Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Как България не успя да договори по-добри условия за товарните превози, защо Съдът на ЕС ще разглежда закона "Пеевски" за КТБ, може ли Mondelez да намери място на доминирания от Wrigley пазар на дъвки и още

2483 прочитания

© Надежда Чипева


#1 България не успя да се пребори за значително облекчаване на новите изисквания за товарния пътен транспорт

Радостта, че България е постигнала "абсолютна и безусловна капитулация на пакета "Макрон" и пълна победа за българската позиция", както смяташе евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков само преди няколко месеца, трая кратко. Тази седмица, след одобрението от страните членки на новото законодателство за товарния пътен транспорт, българският министър на транспорта Росен Желязков определи България и Латвия - двете страни, които до последно се съпротивляваха, като "пресметнатите съпътстващи жертви". Преговорите ще продължат, тъй като новите правила трябва да бъдат одобрени и от Европейския парламент, но отсега е ясно, че България изтърва момента да прокара по-приемливи условия за транспортния си сектор.

Пакетът "Мобилност 1", който беше приет тази седмица от Съвета на ЕС (т.е. страните членки), въвежда повече социални права за международните шофьори, но бизнесът в Източна Европа ги разглежда като откровено протекционистични, целящи да ограничат по-евтината конкуренция от изтока. Още по темата - тук.

#2 Противоречивата поправка "Пеевски" за КТБ, която даде нови права на синдиците на банката, отива за тълкуване в Съда на ЕС. По искане на съдия от Видин

Хората от съдебната система, тръгнали открито срещу интересите на Делян Пеевски, не са много. И това е обяснимо, доколкото те бързо започват да получават институционални и медийни удари за назидание. Последните приключения на председателя на Върховния касационен съд Лозан Панов с антикорупционната комисия са най-видимият, но далеч не уникален пример. Подобни ясни сигнали обясняват и защо въпреки уверенията на реномирани юристи колко противоконституционни и неиздържани са, промените в Закона за банковата несъстоятелност на Пеевски (заедно с колегите му от ДПС Йордан Цонев и Хамид Хамид) бяха приети през март и вече се прилагат. Текстовете формално целят да се помогне на синдиците на фалиралата КТБ да върнат повече средства в масата на несъстоятелност, като възстановяват заличени обезпечения и обезсилват прехвърляния на акции и дялове. Видимо обаче те са композирани с мисъл за овладяването на конкретни активи, изплъзнали се при хаотичния разпад на банката и най-вече за "Петрол", контролиран сега от Гриша Ганчев.

И докато вече няколко софийски съдебни състава приемат закона такъв, какъвто е, явно един провинциален съдия е склонен да го постави под въпрос. По делото за несъстоятелност на "Елит петрол", където на база на новите си правомощия синдиците на КТБ са искали да им се възстанови обезпечението и така банката да се впише като кредитор, председателят на Окръжен съд - Видин, Васил Василев е преценил, че трябва да отправи преюдициално запитване до Съда на ЕС в Люксембург. Историята четете тук.

#3 Американски двубой с дъвки започва в България. Срещу дългогодишния монополист Wrigley се изправя Mondelez

От десетилетие малкият български пазар на дъвки има един почти абсолютен монополист - американската Wrigley държи 90% от него. Световният №1 лесно разбиваше всякакъв опит за видима конкуренция. От месец друг американски гигант - Mondelez, реши да опита сблъсък и да навлезе на пазара с дъвките си Halls. Оборотите на този пазар не са велики - около 40 млн. лв. за 2017 г. Но печалбите изглеждат вкусни - пазарният лидер години наред отчиташе чисти маржове от 35-40%. А и след 10 години криза и спад в продажбите от тази година консумацията расте, макар и не грандиозно. И докато в развития свят модата на дъвките минава и заради свиването на пушачите, развиващите се държави са новият терен за битка на гигантите в сектора.

#4 Как прокуратурата се управлява чрез масово и безпринципно командироване

20 декември 2012 г. Висшият съдебен съвет (ВСС) изслушва тримата кандидати за главен прокурор. Говори фаворитът за поста Сотир Цацаров, който представя схематично концепцията си. "Следващ проблем в кадровата работа е командироването на прокурори и следователи. Ще кажа само едно изречение. Като задължителен елемент от бъдещата работа на главния прокурор и въобще ръководството на прокуратурата би следвало да се наложи разбирането, че практиката командировката да замества конкурса, следва да бъде безусловно премахната."

Един час по-късно тогавашният състав на ВСС ще избере Цацаров за ръководител на държавното обвинение. Шест години след избора и една година преди края на мандата му по всички лиши, че Цацаров няма да спази предизборното си обещание. Командироването не само не е безусловно премахнато, а е станало масова практика. Проблемът е, че тази практика - както в съда, така и в прокуратурата, подкопава сериозно независимостта на магистрата, защото го поставя в зависимост от командироващия го - неговият началник, който може във всеки един момент да прекрати заповедта и да го върне, откъдето е дошъл. Подробности по темата четете тук.

#5 Мажоритарният собственик на "Спиди" Валери Мектупчиян разказва как управлява куриерската компания и какво предстои

Валери Мектупчиян е мажоритарен собственик и изпълнителен директор на куриерската компания "Спиди". Завършил е ВМЕИ във Варна. Влиза в сектора на куриерските услугите в края на 90-те години. Другите му предприемачески начинания са свързани с търговия на автомобили, авточасти и моторни маса. Основател и собственик е на "Омникар БГ" и "Омникар Ауто", която е дилър на автомобилите Renault, Dacia и Nissan за българския пазар.

Пред "Капитал" той разказва за това как е решил да навлезе в куриерския бизнес, защо акциите на "Спиди" се търгуват на борсата, какво се е променило в компанията след привличането на френската GeoPost като партньор през 2014 г., какви са амбициите на дружеството с придобиването на конкурента "Рапидо" и какво предстои на пазара в България и по света. Интервюто с него вижте тук.

#1 България не успя да се пребори за значително облекчаване на новите изисквания за товарния пътен транспорт

Радостта, че България е постигнала "абсолютна и безусловна капитулация на пакета "Макрон" и пълна победа за българската позиция", както смяташе евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков само преди няколко месеца, трая кратко. Тази седмица, след одобрението от страните членки на новото законодателство за товарния пътен транспорт, българският министър на транспорта Росен Желязков определи България и Латвия - двете страни, които до последно се съпротивляваха, като "пресметнатите съпътстващи жертви". Преговорите ще продължат, тъй като новите правила трябва да бъдат одобрени и от Европейския парламент, но отсега е ясно, че България изтърва момента да прокара по-приемливи условия за транспортния си сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Я да видим кой рекламира

Я да видим кой рекламира

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK