С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 17 ное 2017, 13:03, 4683 прочитания

Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Вярно или не

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Струва ли оградата по границата един милион лева на километър?

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
Тази седмица Елена Йончева излъчи документален филм за оградата по границата, в който освен за нейното лесно преминаване имаше и други твърдения, сред които: че средната цена на метър ограда (заедно с прилежащия път към него) възлиза на около 1000 лева; във филма също така се прави и сравнение с идентично съоръжение в Гърция, включващо само ограда, което е било изградено на цена от около 250 евро на метър.

"Капитал" получи данните от всички договори за съоръжението от областните управители на Ямбол, Бургас и Хасково още в началото на тази година (повече за тях – в инфографиката и статията "Ограда ни е скъпа"


Средната цена на километър ограда, както и за прилежащия към нея път, всъщност е далеч от заявените от Йончева 1 милион лева, като по-скоро сумата се доближава до малко над 820 хиляди лева на километър. Средната цена на километър от съоръжението на база сключените договори от областния управител на Ямбол е 828 хиляди лева, в Бургас възлиза на 822 хиляди лева, в Хасково – също цената е 822 хиляди лева. Към август 2017 г. стойността на отпуснатите средства от Министерски съвет е 181 млн. лв. за 234 километра ограда, което прави около 773 хиляди лева на километър, в които влиза и частта от съоръжението, изградена от "Сухопътни войски".

Важно е да се отбележи, че в тези суми влиза както изграждането на самото съоръжение, прилежащите пътища, така и изготвянето на необходимите инвестиционни проекти.

В действителност, тъй като част от договорите са сключвани за две от дейностите – например за изграждането на ограда и път – е трудно да се определи точната цена на самата ограда. За примери само за нейната цена можем да представим само два – изграждането на проекта при ГКПП Лесово, което е извършено от сухопътни войски.



Там е монтирана само ограда, като цената на съоръжението е 300 хиляди лева на километър. В Ямболско пък след изграждането на част от основното съоръжение и пътя към него е поставена и ограда тип "Б", изпълнител на която е "Геострой инженеринг". Нейната цена възлиза на около 350 хиляди лева на километър. Това показва, че средната цена на метър ограда е значително по-ниска от тази в Гърция, а основната част от разходите е за изграждането на обслужващи пътища. В своя филм Елена Йончева всъщност казва, че цената на българската ограда е с пътищата, но спестява, че гръцката е без пътищата.


Следва да се отбележи и фактът, че на места проектът е значително оскъпен поради особеностите на терена. Такива са случаите, когато последният минава през гори, реки или пресечен терен. В тази връзка е трудно да се говори за цялостна средна цена на съоръжението, тъй като всеки от 17-те договора за изграждането е на различна средна стойност на километър.

ЕТ "Металик – Иван Михайлов" наистина е сред изпълнителите на проекта, както се сочи и във филма, той далеч не е единственият. Съоръжението се изгражда и от други четири фирми - "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД, "Инфра експерт" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД, "Булдени" ООД. Първите три са свързани по различни начини с "Хидрострой" на бившия шеф на АПИ по времето на правителството на Сергей Станишев Велико Желев, за което обаче не се споменава във филма.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Защо държавата не рекултивира градските депа за боклуци, как да се върне интересът към БДЖ, може ли да се печели от имоти на борсата и още

21 сеп 2019, 940 прочитания

Ключицата на успеха Ключицата на успеха

Катастрофата с кортежа на председателя на парламента - между героизъм и номенклатура

20 сеп 2019, 1584 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Хайл, Полша

Медийна сергия + снимка на седмицата

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години