Топ 5 от "Капитал": "Аурубис" е новият лидер в класацията "Капитал 100", бум в износа на велосипеди

"Еврохолд" купи българските дружества на CEZ, "Ремикс" става американска собственост, къде има офиси в планината

''Аурубис''
''Аурубис''    ©  ''Аурубис''
''Аурубис''
''Аурубис''    ©  ''Аурубис''

1. Най-голямата компания в България вече не е "Лукойл Нефтохим", а "Аурубис"

Медодобивният комбинат в Пирдоп е построен преди над 60 години, но през 2020 г. за първи път в новата корпоративна история на България става най-голямата компания в страната по приходи. В COVID годината вечният гигант "Лукойл Нефтохим Бургас" е изместен от лидерското място. Тази рокада става видима в новата, 15-а поред, класация на големите компании "Капитал 100", която излиза на 30 юли в онлайн и хартиено издание

.

Днес германската "Аурубис България" генерира 5.4 млрд. лв. оборот, като постигнатият ръст на приходите е и благодарение на добрите международни цени. Докато бургаската рафинерия на "Лукойл" топи бизнеса си с над 50% пак заради глобални фактори като ниски цени и слабо потребление заради ковид затварянията. Прочетете тук.

2. Американската мечта на българската Remix

Българската компания "Ремикс глобъл" е напът съвсем скоро да постигне американската си мечта, като стане официално 100% собственост на ThredUP. Сделката дава оценка от приблизително 28.5 млн. долара. Отделно основателите на компанията и още 8 мениджъри се очаква да получат до четири години 6.5 млн. долара в ограничени дялови единици (основната част времево базирани, а останалите 1 млн. долара - на база представяне на компанията).

Сделката дава възможност на американския купувач да ускори плановете си за растеж в Европа, където пазарът втора ръка се оценява на 21 млрд. долара през 2020 г. и се очаква да нарасне до 39 млрд. долара до 2025 г. Прочетете тук.

3. "Еврохолд" вече е собственик на българските дружества на CEZ

Българският публичен холдинг "Еврохолд България" успя да осигури финансиране и да завърши с покупката на българския бизнес на CEZ за 335 млн. евро, като се вмести в договорения срок до края на юли. А малко по-нашироко погледнато, тя беше поредният купувач на активите, като, за да получи одобрения и после да осигури парите, й трябваха над две години. А преди това първият опит на CEZ пропадна, след като българският участник в избрания консорциум - търговецът на ток "Фючър енерджи", фалира в края на 2017 г. малко след като беше посочен за победител. А вторият избор на CEZ, "Инерком" на Гинка Върбакова, срещна сериозен политически отпор и сделката беше спряна от КЗК с абсурдни аргументи.

Такава първоначално беше и съдбата на "Еврохолд", като впрягането на държавния апарат донякъде се потвърди и от изтекъл през 2020 г. запис с глас, наподобяващ този на тогавашния премиер Бойко Борисов: "Раздуйте това, че вкарах КФН по "Еврохолд" на тоя да му размажа физиономията, че не се съобразява с мене, това е много важно..." След съдебни обжалвания и пълен обрат в становището на регулаторите обаче като крайно контролираният от Асен Христов и Кирил Бошов холдинг получи зелена светлина. Прочетете повече тук.

4. Велопоход към милиардния връх

Поредна година на двуцифрени ръстове. Производството на велосипеди в България е един от малкото сектори, който не само не пострада, но и получи допълнително ускорение от пандемията. След първоначалния шок покрай локдауните миналата пролет пазарите бързо се възстановиха, а търсенето се засили. Така с позициите, които постепенно си извоюваха последните години, българските производители се оказаха с верните продукти в точния момент. А интересът основно към електрически версии, които са доста по-скъпи от конвенционалните, доведе и до значително покачване на оборотите.

Огромната част от продукцията е за износ, който през 2020 г. достига 375 млн. евро (750 млн. лв.) по данни на Асоциацията на производителите на велосипеди в България (АПВБ). Увеличените поръчки показват, че тенденцията ще се запази и тъй като капацитетите вече са запълнени, компаниите се насочват към разширяване на мощностите - новият пример е "Макском" - Пловдив. Прочетете тук.

5. Работа на високо ниво: споделените офиси в планината

Хората, успели да работят от домовете си вече повече от една година, определено са имали немалко предизвикателства, свързани с изолация, липса на концентрация, понижен тонус и други. Рано или късно всеки достига точката на скука и творчески блокаж. Друг проблем е, че се получава сериозно размиване на границите между личен и професионален живот и често работата от 9 до 5 се превръща в домашно-работно пребиваване по пижама от 9 до 9. Но какви са алтернативните възможности? Прочетете тук.

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня