Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Shutterstock

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Задава ли се електромобилна революция, защо национализацията на бизнеса на ЧЕЗ е малко вероятна, кои са по-интересните заглавия на "София филм фест 22" и още

4178 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В много държави по света думата електромобилност от години се повтаря като мантра за задаващата се следваща голяма революция в придвижването на хора и товари. Но колкото и обикновените хора да мечтаят за изчезване на вредните емисии, а политиците – да се прекъсне зависимостта от петрола, трезвите очаквания поне в следващите години са по-скоро за еволюция – растежът ще е постепенен и ще зависи от сътрудничеството на много играчи – държавни, местни и корпоративни. Такива бяха и основните изводи в организираната от "Капитал" конференция "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града".

Вероятността държавата да влезе в сделката за ЧЕЗ изглежда все по-малка. От една страна, чешкият продавач почти сигурно няма да се съгласи заради многомилионното дело, което води срещу България. От друга, стои и въпросът дали данъкоплатците са склонни да платят сума, която в най-щедрия вариант е огромното число от 1 млрд. лв. Съществува и принципният проблем с доказаната неспособност на държавата да управлява бизнес – НЕК, БДЖ и НКЖИ са само част от примерните. Затова по-възможната реакция изглежда приемането на нова регулация, с която държавата да възпре или поне да следи изкъсо избрания бъдещ собственик "Инерком" на Гинка Върбакова.

Ювал Ной Харари e израелски професор по история и автор на два международни бестселъра – "Sapiens. Кратка история на човечеството" и "Homo Deus. Кратка история на утрешния ден". Сред феновете му са Барак Обама, Марк Зукърбърг и Бил Гейтс – последният две години подред слага книгите на Харари в задължителния си списък за четене. Преведената през 2014 г. на английски "Sapiens" изследва човешката история през макропоглед и защо Homo sapiens става толкова доминиращ вид. Втората му книга пък се занимава с бъдещето и как ще изглежда то – от генетиката и информатиката, през умирането на хуманизма и замяната му с нещо различно. "Капитал" го потърси за интервю и получи отговорите му по мейл – четете тук.

София е на път да се сдобие с нов елемент в системата си за сметопочистване – инсталация, която ще изгаря преработения боклук на стотина метра зад централната гара. Че такъв проект ще има, се знае от поне седем години, но информацията за него е оскъдна. Сега обаче Столичната община е на път да поеме голям дълг, който предполага градската управа да обсъди проекта с гражданите. "Капитал" потърси отговори на по-важните въпроси около бъдещото съоръжение – що е то инсинератор, колко ще струва съоръжението, опасен ли е и има ли политическа интрига около изгарянето на софийския боклук?

За три седмици през март в столицата ще има и друго "председателство" – на добрия филмов вкус. До 29 март в 17 пространства в града зрителите ще могат да видят 172 игрални и пълнометражни документални ленти, над 20 късометражни, близо 300 професионалисти от чужбина. В новия брой на "Капитал" можете да откриете селекцията ни от по-интересните заглавия и важните гости на "София филм фест 22".

В много държави по света думата електромобилност от години се повтаря като мантра за задаващата се следваща голяма революция в придвижването на хора и товари. Но колкото и обикновените хора да мечтаят за изчезване на вредните емисии, а политиците – да се прекъсне зависимостта от петрола, трезвите очаквания поне в следващите години са по-скоро за еволюция – растежът ще е постепенен и ще зависи от сътрудничеството на много играчи – държавни, местни и корпоративни. Такива бяха и основните изводи в организираната от "Капитал" конференция "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града".

Вероятността държавата да влезе в сделката за ЧЕЗ изглежда все по-малка. От една страна, чешкият продавач почти сигурно няма да се съгласи заради многомилионното дело, което води срещу България. От друга, стои и въпросът дали данъкоплатците са склонни да платят сума, която в най-щедрия вариант е огромното число от 1 млрд. лв. Съществува и принципният проблем с доказаната неспособност на държавата да управлява бизнес – НЕК, БДЖ и НКЖИ са само част от примерните. Затова по-възможната реакция изглежда приемането на нова регулация, с която държавата да възпре или поне да следи изкъсо избрания бъдещ собственик "Инерком" на Гинка Върбакова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK