Топ 5 от "Капитал": Точно преди концесията "Летище София" вдигна таксите, защо България показва мускули на Македония за ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Точно преди концесията "Летище София" вдигна таксите, защо България показва мускули на Македония за ЕС

Топ 5 от "Капитал": Точно преди концесията "Летище София" вдигна таксите, защо България показва мускули на Македония за ЕС

Как платформата за дарения HelpKarma заприлича на телефонна измама, корона кризата сви пазара на вино, интересът към ритейл паркове расте

2565 прочитания

© Капитал


1. Точно преди концесията държавното "Летище София" вдигна драстично таксите за догодина. Това ще свие полетите на лоукостите и ще вдигне цените на билетите

След обръщението към нацията на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева в насърчаването на ходенето пешa активно се включиха и структури и дружествата към министерството на транспорта. Ведомството подсигури таксиметровите шофьори с огромен ръст на първоначалната цена на превоза, което вместо повече приходи може да доведе до още отлив на пътуващи, а и обеща данъкоплатците да им платят и част от патентния данък. А сега все още държавното летище иска да вдигне драстично летищните такси за 2021 г.

Решението, подписано от изпълнителния директор Владимир Рапонджиев, е от 30 октомври. С него той съобщава на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. Промяната нагоре се случва в момент на безпрецедентна криза за авиацията, в която авиокомпаниите призовават за облекчаване на бизнеса откъм различни такси с цел по-лесното съживяване на пазара и на редицата сектори по веригата. Както и половин година преди влизането на концесионера, за който уж се гарантираше, че няма да вдига таксите, преди да е направил първата си голяма инвестиция в нов терминал след 10 години. Подробности тук.

2. България рискува да се изолира в ЕС, ако прегради пътя на Република Северна Македония към ЕС, но постигането на компромис изглежда трудно

"Това, което България иска от Македония, е да признае, че от всички герои и конници в античния парк в центъра на Скопие македонци са само конете", гласи актуалният виц около река Вардар. Може да звучи смешно, но в настоящата ситуация въобще не е толкова далеч от реалността. България използва наближаването на началото на преговорите на Македония с ЕС, за да се опита да наложи най-радикалните варианти на дългогодишната мейнстрийм национална, обществена и историческа позиция за Македония в обществото ни. София в момента показва мускулите си пред може би единствената държава в света, пред която може да го направи, защото се чувства по-силна. В резултат от това обаче може да стане и по-изолирана в ЕС, а ползите от сегашната позиция не са особено ясни. В момента България е единствената държава, която заплашва да блокира процеса с налагане на вето на преговорната рамка в Съвета на ЕС. Въпросът е защо. Прочетете в този текст.

3. Как най-голямата платформа за набиране на дарения заприлича на телефонна измама

"Да запазим усмивката на Борислав", "Да помогнем на малката Нели да живее", "Надежда за Мими", "Бъдеще за Влади", "Шанс за малкия Алекс!", "Да помогнем на Боби да проходи..." Трябват ви няколко минути на сайта на платформата за набиране на средства на сайта HelpKarma, за да разберете, че нещо не е наред. До всяка от стотиците кампании стоят снимки на деца, бебета или техните родители. Някои искат просто да не бъдат социално изключени само защото България не е място за хора с увреждания. Други, защото не искат да виждат в диагнозата на детето си обратен часовник. Зад всяка от тези истории стои кампания за набиране на средства.

Да, нещо не е наред - 2020 г. В България, държава от Европейския съюз, се налага набирането на дарения, за да може едно дете да живее, друго да проходи, а четвърто да не загуби майка си. В тази среда HelpKarma успя да се превърне в най-мощната платформа за набиране на средства "за живот". През последните две седмици серия от репортажи на Мария Цънцарова и bTV показаха как изглежда обратната страна на това милосърдие.

4. Корона кризата сви с двуцифрени проценти продажбите на вино, а потреблението се измества към средния и по-ниския ценови клас

Новината, че един от топ производителите в света - Италия, ще преработи 70 млн. бутилки вино в дезинфекциращ гел чрез субсидирана схема на правителството, бе определена като "еноложко харакири". Макар примерът да е краен, пандемията от коронавирус смазва и този сектор.

В България винопроизводството е далеч от този черен сценарий, но корона кризата също се усети силно. Затворените заведения през пролетта и лошият туристически сезон през лятото вече стресираха сектора - продажбите са по-малко, по-бавни, а складовете по-пълни. A сега, в сезона на новото производство, амбициите не са големи: заради корона кризата и сушата на места част от избите са свили производството, други продължават класически с надеждата ситуацията да се подобри, а трети се пренастройват към по-ниския и средния клас, където се мести потреблението при кризи. Предстоящите месеци също не изглеждат особено оптимистични: все по-затягащите се мерки преливат към несигурност в бизнеса, който годишно прави приходи около 230 млн. лв. Вижте тук.

5. Десетки ритейл паркове са в проект. Интересът е, защото са по-малки и бързи като строителство, а откритите зони се харесват от купувачите

Вълната от ритейл паркове вече е в България. И по света тя идва, след като пазарът се насити с молове. Инвеститори в страната отдавна се подготвят за нея, но COVID кризата и в тази сфера ускори процесите. Във фокуса са градове от различен калибър, а откритите зони често включват комбинация с голяма верига ("Технополис", "Метро") като инвеститор, съсед или наемател. Ритейл парковете, по дефиницията на Colliers, са търговски площи, строени специално с тази цел, с наземни обекти - поне три върху 2000 кв.м или повече, които се отдават под наем. С централизирано управление и с достатъчно места за паркиране. А по определението на Тодор Белчев, съсобственик на "Видеолукс холдинг", наемател и инвеститор в този търговски формат, ритейл паркът е мол, но разстлан наземно и без общи части, подемни съоръжения и подземни паркинги.

По данни на Colliers отпреди месец ритейл парк площите в България са 175 хил. кв.м, от които 65 хил. кв.м - в София. Те са разпределени в 15 съществуващи обекта и 4 са в строеж. Нивото 25 кв.м на 1000 души население, което се постига при тези параметри, е най-ниското в Европа. За сравнение - в Румъния този показател е 62 кв.м, в Сърбия - 60 кв.м, в Унгария - 57 кв.м. Лидер в Централна и Източна Европа е Чехия, където на 1000 жители се падат 139 кв.м площи в ритейл паркове. Казано иначе, в България нишата все още е неразработена. Но потенциалът се усвоява доста бързо, съдейки по това, че за времето от подготвянето до публикуването на изследването на Colliers в някои от градовете, посочени от консултантите като перспективни бели петна, вече се разработват проекти. Става дума за градове с между 30 000 и 100 000 жители. А през миналата седмица един от двата ритейл парка в строеж в Ямбол вече отвори за посетители.

1. Точно преди концесията държавното "Летище София" вдигна драстично таксите за догодина. Това ще свие полетите на лоукостите и ще вдигне цените на билетите

След обръщението към нацията на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева в насърчаването на ходенето пешa активно се включиха и структури и дружествата към министерството на транспорта. Ведомството подсигури таксиметровите шофьори с огромен ръст на първоначалната цена на превоза, което вместо повече приходи може да доведе до още отлив на пътуващи, а и обеща данъкоплатците да им платят и част от патентния данък. А сега все още държавното летище иска да вдигне драстично летищните такси за 2021 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK