Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 мар 2020, 10:00, 1489 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Ще проработят ли икономическите мерки на правителството, за какво бъдеще се готви транспортът

Как кризата подобрява някои бизнес модели, от какви позиции тръгват банките за пазарния стрес тест, какво се случва със затворените молове и наемателите им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1. Обявените от правителството икономически мерки за 2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите

Неефективни, недостатъчни, неясни. Това са част от оценките за икономическите мерки на правителството ден след като бяха представени официално на 24 март. Те идват две седмици след като беше обявено извънредно положение, а бизнес активността в страната, с малки изключения, започна да замира.


Накратко - пакетът е повече от скромен в сравнение дори със сходните икономики от региона. От държавния бюджет се заделят 2.2 млрд. лв., като най-голямата част от тази сума (около 1 млрд. лв.) е за механизма за субсидирана заетост по схемата 60/40. Още 700 млн. лв. ще бъдат насочени към ББР за гарантиране на фирмени кредити и безлихвени заеми за работници през търговските банки. И тримесечна ваканция за данък печалба. Правителството дава и 500 млн. лв., но те са за допълнителни възнаграждения в държавния сектор - на медицинските служители, полицията и армията. Вижте още.

2. Намаленият брой движещи се камиони вдига временно цената за превоз. Превозвачите очакват трендът скоро да се обърне заради задаващата се липса на товари

В средата на март границите на европейските държави започнаха да се затварят една след друга, предизвиквайки пълен хаос по пътищата, гигантски задръствания, забавени и непристигнали пратки. Неприятен детайл са затворените традиционни пазари за България като Италия и Испания. Проблем остава Турция, която много бавно обработва камионите. А ситуацията беше напът да се взриви в сряда, след като здравният министър Кирил Ананиев забрани в България да влизат камиони за Турция, идващи от 67 страни, като заповедта издържа 3 часа, преди да бъде отменена.



Превозвачите отчетоха леко облекчаване на трафика в Европа, но обясниха, че към момента работят "ден за ден" и ще запазят тази си настройка за работа при пълна непредвидимост месеци напред. Най-лошото обаче предстои - повсеместното свиване на потреблението и рецесията. Подробности - тук.

3. Вече има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

В период на изключително сложни и мрачни прогнози за икономическото бъдеще много компании се опитват да променят бизнес моделите си. Някои, чиито служители отдавна имат опит с работата от дистанция (и съответно имат клиенти и поръчки), се справят по-добре. Но за други трансформацията е по-трудна и отнема време. Повечето мениджъри правят разчети, че мерките срещу коронавируса са временни и бизнесът ще се върне към нормалност след определено време - независимо дали 4 седмици или няколко месеца. Но за някои фирми промените може да са перманентни. Първите примери вече са видими, като най-общо могат да се разделят в три групи: по-дигитално, по-автоматизирано, нещо ново. Вижте ги тук.

4. За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност. БНБ даде знак, че ще третира по-снизходително ръста на лошите кредити

Ако се гледат последните налични данни на БНБ към края на февруари, съдейки по ръста на портфейлите им, банките би трябвало да са били заринати с искания за кредити. Сега, две седмици след въведеното извънредно положение, по думите на банкери те са затрупани с искания от клиенти временно да не плащат. Шокът от ограничителните мерки спрямо бизнеса няма как да не се пренесе и към кредиторите и всички в сектора се готвят астрономическата пролет да се превърне в лихвена зима. Надеждите са да е кратка, а загубите - ограничени.

Добрите новини са, че банките влизат в кризисен режим с добри нива на ликвидност и капиталови показатели, които дават увереност, че може да се премине през шоково увеличение на необслужваните кредити. Правителството вече анонсира планове през ББР да даде 500 млн. лв. портфейлни гаранции на банките по съществуващи и нови кредити, което също би могло да облекчи положението. А вече и БНБ даде ясни индикации, че ще третира по-благосклонно просрочията вследствие на извънредното положение, като детайли се чакат до дни. Още по темата прочетете в този текст.

5. Covid треска при наемите: Наематели отказват да плащат заради форсмажор. Изходът зависи от взаимните компромиси и от банките

В бизнес сферата мерките срещу коронавируса в България директно повлияха върху търговските центрове, ресторантите, заведенията за бързо хранене, баровете, кафенетата, сладкарниците, кината, спортните зали. Те бяха затворени със заповед на министъра на здравеопазването. Вече две седмици оттогава в различни посоки хвърчат писма на наематели в стил "Спирам да плащам, разсрочи ми наема, защото нямам никакви приходи". От правния арсенал беше извадена клаузата за форсмажор. Сега тя е подложена на първия си голям практически текст, откакто през 1996 г. е залегнала в Търговския закон (чл. 306). Covid кризата е от мащаб, непознат от Втората световна война насам, различна е от нея и освен това е все още в развитие.

Моловете се оказаха почти в епицентъра на наемния земетръс. Мениджърите пратиха уведомителни писма до наемателите още в деня на затварянето - 13 март. После и наемателите са ги залели с писма. Подробности четете тук.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Топ 5 от "Капитал": Защо мерките за подкрепа на бизнеса са дефектни, как магистрала "Хемус" се строи без правила Топ 5 от "Капитал": Защо мерките за подкрепа на бизнеса са дефектни, как магистрала "Хемус" се строи без правила

Колко бързо ще се възстанови икономиката от корона кризата, как пандемията ускори е-търговията с бързооборотни стоки, защо онлайн общуването не може да замести реалното

23 май 2020, 1280 прочитания

Рядко щастие или искрен ужас Рядко щастие или искрен ужас

Последната престрелка между президента и премиера включи бебета и умрели

22 май 2020, 3114 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Седмицата" Затваряне
Скромността краси дарителя

Депутатът Делян Пеевски дарява пари. И иска всеки да разбере това

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10