4+1 | Какво разкри скандалът с Cambridge Analytica за Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

4+1 | Какво разкри скандалът с Cambridge Analytica за Facebook

Reuters

4+1 | Какво разкри скандалът с Cambridge Analytica за Facebook

Четири идеи за четене и една за подкаст

4024 прочитания

Reuters

© Reuters


Скандалът с Facebook и Cambridge Analyticа отново насочи общественото внимание към най-голямата социална мрежа в света, технологичните компании като цяло и опасността за личните ни данни онлайн. От разкриването на историята досега се написаха буквално стотици статии - ето нашите 4+1 фаворити, които разглеждат проблема в цялата му комплексност.

ЧЕТИРИ ИДЕИ ЗА ЧЕТЕНЕ

Проблемът е в самия бизнес модел на компанията

"Ако един продукт е безплатен, ти не си потребител - ти си продуктът." Около тази позната сентенция се движи авторът на първото ни предложение за текст. Събирането на данни и използването им за определени цели е в бизнес модела на Facebook, а това от дълго време е обществена тайна. Целия текст четете тук (вътре ще намерите и полезни съвети как да защитите данните си онлайн).

Facebook е като цигарите

Подобно на тютюнопроизводителите Facebook също прави продукт, който в основата си е вреден. С тази разлика, че компанията и нейният основател Марк Зукърбърг представят платформата като нещо положително. Подробен анализ от ефектите на Facebook както върху човешкото здраве, така и върху обществения живот показва, че това съвсем не е така. Повече по темата на този линк.

Заблудата за Facebook като общност

Общност. Така Марк Зукърбърг нарича Facebook и мрежата потребители в свои публикации или интервюта. За компания, за която от две години насам PR битките не спират, това определение изглежда не на място. Или Зукърбърг лъже, или не знае нищо за собственото си творение. Текстът е от CNET.

Нужни са регулации

Неправомерното използване на лични данни от такъв мащаб няма как да не попадне извън радара на регулаторите. Особено когато ефектът от нещо подобно има пряк резултат върху демократичния процес. Как би изглеждала регулацията на Facebook разказва Wired.

След пет дни мълчание - качулка

Пет дни след като The Guardian, New York Times и Observer публикуваха разследването си, Марк Зукърбърг най-накрая реши да прекрати мълчанието си - първо с изчерпателна публикация от Facebook профила си, а след това с няколко интервюта. Какво казва Зукърбърг пред NYT чуйте тук или долу:

Скандалът с Facebook и Cambridge Analyticа отново насочи общественото внимание към най-голямата социална мрежа в света, технологичните компании като цяло и опасността за личните ни данни онлайн. От разкриването на историята досега се написаха буквално стотици статии - ето нашите 4+1 фаворити, които разглеждат проблема в цялата му комплексност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

КапиталНО

КапиталНО

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK