С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 14 дек 2019, 10:00, 2435 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Ще се реформира ли прокуратурата, кой взе 3.4 млрд. лв. за пътища

Задава ли се революция с електробуси, кои са най-големите комуникационни агенции в България, какво се случва на офис пазара в Букурещ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1. Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Има нещо символично в мнозинството, подкрепило в сряда кандидатурата на главния прокурор Сотир Цацаров за нов председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) - 165-те гласа, дошли от абсолютно всички парламентарни групи в парламента, са напълно достатъчни за промяна в конституцията. Именно изменение в основния закон е най-открояващото се послание в становището на Венецианската комисия за въвеждането на механизъм за разследване на главния прокурор.


Какъвто и да бъде този механизъм обаче, той няма как да отговаря на европейските стандарти, докато органът, който ще назначава "независимия прокурор" (т.е. ВСС), не бъде реформиран. Обвързването с Венецианската комисия, чиито становища не са задължителни, дойде от самия Бойко Борисов, който пое ангажимент пред Европейската комисия, че изцяло ще се съобрази със становището й по отношение на последното (по неговия прочит) неизпълнено условие за отпадане на мониторинга над съдебната система - въвеждането на такъв механизъм. Политическата реалност обаче е такава, че единомислие за дълбоки реформи няма, а конституционното мнозинство, както видяхме от избора на Цацаров в сряда, е по-скоро обединено в това да защитава установените властови конструкции, отколкото да ги демонтира. Вижте още тук.

2. В къщата на тайните търгове, или как държавната компания "Автомагистрали" получи договори за близо 3.4 млрд. лв. за пътища в рамките на година

Над 2.39 млрд. лв. получи без търг и конкуренция държавното дружество "Автомагистрали" в рамките на една година за строителството на магистрала "Хемус" и укрепване на свлачища. Въпреки че обичайно публичните разходи се правят след състезание, вратичка в Закона за обществените поръчки (ЗОП) позволява и директно даване на пари. Това е т.нар. in-house модел (на бълг. - "вътрешни" поръчки). Тази хипотеза идва от европейските директиви и позволява институциите да възлагат поръчки без търг на собствените си дружества - в случая Министерството на регионалното развитие чрез Агенция "Пътна инфраструктура" на "Автомагистрали".



В този модел няма ограничение за стойността и вида на поръчката, като плюсът му е, че пести време за решаването на важни обществени проблеми. Както се казва обаче, пътят към ада е постлан с добри намерения и европейската практика у нас води до притеснението, че държавните пари се харчат непрозрачно, неефективно и част от тях вероятно не по предназначение. Прочетете още в този текст.

3. Походът на електробусите през 2020 година: близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Още от следващата година в 10 от големите градове в страната ще започнат да се движат стотици електрически автобуси. С това България ще изпревари редица западни държави, но не защото е много по-далновидна в екополитиките или защото другите не могат да си позволят подобна инвестиция. Причината е повече от прозаична и е свързана с проблемите при управлението на евросредствата - след като стана ясно, че парите за ВиК проекти по оперативна програма "Околна среда" няма да могат да се усвоят навреме, още тази пролет екоминистърът Нено Димов реши да пренасочи част от тях към други мерки. В случая общо 510 млн. лв. отидоха за справяне с мръсния въздух чрез закупуването на електрически автобуси, трамваи и тролеи.

На пръв поглед това е добър подход, тъй като би следвало да намали замърсяването на въздуха в градовете от обществения транспорт. Но в действителност схемата е избрана заради това, че е най-лесният и бърз начин за усвояване на европейското финансиране - не изисква проектиране, строителство, надзор и т.н., а само подбор и доставка. Подробностите ще откриете тук.

4. Кои са най-големите комуникационни агенции в България

Бизнесът на най-големите комуникационни агенции в страната продължава да расте и през 2018 г. Това показва новата годишна класация, която "Капитал" организира за четвърта поредна година. За пръв път тя е събрана в отделно издание - KMarketing Factbook, което чертае картина за пазара през през погледа на участниците в него и подробни данни за развитието му.

Най-големите агенции по приходи в България постоянно разрастват портфолиото си от услуги, като по този начин привличат нови клиенти или по-голям дял от бюджетите на тези, които вече обслужват. С други думи - изминалата година за тях отново премина под знака на трансформация за бизнеса им. Основните изводи са синтезирани в този текст, а детайлните разрези на сектора можете да откриете в специалното издание KMarketing Factbook.

5. Букурещ има по-ликвиден офис пазар, повече инвеститори и по-големи наематели в сравнение със София

"Флореаска Барбу Вакареску" е от най-популярните бизнес райони в Букурещ. Намира се в северната част на румънската столица, където са по-търсените и скъпи имоти. Дотам има метро, относително близо е до центъра и до летището, което е северно от града. Районът е бивша индустриална зона. С офиси започва да се застроява при предишния имотен бум. За три години тогава - в периода 2008 - 2010 г., т.нар. модерни офис площи в Букурещ почти се удвояват - от 1 млн. на 1.8 млн. кв.м. Сега вече са 3.16 млн. кв.м по данни към септември.

За сравнение - София, която по население е малко над половината на Букурещ, предлага 1.96 млн. кв.м офис площи клас А и клас Б по данни на Cushman & Wakefield Forton за деветмесечието. Още по темата - тук.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Снимка на деня Снимка на деня

Светът се преклони пред жертвите на Холокоста

28 яну 2020, 584 прочитания

Снимка на деня 1 Снимка на деня

Милиони хора в Югоизточна Азия посрещнаха китайската Лунна година

27 яну 2020, 1232 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Снимка на деня

Коледното дърво пред The Rockefeller Center в Ню Йорк, САЩ

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10