Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Кой ще вземе летище София, какво трябва да знаем, преди да тръгнем към високи планини, и как Роналдо ще промени европейския футбол

2549 прочитания

© Надежда Чипева


Летище в предкоцесионно броене

Летище София отново се подготвя за излитане към бъдещия си частен стопанин. След няколко фалстарта на процедурата по концесиониране този път управляващите изглеждат решени да я доведат докрай. Планът е победителят да плати поне 1 млрд. лв. за 35 години и да инвестира 600 млн. евро в нов терминал и евентуално нова писта.

Наред с компаниите, заявили неофициално интерес още при предишната процедура, сега има и нови. Засега интересът е от TAV, Fraport в комбинация с "Химимпорт", фонд в консорциум с оператора на Цюрих, мениджъра на летището в Манчестър и евентуално в Мюнхен. Повече по темата четете тук.

Неприличният дисидент

На 12 юни Николай Колев обяви началото на гладната си стачка с декларация, с която поиска оставката на министъра на транспорта Ивайло Московски и разпускане на Народното събрание. Мотивите: корупцията в Агенция "Автомобилна администрация" при издаването на шофьорски книжки и стимулиращото корупция законодателстване на депутатите. Попитах го защо точно оставката на транспортния министър, а не на правителството. Защото искам да се решават конкретни въпроси, отвръща Босия. Ако министърът подаде оставка, но не и Народното събрание, което така или иначе е изключено, "ще смятам, че не са изпълнени исканията ми". И значи ще продължиш? Да.

За Николай Колев-Босия и гладната му стачка разказва Петя Владимирова.

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Растящ пазар, който за втори път изкуши британския гигант Unilever да купи български производител. В случая - великотърновската "Сладоледена фабрика", която произвежда под марката Denny. Предишната покупка беше на "Дарко" преди седем години. За периода се случиха още промени - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед и така в края на 2016 г. варненският производител стана "Фронери". А от този сезон продава и сладоледите Milka на "Монделийз". Отскоро другият в местния топ 3 - добричката "Изида", предлага Häagen Dazs, след като отдавна внася и продуктите на Mars. Интересът на световните гиганти вероятно е заради покриването на целия регион, не защото продажбите тук са значими. Но пък както в много други сектори трендът е възходящ, като средният и високият клас сладоледи вече се търсят повече. Още по темата вижте тук.

Туризъм с добавена стойност

Изкачването на високи върхове отдавна не е предизвикателство, запазено единствено за професионални алпинисти. С отварянето на границите, поевтиняването на полетите и екипировката, достъпната информация за маршрути и отъпканите от туроператори пътеки да забиеш знаменцето на някой многохилядник е въпрос единствено на желание. То кипи във вените на немалко ентусиасти, показват наблюденията на планински водачи, според които за последните пет години броят на хората, поемащи с раница нагоре, се умножава. За това свидетелстват десетките клубове, агенции и дори Facebook групи, за чиито организирани експедиции местата са запълнени месеци предварително. Най-предпочитани от българите са върховете в Алпите и на изток от България, разходите за които не надхвърлят 3 хил. лв., но съвсем не са рядкост и организираните изкачвания на над 7 хил. м надморска височина в Азия и Латинска Америка, които могат да струват значително повече. Това е преживяване, което преобръща представите за живота и дава нова гледна точка към ежедневните проблеми.

Ciao, Роналдо*

След девет забележителни години Кристиано Роналдо напусна най-успешния европейски клуб "Реал" (Мадрид). В испанската столица португалецът спечели всичко, вкара 450 гола и взе пет пъти наградата "Златната топка" за най-добър футболист. На 33 години, без признаци за залез на кариерата, избра да премине в италианския шампион "Ювентус" срещу 100 млн. евро, с което може да промени много в европейския футболен бизнес. Това не е просто поредната сделка на пазар, на който нивата от 100 милиона евро вече не са екзотика. След платените през миналото лято 222 милиона евро от "Пари Сен Жермен" на "Барселона" за Неймар трансферът на Роналдо изглежда в рамките на нормалността, като се акумулира и неговият статут на един от най-великите футболисти за всички времена. Това е трансфер с многостранно влияние.

Летище в предкоцесионно броене

Летище София отново се подготвя за излитане към бъдещия си частен стопанин. След няколко фалстарта на процедурата по концесиониране този път управляващите изглеждат решени да я доведат докрай. Планът е победителят да плати поне 1 млрд. лв. за 35 години и да инвестира 600 млн. евро в нов терминал и евентуално нова писта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

В шредера на популизма

В шредера на популизма

КапиталНО

КапиталНО

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK