Топ 5 от "Капитал": Какво не може да свърши този парламент, а трябва; Как и защо българската икономика отбеляза рекорден ръст

Телекомуникационният пазар очаквано расте в кризисната 2020 г., американската Material Bank придоби свързаната с България платформа Clippings, как и кога да се проверят антителата срещу COVD-19

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

1. България ще бъде поне осем месеца без парламент тази година - какво не може да бъде свършено от него, а трябва

По всичко личи, че животът и на този парламент ще е кратък и забавянето на разпускането му е единствено поради факта, че трябва да бъде гласувана актуализацията на бюджета, без която служебният кабинет няма да може да се справи със задаващата се с пълна сила ковид криза.

Така в рамките на половин година избирателите ще трябва да отидат до урните за трети път, а президентът Румен Радев ще трябва за втори път да назначи служебно правителство. И докато в предишното Народно събрание беше сравнително ясно още от самото начало, че изходът от заплетената ситуация със силно фрагментирания парламент е предсрочен вот и по тази причина бързо беше сформирана временна правна комисия, която да подготви приемането поне на промените в Изборния кодекс, то в това Народно събрание времето беше загубено в безрезултатни преговори за съставяне на правителство, което на практика блокира работата му. Вижте още тук.

2. Ефектът на възстановяването - как и защо българската икономика отбеляза рекорден ръст

Двадесет години и половина. Толкова отнема на България да отчете отново икономически ръст над 9% на годишна база. Отброяването приключва през второто тримесечие на тази година, когато българският БВП се повишава с внушителните 9.6% спрямо същия период на предходната година. И както последният подобен връх - 11.5% през октомври-декември 2000 г., така и тазгодишният се дължат не на някакво икономическо чудо, а на ниска база заради икономическа криза от предходната година.

Но не е само това. Въпреки растящата инфлация покупателната способност на домакинствата в страната сега продължава да се повишава в унисон с по-високите заплати, а по-добрите перспективи за икономиката и подобрението на местния пазар на труда събарят част от досегашните задръжки за покупки. Възстановяването обаче започва да изглежда все по-крехко, въпреки че повечето институции подобриха прогнозите си за тази година и вече очакват над 4% ръст на БВП през 2021 г. за България. Непредвидимото развитие на пандемията от коронавирус ще продължи да влияе на перспективите пред българската, европейската и световната икономика. А към COVID-19 вече се присъединяват и други рискове, които могат да пречупят възстановяването - напрежението в Близкия изток, което може да се превърне в нова мигрантска криза за Европа, както и вътрешната политическа несигурност в България.

3. Българският пазар на телекомуникационни услуги очаквано расте в кризисната 2020 г.

Дистанционната работа, видеоразговорите и нуждата от все по-бърза и постоянна свързаност не са някаква особена новост. Пандемията обаче превърна всяко от тях от полезна добавка в абсолютна необходимост за големи части от населението. Затова и не е голяма изненада, че телекомуникационният сектор, както вещаеха всички очаквания и прогнози, е един от печелившите от COVID-19.

Сега обаче могат да се видят и конкретните измерители за усещаното представяне в доклада на Комисията за регулиране на съобщенията за 2020 г. Не само трите големи български телекома покачват приходите си, а и целият сектор отчита растеж за трета поредна година. Освен по-голямото потребление по време на пандемията има и други причини за увеличението. Телекомите предлагат все повече услуги, по-бърз интернет и най-различни приложения за крайния потребител и бизнеса. Инвестират и в 5G мрежа, като този тип услуги тепърва ще се разширяват. В същото време за поредна година растат и цените, а пазарът става все по-малко фрагментиран, като тече консолидация и поглъщане на регионални оператори.

4. Американската компания Material Bank придоби свързаната с България платформа Clippings

Седем години след старта и четири инвестиционна рунда по-късно платформата за продажба на дизайнерски мебели и осветление Clippings.com беше продадена на американската компания Material Bank. Цената не е публично обявена, но по думите на съоснователя на платформата Адел Закут това е една от най-големите сделки на българската технологична стартъп сцена. Макар и базирана в Лондон, инженерният офис на Clippings е в София, а продажбата ще доведе до над двойно увеличение на специалистите тук в следващите години. Връзките на бизнеса с България са и през един от инвеститорите в него - Спас Русев. Закут пък има български корени.

След продажбата платформата ще продължи да оперира като самостоятелен бранд под шапката на Material Bank, която развива система за бърза поръчка на мостри от различни строителни продукти и материали за обзавеждане. Общата цел и на двата бизнеса е да разраснат услугите си и да стъпят на нови пазари. Подробности - в този текст.

5. В началото на четвъртата вълна: как и кога да се проверят антителата срещу COVD-19

С все по-голямото разпространение на по-заразния и агресивен делта вариант на коронавируса България е в подножието на бързорастяща нова вълна на инфекцията. В същото време едва 1.07 млн. души са напълно ваксинирани в страната (към 16 август 2021 г.), или около 15% от населението. Ниският им дял вероятно ще позволи на инфекцията да се разпространи широко и това започва да безпокои хората и да събужда много въпроси.

За разлика от миналата есен, сега преболедувалите са повече, макар да няма ясни данни колко точно са те. Всички, които са се срещали с болестта или са ваксинирани, имат антитела в организма си, които в една или друга степен ги предпазват от ново заразяване (с малки изключения на хора, които не образуват антитела). Актуален въпрос обаче е колко са тези антитела и колко време пазят от щамовете на SARS-CoV-2. Прочетете тук.

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата

Снимка на деня

Снимка на деня