозицията твърди, че това се прави с цел да се прикрият досегашните злоупотреби

28 фев 2018

Oградата на границата с Турция ще поскъпне с още 1.2 млн. лв.

Общата сметка за съоръжението вече надхвърля 181 млн. лв., усвоени без конкурси от 6 компании

30 авг 2017

Коя е заплахата за националната сигурност - оградата или Елена Йончева

Казусите с изграждането и сигурността на т.нар. преградно съоръжение се срещнаха в прокуратурата

8 юни 2017
Тази седмица Елена Йончева излъчи документален филм за оградата по границата, в който освен за нейното лесно преминаване имаше и други твърдения, сред които: че средната цена на метър ограда (заедно с прилежащия път към него) възлиза на около 1000 лева; във филма също така се прави и сравнение с идентично съоръжение в Гърция, включващо само ограда, което е било изградено на цена от около 250 евро на метър.

"Капитал" получи данните от всички договори за съоръжението от областните управители на Ямбол, Бургас и Хасково още в началото на тази година (повече за тях – в инфографиката и статията "Ограда ни е скъпа"


Средната цена на километър ограда, както и за прилежащия към нея път, всъщност е далеч от заявените от Йончева 1 милион лева, като по-скоро сумата се доближава до малко над 820 хиляди лева на километър. Средната цена на километър от съоръжението на база сключените договори от областния управител на Ямбол е 828 хиляди лева, в Бургас възлиза на 822 хиляди лева, в Хасково – също цената е 822 хиляди лева. Към август 2017 г. стойността на отпуснатите средства от Министерски съвет е 181 млн. лв. за 234 километра ограда, което прави около 773 хиляди лева на километър, в които влиза и частта от съоръжението, изградена от "Сухопътни войски".

Важно е да се отбележи, че в тези суми влиза както изграждането на самото съоръжение, прилежащите пътища, така и изготвянето на необходимите инвестиционни проекти.

В действителност, тъй като част от договорите са сключвани за две от дейностите – например за изграждането на ограда и път – е трудно да се определи точната цена на самата ограда. За примери само за нейната цена можем да представим само два – изграждането на проекта при ГКПП Лесово, което е извършено от сухопътни войски.



Там е монтирана само ограда, като цената на съоръжението е 300 хиляди лева на километър. В Ямболско пък след изграждането на част от основното съоръжение и пътя към него е поставена и ограда тип "Б", изпълнител на която е "Геострой инженеринг". Нейната цена възлиза на около 350 хиляди лева на километър. Това показва, че средната цена на метър ограда е значително по-ниска от тази в Гърция, а основната част от разходите е за изграждането на обслужващи пътища. В своя филм Елена Йончева всъщност казва, че цената на българската ограда е с пътищата, но спестява, че гръцката е без пътищата.


Следва да се отбележи и фактът, че на места проектът е значително оскъпен поради особеностите на терена. Такива са случаите, когато последният минава през гори, реки или пресечен терен. В тази връзка е трудно да се говори за цялостна средна цена на съоръжението, тъй като всеки от 17-те договора за изграждането е на различна средна стойност на километър.

ЕТ "Металик – Иван Михайлов" наистина е сред изпълнителите на проекта, както се сочи и във филма, той далеч не е единственият. Съоръжението се изгражда и от други четири фирми - "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД, "Инфра експерт" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ООД. Първите три са свързани по различни начини с "Хидрострой" на бившия шеф на АПИ по времето на правителството на Сергей Станишев Велико Желев, за което обаче не се споменава във филма.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Защо се забавя икономиката, какво ще покажат новите проверки на банковия сектор, кои са най-интересните заглавия от "Киномания 2018" и още

17 ное 2018, 228 прочитания

Какво се случи през седмицата Какво се случи през седмицата

Президентът наложи вето върху промените в данъчните закони; България няма да се присъедини към Пакта за миграцията на ООН; Италия отхвърли исканията на ЕК да преработи бюджета си; КЗК обяви за незаконна мегапоръчката на "БДЖ - Пътнически превози" за нови влакове за 675 млн. лв; ГЕРБ ще предложи друг вариант за цената на "Гражданската отговорност"; Земеделците ще получат до 700 млн. лв. субсидии авансово до края на годината

16 ное 2018, 534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Хайл, Полша

Медийна сергия + снимка на седмицата

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете