Топ 5 от "Капитал": Как протича изборната кампания във Facebook, кои са българските гиганти в земеделските субсидии

Shutterstock

Топ 5 от "Капитал": Как протича изборната кампания във Facebook, кои са българските гиганти в земеделските субсидии

Какви са рисковете от задаващия се "ваксинен апартейд", Уейн Търмел за ролята на лидерите след Zoom ерата, режисьорът Камен Калев за новия си филм "Февруари"

2706 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


1. Основната част на изборната кампания този път ще е във Facebook. Какво правят по-големите партии?

Facebook отдавна има своето място в българската политика. От година насам Бойко Борисов практически управлява страната чрез лайвстриймове, а една от причините за масовите протести през миналата 2020 г. бе сцената с избутването на Христо Иванов, за да не стъпи на брега до морския сарай на Ахмед Доган в "Росенец" - също предавано на живо в социалната мрежа. И все пак досега Facebook беше по-скоро спомагателно колело в предизборните кампании. В условията на коронавирусната пандемия, когато има ограничения за физическите събития, агитацията в социалната мрежа излиза на преден план.

Партиите, изглежда, бързо осъзнават, че Facebook им дава възможности за реклама, каквито не съществуват в традиционните медии, като насочване по възраст, местоположение и интереси. Същевременно социалните мрежи са сива зона и кампаниите там не спират в нито един момент. Разликата е само, че когато идват избори, рекламите са много повече на брой, а освен това се появяват и номера на бюлетини. Вижте тук.

2. Най-големите получатели на земеделски субсидии в България са едни и същи хора

Идеята европейските субсидии за земеделие е да подпомагат фермерите на континента да остават конкурентни на евтиното производство от други държави. В България обаче те родиха гиганти - дузина зърнопроизводители, които обработват десетки хиляди декари и годишно получават десетки милиони, благодарение на които реализират свръхпечалби. Явлението бе забелязано в Брюксел, като преди шест години беше сложен таван на основното плащане - най-общо до 300 хил. евро на фермер. Това обаче не е променило нищо в България - правилото се заобикаля през роене на различни фирми, които не се проверяват за свързаност, и през една вратичка за разходи за труд. Справка: годината преди лимита пет свързани със Светлозар Дичевски компании, познати като групата "Октопод", са получили 25 млн. лв. субсидии, а през 2020 г. същата петорка е получила същата сума. Единствената новина е, че в списъка на топ получателите сред зърнопроизводителите вече трайно се срещат и имена на ферми за животни. Но пък на лидерските места сред редовните получатели няма нито една компания за плодове и зеленчуци.

Разпределяните агросубсидии са гигантски - вече стигат и по 3 млрд. лв. на година. Проблемът е, че страната ни е в топ 3 на държавите в Европа с грантове към едри получатели. Което убива малките и средните предприемачи в сектора. Накратко - земеделието, както строителството, е територия за шепа любимци, които се наторяват с милиони от властта.

3. Ваксините се съсредоточават в развитите страни и това създава рискове

"Ваксинен апартейд" - това е новата ковид криза, пред която се изправя светът. Оптимизмът от пристигането на ваксините срещу коронавирус е на път да бъде помрачен от пречките пред достъпа до имунизации за много страни. Развитите икономики като САЩ, Великобритания и ЕС се договориха да закупят милиарди дози, докато фармацевтичните компании още провеждаха тестове върху разработките си. По данни на ООН десет държави с високи доходи са си осигурили 75% от настоящите глобални доставки, а доклад на организацията срещу крайната бедност ONE Campaign сочи, че най-богатите страни вероятно ще разполагат с над 1 млрд. излишни дози.

В същото време по-бедните икономики изостават с месеци и дори години от Запада. Те са оставени да разчитат на доставките от COVAX - международната програма за споделяне на ваксини, координирана от Световната здравна организация (СЗО), и това "имунизационно неравенство" ще се отрази негативно както в здравен аспект, така и върху шансовете им за постпандемично възстановяване. Подробности - в този текст.

4. Функциите на лидерите няма да се променят след Zoom ерата, смята съоснователят на Института по дистанционна работа Уейн Търмел в интервю за "Капитал Кариери"

Уейн Търмел е съосновател на Remote Leadership Institute (от англ. Институт за дистанционно лидерство), базиран в Индианаполис, САЩ. През последните повече от 20 години той изследва темите, свързани с комуникацията между хората на работното място. Организацията му подкрепя компаниите по света да развиват комуникационни умения, необходими за ръководене на хора, както и да усъвършенстват методите си за управление на дистанционни и виртуални екипи. Търмел е и международно признат писател, лектор и бизнесмен. В миналото си е бил и стендъп комик. Сред някои от книгите му са The Long-Distance Teammate: Stay Engaged and Connected While Working Anywhere (2020), The long-distance leader (2018) и Meet Like You Mean It: A Leader's Guide To Painless And Productive Virtual Meetings (2014).

Той e сред лекторите в серията събития на "Капитал" и "Кариери" The Future of Work. Уебинарът с негово участие How to Lead, Care and Inspire Remotely ще се проведе на 23 март от 16 часа. Търмел ще води мастърклас, насочен към мениджъри и директори, на който ще представи ключовите умения, нужни за дистанционнo управление на екипи. Повече за събитието можете да научите тук, а какво сподели Уейн Търмел преди него пред "Капитал Кариери" ще откриете тук.

5. Режисьорът Камен Калев разказва за това дали е по-добре повече да се чувства или повече да се мисли в киното

Ако през 2009 г. "Източни пиеси" започна нов период за българското кино, особено като международна разпознаваемост, то новият филм на Камен Калев "Февруари" е пробив и на чисто лично ниво. Режисьорът го определя като първия си напълно осъзнат филм, в който контролира всеки процес - той е също така автор на минималистичния сценарий, често зад камерата, автор е и на финалния монтаж.

Филмът откри 25-ия "София филм фест" година след като беше включен сред 56-те заглавия в състезателната програма на фестивала в Кан. Събитие, от което филмите на Калев и преди са били част, но за първи път той се оказа толкова близо до "Златната палма". Режисьорът постигна този успех с най-предизвикателната си и безкомпромисна история до момента - "Февруари" е над два часа дълъг, сниман на 16-милиметрова лента, репликите са малко, а историята е вдъхновена от често неразбираемия за близките изолиран живот на дядото на Калев. С режисьора разговаряме за новата страница в кариерата му и преосмислянето на това какво означава да си част от настоящето - прочетете тук.

1. Основната част на изборната кампания този път ще е във Facebook. Какво правят по-големите партии?

Facebook отдавна има своето място в българската политика. От година насам Бойко Борисов практически управлява страната чрез лайвстриймове, а една от причините за масовите протести през миналата 2020 г. бе сцената с избутването на Христо Иванов, за да не стъпи на брега до морския сарай на Ахмед Доган в "Росенец" - също предавано на живо в социалната мрежа. И все пак досега Facebook беше по-скоро спомагателно колело в предизборните кампании. В условията на коронавирусната пандемия, когато има ограничения за физическите събития, агитацията в социалната мрежа излиза на преден план.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО