С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 ное 2019, 10:00, 2330 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Как може да бъде спасена "Топлофикация - София", кои фирми печелят договори за поддръжка на пътищата, какви са плановете на новия собственик на БТК за телекома и още

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1. Как точно може да бъде спасена "Топлофикация - София" и дали новият изпълнителен директор е най-подходящият за тази длъжност

"Топлофикация София" е като бездънна бъчва с мед, която не свършва, колкото и да се бърка в нея. Независимо от лошото финансово състояние дружеството не може да фалира или да спре да работи, но винаги може да продължи да трупа дългове (вече близо 900 млн. лв. с над 700 млн. лв. непокрита загуба) и да се източва. Вместо реформа и план за оздравяване обаче точно в началото на този отоплителен сезон, "Топлофикация София" се сдоби с нов изпълнителен директор, в чието минало има притеснителни факти.


Избран набързо, без конкурс и с неясни мотиви, от Александър Александров, който няма опит с управлението на отоплителни дружества, се очаква да започне да изплаща натрупаните над 130 млн. лв. към "Булгаргаз", както и да предприеме мерки за стабилизирането на компанията, която между другото е едно от възможните решения за справянето на проблема със замърсяването на въздуха в София - използването на парно не отделя прахови частици. Задачите изглеждат невъзможни, както и досега, но все пак има разлика - за пръв път има признаци за по-голяма откритост в управлението на "Топлофикация София" и се работи по конкретни мерки за спасяването й. Вижте още по темата тук.

2. Бизнес за един милиард - кои фирми печелят договори за поддръжка на пътищата

Съществува един конкретен вид конкурси на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които имат скрит бонус. Това са т.нар. договори за поддържане - те включват зимното почистване, но и "текущо поддържане" и "превантивни ремонти". Контрактите се сключват за четири или пет години, като за тях АПИ провежда открити процедури, със състезание, разглеждане на оферти и т.н. След това обаче през тези договори се възлагат редица допълнителни ремонти, които се плащат от държавния бюджет. Строителните компании в крайна сметка получават в пъти повече пари от планираното, без да се състезават за тях с конкуренти.



Платената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. надвишава 1 млрд. лв. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация. Освен тези пари са платени и близо 70 млн. лв. за маркировка и мантинели за същия период. В момента пътната агенция е в процес на сключване на новите петгодишни договори. Много от досегашните компании пак ще отговарят за същите региони. Подробности четете в този текст.

3. Продавачът и купувачът на БТК разказват за сделката и плановете за компанията

В началото на ноември официално бе обявено, че най-големият български телеком БТК ще има нов собственик - регионалната медийна компания United Group (UG), в която мажоритарен акционер е лондонският фонд BC Partners. До последно за оператора се бореха два кандидата - другият беше американският фонд Providence Equity Partners. Очаква се сделката да бъде финализирана през второто тримесечие на 2020 г. Цена не е обявена, но по информация от пазара продажбата оценява българския телеком на 1.2-1.3 млрд. евро, което е седем пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA). Чрез БТК купувачът, който вече оперира във всички страни от бивша Югославия, ще навлезе и в България.

За плановете за развитие на телекома "Капитал" разговаря с Никос Статопулос, партньор и член на изпълнителния комитет на BC Partners, както и с досегашния основен акционер в БТК - Спас Русев, който влезе в компанията преди три години. Интервютата с тях ще откриете тук.

4. За кого е модерната МВА диплома

Като че ли отминаха годините, в които MBA – престижната мениджърска квалификация Магистър по бизнес администрация - беше еднозначно понятие. Обучението на бизнес лидери днес е подвластно на динамиката на съвременния свят.

През последните години фокусът на MBA се измести силно към развитие на лидерските умения. Първоначалният вариант на MBA – изучаване на пълния спектър управленски дисциплини – в момента е само основата на повечето програми. Днес, истинската добавена стойност е в развитието на лидерските умения. Защо? Четете тук.

5. Защо корейската поп музика печели все повече фенове в България

Слънчев следобед е. Голяма група корейци на едно от най-туристическите места в София са заели позиции и снимат не джамията, Халите или купола на "Св. Неделя", а танцуващите пред ЦУМ момичета и момчета. От безжичните колонки звучи корейска музика, на чийто фон децата демонстрират перфектно заучена хореография по клиповете на любимите си К-поп групи. Изглежда, че и самите корейци са силно изненадани – едва ли са очаквали, че след като прелетят над 8000 км, за да се запознаят с далечната за тях българска култура, ще попаднат на фенове, отдадени именно на тяхната родна култура.

Когато става въпрос за K-pop (съкращението е за корейски поп), Корея не е нито южна, нито северна, тя се е превърнала в синоним на музика и танци за милиони почитатели от цял свят и България въобще не прави изключение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Снимка на деня Снимка на деня

Празник на плодородието в Япония

18 фев 2020, 636 прочитания

Снимка на деня Снимка на деня

Над 300 души бяха изведени от круизния кораб, поставен под карантина край бреговете на Япония

17 фев 2020, 2211 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Снимка на деня

Запалване на коледните светлини в Малага, Южна Испания

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10