Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Reuters

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Опит за "Южен поток 2", кои са сделките и купувачите на 2018 г., защо Централна гара Пловдив стана автогара и още

1782 прочитания

Reuters

© Reuters


#1 Новата газова тръба за 2.8 млрд. лв.Повече от 200 млн. лв. на година печели България от транзита на руски природен газ към Турция, Гърция и Македония. Макар договорът с "Газпром" да е до 2030 г. и да гарантира плащания дори и при спиране на доставките, след 1 януари 2020 г. тези доходи ще намалеят поне пет пъти - до не повече от 40 млн. лв. годишно. Причината е, че Турция ще започне да получава природен газ директно от Русия по изграждащия се сега "Турски поток". Българските власти обаче нямат намерение да съдят "Газпром" за пропуснатите ползи. Вместо това "Булгартрансгаз" - операторът на транзитната газопреносна мрежа, планира да похарчи близо 3 млрд. лв. за изграждането на изцяло ново преносно трасе към сръбската граница, което да поеме транспорта на газ от Турция към Централна Европа. Според руското издание "Комерсант" това е ясен сигнал, че вече е взето решение от страна на "Газпром" за насочване на втората тръба от "Турски поток" към България... Целия текст четете тук.

#2 Сделките на 2018: Слаб сезон с местни купувачи

Поредна година, в която сделките са малко и са от типа "западните инвеститори си тръгват, а активът се купува от местна или регионална компания". Тази негативна тенденция е видима още от кризата преди 10 години, но икономическото оживление от последните години не я промени. При големите сделки все пак често купувачите са чужди, но от по-близки ширини: например най-богатият чех Петр Келнер придоби оттеглящия се норвежки телеком Telenor и поиска "Нова тв", а напускащата региона Societe Generale прехвърля бизнеса си на унгарската ОТР. Имотите заради сравнително гарантираната си доходност още се търсят, но купувачите са основно местни, фондове от ЮАР и рядко от Централна и Източна Европа. Сред купувачите на бизнеси тази година изпъкват имена като Ахмед Доган (ТЕЦ Варна) и Брендо (хотел "Рила").

Малкият оазис, където стратегически западни инвеститори още гледат, е IT секторът: софтуерната "Империя онлайн" и дигиталните "Алтерко" и "БГ меню", които бяха купени от компании от Северна Европа. За цвят в сектора се появи и китайски собственик - на разработчика "ММ Солушънс".

Или както обобщи представител на фонд: "Никой не се интересува от региона, а още по-малко от България." А негов колега допълни: "За България се знае, че има много корупция, а отскоро - и че е убита журналистка." Още по темата - тук.

#3 Една Камара майстори

По неписано правило, когато настъпи Димитровден, професионалният празник на строителите на 26 октомври, работата се зазимява и се чака нов удобен момент да продължи. Тази година обаче стана точно обратното - през ноември Камарата на строителите (КСБ) изведнъж започна работа. Покрай скандалите с "Джи Пи груп" и катастрофата на пътя край Своге от лятото насам организацията заяви, че целият бранш е атакуван. Започна обиколка на партийни групи и телевизионни студиа, в които ръководители на "Джи Пи", по съвместителство и членове на управителния съвет на камарата, обясняваха редом с политици от управляващата коалиция как са жертва на фалшиви атаки от медии. Това необичайно раздвижване на една иначе тиха организация е много показателно за нейната истинска роля.

#4 Защо Централна гара Пловдив стана автогара

Царската чакалня на жп гарата в Пловдив е затворена за посетители, но е реставрирана. Високите тавани, автентичният витраж и огледалото напомнят за славното минало на железницата. Централната гара на Пловдив е последното дело на "Източните железници" в България. Концесионната компания, която строи и управлява османските жп линии в Европа, оставя проекта на италианския архитект Мариано Пернигони в наследство на БДЖ, след като губи собствеността си при обявяването на независимостта през 1908 г. Сто години по-късно гарата отново е на концесия. Но не на жп компания, а на автобусна такава. Целта е да бъде реставрирана, тъй като е културно-исторически паметник. Неин концесионер е известният голям автобусен превозвач Миролюб Столарски в тандем с компания, свързана с шефа на пътната агенция Светослав Глосов. Повече по темата четете тук.

#5 Carpet diem

До ден днешен няма по-пряк път към уюта и топлината от ръчно тъкания килим. Той обикновено е скъп, но служи десетилетия наред, а според чипровците и иранците - даже столетия. В нишките и възлите са втъкани история и традиция. Килимът е вещ, която се разглежда и като инвестиция, защото при правилна поддръжка може да бъде завещана на следващите поколения. Най-известни, най-висококачествени и съответно най-скъпи са персийските килими... Всичко за килимите - как се избира ръчно изработен килим, по какво да познаем доброто качество, как се поддържа и още четете в този текст.

#1 Новата газова тръба за 2.8 млрд. лв.Повече от 200 млн. лв. на година печели България от транзита на руски природен газ към Турция, Гърция и Македония. Макар договорът с "Газпром" да е до 2030 г. и да гарантира плащания дори и при спиране на доставките, след 1 януари 2020 г. тези доходи ще намалеят поне пет пъти - до не повече от 40 млн. лв. годишно. Причината е, че Турция ще започне да получава природен газ директно от Русия по изграждащия се сега "Турски поток". Българските власти обаче нямат намерение да съдят "Газпром" за пропуснатите ползи. Вместо това "Булгартрансгаз" - операторът на транзитната газопреносна мрежа, планира да похарчи близо 3 млрд. лв. за изграждането на изцяло ново преносно трасе към сръбската граница, което да поеме транспорта на газ от Турция към Централна Европа. Според руското издание "Комерсант" това е ясен сигнал, че вече е взето решение от страна на "Газпром" за насочване на втората тръба от "Турски поток" към България... Целия текст четете тук.

#2 Сделките на 2018: Слаб сезон с местни купувачи

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK